Programma 1. Bestuur

Beleid programma 1

Inleiding

Terug naar navigatie - Beleid programma 1 - Inleiding

Het werk van gemeenten is belangrijk voor onze samenleving. Gemeenten zorgen voor zaken die we dagelijks nodig hebben, zoals buurtveiligheid, het onderhoud van straten, de inzameling en verwerking van afval, de ontwikkeling van nieuwe woongebieden, het beheer van schoolgebouwen en hulp voor mensen die dat nodig hebben, van jong tot oud. 

Om een betrouwbare en transparante overheid te zijn, betrekken wij inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties bij beleid en uitvoering. Door van tevoren aan te geven welke ruimte er is om mee te denken en mee te doen zorgen we voor duidelijkheid. De door de raad vastgestelde participatieleidraad biedt hiervoor een goede basis. Ook jongeren willen we actief betrekken. 

Om alle taken goed uit te kunnen voeren, hebben we een stevige ambtelijke organisatie nodig. Dat betreft niet alleen de onderdelen die direct contact hebben met de inwoners, maar óók om de ondersteunende functies (de zogenaamde ‘bedrijfsvoering’). We blijven daarom ook in 2025 werken aan een toekomstbestendige organisatie. Bijvoorbeeld door te blijven investeren in ICT en het aantrekken en behouden van medewerkers. Met toekomstgericht begroten zijn al mooie stappen gezet, en ook in 2025 gaan we daarmee verder.

Wat willen we bereiken tot en met 2026?

Terug naar navigatie - Beleid programma 1 - Wat willen we bereiken tot en met 2026?

Financieel overzicht programma 1

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 1 - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Programma 1 Begroting na wijziging 2025 (iFin) Prognose 2025 Afwijking begroting - prognose 2025
Lasten
0.1 Bestuur -4.637 -5.609 -973
0.11 Resultaat van de rekening van baten -102 -102 0
0.2 Burgerzaken -2.423 -2.953 -530
0.4 Overhead -25.543 -27.268 -1.724
0.5 Treasury -444 -444 0
0.6 Belastingen -1.101 -1.163 -62
0.8 Overige baten en lasten (stelpostP1) -90 -1.410 -1.320
Totaal Lasten -34.340 -38.949 -4.609
Baten
0.1 Bestuur 0 0 0
0.2 Burgerzaken 1.436 1.526 90
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 40 40 0
0.4 Overhead 6 6 0
0.5 Treasury 123 238 115
0.6 Belastingen 15.798 16.698 900
0.7 Algemene uitkering 117.739 121.257 3.518
Totaal Baten 135.142 139.766 4.623
Geraamd saldo van baten en lasten 100.803 100.817 14
Stortingen
0.10 Mutaties reserves P1 -38 -38 0
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves P1 217 217 0
Mutaties reserves 179 179 0

Toelichting afwijking lasten

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 1 - Toelichting afwijking lasten

0.1 Bestuur
Om de overdracht van de pensioenen in 2028 te financieren 'sparen' we jaarlijks een bedrag  van € 500.000. Dit nemen we vanaf 2026 in de begroting op. Daarnaast schatten wij de indexering van de pensioenen in 2025 ook op  € 500.000. De rekenrente wordt pas eind 2025 bekend,  waardoor het daadwerkelijk bedrag kan afwijken.

Op het onderdeel Rekenkamer  en accountant worden in 2025 meer uitgaven (€ 25.000) verwacht dan er budget is. Deze inschatting is gebaseerd op het aantal geplande rekenkameronderzoeken en de verwachte accountantsuitgaven.

0.2 Burgerzaken
Doordat zowel het oude als het nieuwe burgerzakensysteem (tijdelijk) naast elkaar draaien, zijn de softwarekosten in 2025 € 60.000 hoger dan begroot. Daarnaast is het aantal naturalisaties de afgelopen jaren gestegen en in 2025 zien we deze trend niet afnemen. Dat zorgt voor zowel hogere lasten (€ 85.000) als hogere baten (€ 90.000).

De kosten voor verkiezingen nemen al jaren toe (gemiddelde € 7,79 per kiesgerechtigde, op basis van cijfers CBS) tot ongeveer € 385.000 per verkiezing in 2025. Het beschikbare budget wordt in 2025 al ingezet voor de voorbereiding van de gemeenteraadsverkiezingen in 2026. Door de val van het kabinet in Den Haag moeten we in 2025  extra verkiezingen organiseren. Daardoor wordt er een overschrijding van € 385.000 verwacht.  De gemeente verwacht hiervoor volledig gecompenseerd te worden, door het Rijk. Daar heeft het Rijk alleen nog geen specifieke toezeggingen over gedaan.

0.4 Overhead
In 2024 is er gestart met de implementatie van een nieuwe ICT- infrastructuur. In 2025 zijn de volgende stappen gezet, daar zijn eenmalige hogere lasten mee gemoeid, ter hoogte van € 552.000. Daarnaast worden er stappen gezet om de achterstand bij het archief weg te werken. Daarvoor is er in 2025 extra personeel ingezet (€ 339.000).

Deze twee onderwerpen zijn in de Kadernota 2025 opgenomen als ontwikkelingen welke binnen de huidige budgetten opgevangen zouden worden, of in de Bestuursrapportage te melden. Opvang binnen de huidige budgetten binnen het taakveld 4.0 overhead of programma 1 is echter niet mogelijk.

In 2025 staan er veel activiteiten op de agenda voor het verbeteren van informatieveiligheid en voor informatiebeheer. Daarmee wordt de gemeente in staat gesteld om aan haar wettelijke plichten te voldoen. Om al deze activiteiten in 2025 uit te kunnen voeren, is er voor informatieveiligheid € 180.000 nodig. Daarnaast is er voor informatiebeheer € 65.000 extra nodig.

Vanuit de effectevaluatie wordt er volop ingezet op het realiseren van de inrichtingsprincipes. Deze zijn gebaseerd op de missie, visie, kernwaarden en cultuur van de gemeente Stichtse Vecht. Daarnaast wordt er ook gewerkt aan een programma dat een veilig werkklimaat verder bevordert. Ook zetten wij actief in op de persoonlijke en professionele ontwikkeling van onze medewerkers. Dit is een concrete invulling van onze ambitie om hen te koesteren en te waarderen.  Om dit alles te realiseren en implementeren is er in 2025 ten minste € 565.000 nodig.

Daarnaast worden er extra kosten gemaakt voor o.a. de stijging van de premie van de WGA-verzekering, terwijl het budget voor deze verzekering niet is geïndexeerd. Na de overstap naar een nieuw financieel systeem heeft de gemeente dubbele lasten voor licentiekosten: het oude systeem moet nog beschikbaar blijven. Ten slotte wordt er een nieuw recruitment systeem (ATS) ingevoerd. Het systeem zorgt voor meer automatisering en daardoor meer tijd voor de recruiters voor een betere en snellere match. Met deze ontwikkelingen  verwacht de gemeente een totale overschrijding van € 182.000.

Loonsom en inhuur binnen de loonsom
De loonsombegroting heeft als doel om dekking te geven voor alle personeelskosten. Als dit bij ziekte of vacatures niet mogelijk is met personeel in loondienst wordt er personeel ingehuurd. We verwachten in het geheel van de loonsombegroting binnen het budget te blijven. Hier zitten de volgende effecten onder:
-    Onderuitputting van de loonsom van € 11,1 miljoen in verband met vacatures en opbrengsten uit o.a. UWV-gelden en maatschappelijk opvang- en Bescherm Wonen-gelden voor geleverde inzet. 
-    De inzet van inhuur voor € 11,1 miljoen op taken die binnen de loonsom horen. Aangezien het uitgangspunt is dat deze taken door medewerkers in loondienst uitgevoerd worden, wordt de inhuur niet begroot, maar is er binnen de loonsombegroting wel dekking voor.
-    In de loonsombegroting 2025 is rekening gehouden met de CAO-stijging van 6,6%. In de afgelopen maanden is de CAO voor gemeenten voor 2025 en 2026 definitief geworden. Deze valt lager uit dan de begrote 6,6% en zorgt voor 2025 voor een verschil van € 1,9 miljoen. Voor 2025 stellen we voor om dit voordeel in de personeelsbegroting te laten staan, om uitvoering te geven aan de plannen in het laatste jaar van deze coalitie. Met deze insteek is al rekening gehouden in bovenstaande opstelling.  Voor de begroting 2026 zal de loonsombegroting weer in lijn met de CAO worden gebracht. De indexering uit de begroting 2025 en de Kadernota 2026 worden vergeleken met de CAO en het verwachte voordeel ten gunste van het begrotingssaldo gebracht. 

Inhuur buiten de loonsom
Naast de inhuur ten laste van de loonsom (vervanging ziekte en vacatures) huren we ook in op uitvoering van activiteiten en projecten met externe geldstromen (inhuur buiten de loonsom). De inhuur buiten de loonsom wordt niet volledig per project begroot op de kostensoort inhuur. De verantwoording vindt echter wel op de kostensoort inhuur plaats. Voor 2025 verwachten we ongeveer € 4,5 miljoen aan inhuur buiten de loonsom ten opzichte van € 1,4 miljoen aan begrote inhuur. Voor het verschil van € 3,1 miljoen is wel dekking in begroting, maar deze is begroot op een andere kostensoort. Dit heeft als achtergrond dat bij opstellen van de begroting in 2024 nog geen duidelijkheid is op welke wijze deze projecten worden uitgevoerd en of dit met eigen personeel of met extern personeel wordt.


0.6 Belastingen 
In de 1e begrotingswijziging 2025 (concept) van de BghU is een hogere incidentele bijdrage opgenomen voor de verbetermaatregelen uit het plan van aanpak ‘verbetering dienstverlening en de  borging daarvan’ via o.a. formatie-uitbreiding   in 2025. De gemeenteraad heeft op 1 juli laten weten akkoord te gaan met een eenmalige hogere bijdrage in 2025. De raad geeft daarbij aan dat dit het maximale bedrag is dat ze willen bijdragen aan het plan van aanpak. De bijdrage aan BghU van Stichtse Vecht gaat in 2025 met € 62.000 omhoog.

0.8 Overige baten en lasten (stelposten) 
In lijn met de voorstellen in de Raadinformatiebrieven zijn de extra middelen vanuit de Septembercirculaire en Decembercirculaire 2024 van € 1.203.062 (RIB nr. 36 van 2024 en RIB nr. 3 van 2025) toegevoegd aan de stelposten voor de indexatie van lonen en prijzen en doeluitkeringen. Dit is ook van toepassing op de per saldo extra middelen uit de Meicirculaire 2025 (RIB nr. 26 van 2025). In de afgelopen jaren zijn de onderhoudskosten voor onze gemeentelijke accommodaties gestegen. De toevoegingen aan onze onderhoudsvoorzieningen zijn echter niet in gelijke mate gestegen. Om de beschikbare middelen in de onderhoudsvoorzieningen weer op peil te brengen is jaarlijks € 220.000 nodig.


Kapitaallasten
De kapitaallasten zijn bijgesteld op basis van de werkelijke investeringen in 2024. Daardoor zijn de kapitaallasten in 2025 € 186.000 lager.

Toelichting afwijking baten

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 1 - Toelichting afwijking baten

0.2 Burgerzaken
Het aantal naturalisaties is de afgelopen jaren gestegen, in 2025 zien we deze trend niet afnemen. Hierdoor hebben we zowel hogere lasten (€ 85.000) als hogere baten ( € 90.000).

De Tweede Kamer verkiezingen werden in 2023 niet vergoed door het Rijk, maar de Tweede Kamer heeft in juni 2025 wel een motie aangenomen waarin wordt verzocht om financiële middelen beschikbaar te stellen aan gemeenten voor het organiseren van de verkiezingen in oktober 2025.   Hoeveel middelen het Rijk beschikbaar stelt, is echter nog niet bekend. Daarom zijn de baten nog niet opgenomen in deze Bestuursrapportage.

0.5 Treasury
Dividenden vallen in 2025 ongeveer € 60.000 lager uit. Dat ligt hoofdzakelijk aan het feit dat Vitens geen dividend uitkeert in 2025. Daartegenover staan hogere baten (€ 175.000) uit de rente op kortlopend geld via Schatkist Bankieren. Hier wordt gedurende het jaar financiële middelen gestald welke de gemeente op dat moment niet direct nodig heeft.

0.6 Belastingen
Op basis van de eerste ramingen over 2025 verwacht de BghU een hogere opbrengst voor de onroerendezaakbelastingen. Voor woningen komt de verwachte hogere opbrengst uit op ongeveer € 650.000 en voor niet-woningen € 250.000. De hogere opbrengst komt vooral doordat de WOZ-waarde sterker is gestegen dan we hadden verwacht bij het maken van de begroting.

0.7 Algemene uitkering
Vanuit de Septembercirculaire en Decembercirculaire 2024 ontvangen wij een hogere algemene uitkering van € 1.203.062 met name ter compensatie van hogere lonen en prijzen en een aantal doeluitkeringen (RIB nr. 36 van 2024 en RIB nr. 3 van 2025). Zoals toegelicht in de Bestuursrapportage van 2024 wordt de suppletie-uitkeringsaanvraag voor 'niet-gesprongen explosieven' bij de ontwikkeling van het Afvalscheidingsstation te Breukelen (€ 71.876) niet in 2024 maar in 2025 ontvangen. Deze suppletie-uitkering is opgenomen in de Meicirculaire 2025. De (herziene) Meicirculaire 2025 resulteert in een nadeel over 2024 van € 176.158 en in een voordeel over 2025 van € 2.490.682  (RIB nr. 26 van 2025). Zoals gebruikelijk verrekenen wij, in afwachting van nadere besluitvorming, de per saldo ontvangen extra middelen (zoals loon- en prijscompensatie en de doeluitkeringen) met de daarvoor gevormde stelposten. 

Begrotingswijziging

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 1 - Begrotingswijziging

In onderstaande tabel zijn de afwijkingen meegenomen, waarvoor een begrotingswijziging zal plaatsvinden.

Programma Taakveld Onderwerp Lasten (L) 2025
(bedragen x € 1.000) Baten (B) Bedrag
Bestuur 0.1 Schoonmaakkosten L 52
Bestuur 0.4 Schoonmaakkosten L -52
Bestuur 0.7 Algemene uitkering (September en Decembercirculaire 2024) B 220
Diverse Diverse Storting diverse onderhoudsvoorzieingen L -220
Bestuur 0.7 Algemene uitkering (Meicirculaire 2025) B 1.295
Bestuur 0.8 Stelposten Lonen en taakmutaties (Meicirculaire 2025) L -1.295
Bestuur 0.5 Kapitaallasten: rentedeel L -600
Bestuur Diverse Kapitaallasten: rentedeel L 600
Bestuur 0.1 Herverdeling beschikbare formatie 2025 t.b.v. implementatie financiële systeem L 75
Bestuur 0.4 Herverdeling beschikbare formatie 2025 t.b.v. implementatie financiële systeem L -75
Totaal + = lagere lasten of hogere baten - = hogere lasten of lagere baten -