Programma 4. Sociaal

Beleid programma 4

Inleiding

Terug naar navigatie - Beleid programma 4 - Inleiding

Binnen dit programma zijn er veel activiteiten voor het welzijn en de gezondheid van onze inwoners. Zo bieden we hulp bij het vinden van werk, verstrekken we bijstandsuitkeringen en persoonsgebonden budgetten, en ondersteunen we mensen met een smalle beurs. Ook de opvang van Oekraïners, de re-integratie van statushouders en het bieden van passende ondersteuning aan inwoners, met Wmo-begeleiding en jeugdhulp, vallen onder dit programma. In 2025 gaan we hiermee door, samen met onze maatschappelijke partners. Zo blijven we inzetten op preventie en vroegsignalering en bieden we passende en snelle zorg waar nodig. In 2025 blijven we onze mantelzorgers waarderen en zetten we ons in voor een inclusieve samenleving. Het innovatiebudget blijft in 2025 en 2026 ingezet worden voor onze inwoners. De ondersteuning voor het dossier Toeslagen kinderopvang vraagt veel tijd en inzet van onze ambtelijke organisatie; dit duurt ook in 2025 nog voort.

Nieuwe activiteiten die we in 2025 opstarten zijn onder andere de start van een Regionaal Werkcentrum met een dependance in Stichtse Vecht, de implementatie van de Hervormingsagenda en het wetsvoorstel ‘Verbetering beschikbaarheid jeugdzorg’. Volgens deze nieuwe wet moet een deel van de specialistische jeugdhulp regionaal worden ingekocht in de regio Utrecht West. Dit vraagt om een keuze over regionale samenwerking in de regio Utrecht-West. 

Financieel overzicht programma 4

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 4 - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Programma 4 Begroting na wijziging 2025 (iFin) Prognose 2025 Afwijking begroting - prognose 2025
Lasten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -7.370 -12.894 -5.523
6.2 Wijkteams -3.659 -3.232 427
6.3 Inkomensregelingen -17.156 -17.411 -255
6.4 Begeleide participatie -4.382 -4.382 0
6.5 Arbeidsparticipatie -1.528 -1.528 0
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -2.232 -2.333 -101
6.7 Maatwerkdienstverlening -25.046 -32.334 -7.288
6.8 Geëscaleerde zorg -2.353 -2.353 0
6.9 Coördinatie en beleid -3.907 -3.907 0
7.1 Volksgezondheid -4.038 -4.563 -525
Totaal Lasten -71.670 -84.936 -13.265
Baten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 1.204 7.204 6.000
6.3 Inkomensregelingen 11.819 11.819 0
6.4 Begeleide participatie 512 512 0
6.5 Arbeidsparticipatie 66 66 0
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 19 19 0
6.7 Maatwerkdienstverlening 311 311 0
6.8 Geëscaleerde zorg 773 773 0
7.1 Volksgezondheid 547 547 0
Totaal Baten 15.252 21.252 6.000
Geraamd saldo van baten en lasten -56.418 -63.684 -7.265
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 35 35 0

Toelichting afwijking lasten

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 4 - Toelichting afwijking lasten

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Voor de opvang van Oekraïners wordt niets begroot. Het Rijk vergoedt de lasten (€ 5,8 mln.) op basis van een normbedrag. Vanaf 1 juli 2025 verandert dit deels voor de TGO. Hierover lopen de gesprekken nog.

In de Kadernota 2025 is een budgetkorting doorgevoerd voor ‘preventie & versterken jeugd’. Deze korting gaat niet gerealiseerd worden, omdat dit budget vooral om subsidies, zoals de Gezinsbuddy, gaat. Daardoor wordt er een overschrijding van € 95.000 verwacht.

Het Integraal Beleidskader Sociaal Domein (IBK) wordt geactualiseerd en er wordt een nieuw subsidieprogramma voor 2027–2030 ontwikkeld. Dit gebeurt op basis van evaluatie van het huidige subsidieprogramma, en op actuele maatschappelijke en beleidsmatige ontwikkelingen. Het nieuwe kader biedt richting voor effectief en doelgericht subsidiëren en vormt de basis voor toekomstbestendige uitvoering binnen het sociaal domein. De werkzaamheden worden uitgevoerd met brede betrokkenheid van stakeholders. De lasten voor deze ontwikkeling worden geraamd op € 75.000.

6.2 Wijkteams
Binnen het programma sociaal domein wordt gewerkt aan een nieuwe organisatiestructuur voor de wijkteams, en de toegang tot zorg en ondersteuning. Deze herinrichting is nodig om effectiever, klantgerichter en efficiënter te werken. De kosten (€ 100.000) zijn voor o.a. procesbegeleiding, communicatie, opleidingen en ICT-aanpassingen die nodig zijn voor een soepele implementatie. De herinrichting is onderdeel van de bredere beweging naar integraal werken binnen het sociaal domein.

6.3 Inkomensregelingen
Het fonds voor jeugd, sport en educatie ondersteunt kinderen uit gezinnen met een laag inkomen bij deelname aan sportieve en educatieve activiteiten. In 2025 zijn er extra middelen (€ 65.000) nodig door een stijgend aantal aanvragen, en door een uitbreiding van het bereik onder doelgroepen. Het fonds draagt bij aan kansengelijkheid, een gezonde leefstijl en sociale participatie van jongeren.

Op basis van de eerste ramingen over 2025 verwacht de BghU meer kwijtscheldingen voor afvalstoffenheffing en rioolheffing te verlenen (€ 190.000). De daadwerkelijke kwijtscheldingen worden bij de jaarrekening 2025 meegenomen bij de berekening van de kostendekkendheid.

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Op basis van een raadsbreed gesteunde motie is besloten dat het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart kosteloos moet zijn voor inwoners met een beperking. Het bedrag van € 30.000 dekt de gederfde legesinkomsten en de uitvoering van deze beleidswijziging. Hiermee wordt tegemoetgekomen aan inwoners die extra ondersteuning nodig hebben en wordt de toegankelijkheid van voorzieningen verbeterd.

Het contract met de collectieve vervoerder is hoger dan wat er in de Begroting 2025 is opgenomen, dit komt o.a. door indexaties. Daardoor verwachten we in 2025 ten minste € 71.000 aan extra lasten.

6.7 Maatwerkdienstverlening
De stichting Leef biedt laagdrempelige ondersteuning aan inwoners met financiële zorgen, gericht op het voorkomen van schulden. De inzet sluit aan bij het gemeentelijke armoede- en preventiebeleid. Daarin zijn vroegsignalering en het versterken van financiële zelfredzaamheid belangrijke pijlers. Met een extra bedrag van € 52.000 worden meer inwoners geholpen door Leef.

Per 1 januari 2027 stopt onze overeenkomst met TIM Stichtse Vecht. Dat betekent dat we ons vanaf 2025 voorbereiden op de nieuwe organisatie voor de wijkteams en toegang. De consequenties van de overgang voor inwoners en maatschappelijke partners proberen we zoveel mogelijk te voorkomen. De afspraken over de samenwerking tussen maatschappelijk partners en TIM SV worden daar waar mogelijk zoveel mogelijk gecontinueerd in de nieuwe situatie. Goede communicatie en passende informatie voor alle doelgroepen staan hierbij centraal. Voor de overgang naar de nieuwe organisatie houden we in 2025 rekening met een bedrag van € 400.000 voor implementatie- en frictiekosten. 

7.1 Volksgezondheid
Voor de realisatie van de nieuwe huisvesting van het consultatiebureau moet er eenmalig worden verbouwd voor € 525.000. Door in 2025 eenmalig de kosten te maken, verwachten we vanaf 2026 structureel lagere kosten te maken (ongeveer € 65.000 per jaar).

TIM Stichtse Vecht (taakvelden 6.1, 6.2, 6.6 en 6.7)
Voor de kostenontwikkeling van TIM SV houden we verschillende scenario’s, variërend van een optimistisch tot een pessimistisch scenario, aan. Dit leverde een bandbreedte op voor een realistisch scenario waarmee de gemeente rekening heeft gehouden. In de begroting 2025 is de onderkant van het realistische scenario TIM SV aangehouden. Hiermee voorkomen we dat we nu al bezuinigingen moeten doorvoeren, die ten koste gaan van het voorzieningenniveau in de gemeente (ook bij andere domeinen), die achteraf niet noodzakelijk blijken te zijn. De bandbreedte voor de kosten van TIM SV werd ingeschat tussen de € 19,2 en € 23,1 miljoen. 

We verwachten met de huidige inzichten dat we € 7,1 miljoen extra uit moeten geven aan TIM SV. De achtergrond hiervan is een combinatie van structurele en incidentele factoren. De zorgvraag is zwaarder geworden: cliënten kampen steeds vaker met complexe, meervoudige problematiek, waardoor intensievere en langdurigere zorg nodig is. Dit leidt tot hogere kosten per cliënt en tragere uitstroom. Daarnaast is vaker intramurale in plaats van ambulante zorg nodig en volgen cliënten vaker meerdere zorgtrajecten tegelijk. Tegelijkertijd zijn de loonkosten gestegen door cao-verplichtingen. 

De huidige prognose komt uit op € 26,8 miljoen ten opzichte van de onderkant van de bandbreedte van € 19,1 miljoen. De huidige prognose is gebaseerd op de resultaten van 2024 en hier zijn de effecten van de bestuursopdracht niet in verwerkt. De effecten van het voorveld zijn nog niet goed meetbaar. Door een verlate start en een financieel na-ijleffect van trajecten die al opgestart zijn bij TIM SV, verwachten we niet dat de volledige effecten in 2025 gerealiseerd kunnen worden. We houden daarom nog geen rekening met een mogelijke besparing in 2025. Daarnaast heeft het Rijk via de meicirculaire extra geld (€ 1,1 miljoen) beschikbaar gesteld voor jeugdhulp. Dat leidt tot een verwachte overschrijding van € 6,0 miljoen.


Kapitaallasten
De kapitaallasten zijn bijgesteld op basis van de werkelijke investeringen in 2024. Daardoor zijn de kapitaallasten in 2025 € 100.000 lager.

Begrotingswijziging

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 4 - Begrotingswijziging

In onderstaande tabel zijn de afwijkingen meegenomen, waarvoor een begrotingswijziging zal plaatsvinden.

Programma Taakveld Onderwerp Lasten (L) 2025
(bedragen x € 1.000) Baten (B) Bedrag
Bestuur 0.8 Stelposten Lonen en taakmutaties (Meicirculaire 2025) L 1.100
Sociaal 6.7 Extra middelen Jeugdhulp uit Meicirculaire 2025 L -1.100
Totaal + = lagere lasten of hogere baten - = hogere lasten of lagere baten -