Programma 4. Sociaal
Beleid Programma 4
Financieel overzicht Programma 4
Wat heeft het gekost in 2022?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost in 2022?
Bedragen x €1.000
Programma 4 | Begroting 2022 primitief | Begroting 2022 na wijziging | Realisatie 2022 | Saldo 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
0.8 Overige baten en lasten (stelposten) | -350 | -350 | 0 | -350 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 3.774 | 4.613 | 7.427 | -2.814 | |
6.2 Wijkteams | 2.000 | 1.629 | 4.271 | -2.642 | |
6.3 Inkomensregelingen | 16.130 | 18.835 | 18.455 | 381 | |
6.4 Begeleide participatie | 4.290 | 4.316 | 4.161 | 155 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 2.047 | 2.313 | 2.016 | 297 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 2.387 | 2.394 | 7.117 | -4.723 | |
6.7 Maatwerkdienstverlening | 19.837 | 19.103 | 19.015 | 88 | |
6.8 Geëscaleerde zorg | 1.905 | 3.253 | 1.572 | 1.681 | |
7.1 Volksgezondheid | 2.575 | 2.754 | 2.970 | -217 | |
Totaal Lasten | 54.595 | 58.860 | 67.003 | -8.143 | |
Baten | |||||
0.7 Algemene uitkering | -800 | 0 | 0 | 0 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -253 | -257 | -5.394 | 5.137 | |
6.2 Wijkteams | 0 | 0 | -182 | 182 | |
6.3 Inkomensregelingen | -11.805 | -11.805 | -10.921 | -884 | |
6.4 Begeleide participatie | -520 | -537 | -428 | -109 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | -386 | -386 | -444 | 58 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -148 | -148 | -138 | -10 | |
6.7 Maatwerkdienstverlening | -362 | -283 | -282 | -1 | |
7.1 Volksgezondheid | -36 | -172 | -85 | -87 | |
Totaal Baten | -14.309 | -13.588 | -17.873 | 4.286 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 40.286 | 45.272 | 49.130 | -3.857 | |
Onttrekkingen | |||||
0.10 Mutaties reserves | -70 | -928 | -928 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | 40.217 | 44.345 | 48.202 | -3.857 |
Toelichting lasten en baten per soort kosten
Terug naar navigatie - Toelichting lasten en baten per soort kostenSociaal | Begroting | Begroting | Realisatie | Saldo | |
---|---|---|---|---|---|
primitief | na wijziging | ||||
(x €1.000) | 2022 | 2022 | 2022 | 2022 | |
Toegerekende personeelslasten | 9.048 | 9.234 | 9.344 | -109 | |
Kapitaallasten | 206 | 206 | 206 | -0 | |
Overige lasten | 45.341 | 49.419 | 57.453 | -8.034 | |
Totaal lasten | 54.595 | 58.860 | 67.003 | -8.143 | |
Totaal baten | -14.309 | -13.588 | -17.873 | 4.286 | |
Gerealiseerde saldo van baten en lasten | 40.286 | 45.272 | 49.130 | -3.857 | |
Toevoeging aan reserves | - | - | - | - | |
Onttrekking aan reserves | -70 | -928 | -928 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | 40.217 | 44.345 | 48.202 | -3.857 |
Toelichting van de verschillen in de lasten
Terug naar navigatie - Toelichting van de verschillen in de lasten
Analyse verschillen lasten (x €1.000) | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Verschil | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 58.860 | 67.003 | -8.143 | |||
Toelichting | Taakveld | Bedrag | ||||
Toegerekende personeelslasten (zie paragraaf Bedrijfsvoering) | Diverse | -109 | ||||
Kapitaallasten | Diverse | 0 | ||||
Centrum voor Jeugd en Gezin: Er waren in 2022 meer cliënten met een (zwaardere) zorgvraag dan begroot. | 7.1. | -284 | ||||
Openbare geestelijke gezondheidszorg: Lagere kosten dan begroot | 7.1 | 59 | ||||
Direct toe te rekenen uitgaven in het kader van de Regeling opvang ontheemden Oekraïne. De uitgaven zijn niet begroot in 2022. | 6.1. | -2.622 | ||||
Lagere uitgaven voor het mantelzorgcompliment (cadeaubonnen), dan begroot. Begroting te hoog | 6.1. | 84 | ||||
Dorpshuizen, te hoog begrootte uitgaven Nigtevecht | 6.1 | 95 | ||||
Niet begrootte dotatie aan 'voorziening voor verwacht verlies Veenkluit' overeenkomstig raadbesluit 8 juli 2020 | 6.1. | -181 | ||||
Jeugd en jongerenwerk: Niet begrootte Corona gerelateerde subsidie voor Stichting t Jeugdpunt | 6.1 | -165 | ||||
De taakstellende bezuiniging op dit programma is gerealiseerd, maar komt tot uiting bij taakveld Inkomensvoorziening (voordeel bijstandslasten) | 0.8 | -350 | ||||
De totale lasten van de bijstand (inclusief fraudebestrijding en beheerskosten) zijn € 622.493 lager dan geraamd, voornamelijk als gevolg van minder cliënten dan verwacht. Wel is er meer gebruik gemaakt van de bijstand voor zelfstandigen (Bbz) en de regeling loonkostensubsidie. | 6.3 | 622 | ||||
De budgetten voor Minimabeleid en Bijzondere bijstand zijn met € 270.423 overschreden vooral door meer aanvragen voor de energietoeslag, bewindvoering en woninginrichting. | 6.3 | -270 | ||||
De budgetten voor inburgering zijn gebaseerd op de Rijksbijdragen voor uitvoering en Inburgeringsvoorzieningen. De werkelijke lasten zijn voor beide onderdelen lager dan verwacht. | 6.5 | 322 | ||||
De lasten voor de "oude" Wmo (hulpmiddelen, vervoerskosten en woningaanpassingen) zijn overschreden als gevolg van de vergrijzing en het niet beschikbaar zijn van geschikte (aangepaste) woningen. | 6.6 | -403 | ||||
Afwikkeling kosten oude jaren zorgaanbieders en afrekening lopend naar aanleiding ontvangen accountantsverklaringen | 6.6 | 140 | ||||
Op het budget Regionaal Transformatiefonds Jeugd is een bedrag van € 78.353 over. Dit betreft een meerjarig project, waarvan Stichtse Vecht de centrumgemeente is. | 6.7 | 78 | ||||
Aan TIM SV is een voorlopig aanvullend bedrag van € 4.950.000 toegekend voor de uitvoering van de Jeugdhulp, Wmo begeleiding en Wijkteams. Voor de verwachte eindafrekening wordt met een bedrag van € 1.350.000 gerekend. | 6.7 | -6.300 | ||||
Cf Collegebesluit van 31 januari 2023 wordt een deel van de extra bijdrage aan TIMV SV gedekt door onderuitputting van onderdelen van de jeugdzorg binnen dit taakveld Maatwerkdienstverlening, te weten risicobudget TIM SV, Landelijke transitie arrangementen, Essentiele zorg (YEPH) | 6.7 | 1.488 | ||||
Voor het onderzoek bij TIM is € 76.950 uitgegeven aan externe deskundigheid. | 6.7 | -77 | ||||
De kosten van huishoudelijke hulp zijn hoger door toename van het aantal cliënten en hogere tarieven. | 6.7 | -594 | ||||
Aan Wmo begeleiding en Jeugdzorg is € 108.000 uitgegeven aan afrekeningen van zorgleveranciers over oude jaren. | 6.7 | -108 | ||||
Cf Collegebesluit van 31 januari 2023 wordt een deel van de extra bijdrage aan TIMV SV gedekt door onderuitputting van onderdelen van de jeugdzorg. Binnen het taakveld geëscaleerde zorg betreft dit voornamelijk de kosten van Samen Veilig Midden Nederland. | 6.8 | 342 | ||||
Overig | Diverse | 90 | ||||
Totaal mutatie lasten programma 4 | -8.143 |
Toelichting van de verschillen in de baten
Terug naar navigatie - Toelichting van de verschillen in de batenAnalyse verschillen baten (x €1.000) | Begroting 2022 | Realisatie 2022 | Verschil |
---|---|---|---|
Baten | -13.588 | -17.873 | 4.285 |
Toelichting | Taakveld | Bedrag | |
Inkomsten op basis van de aanvraag in het kader van de Regeling opvang ontheemden Oekraïne. De inkomsten zijn niet begroot. | 6.1. | 5.126 | |
Rijksbijdrage gedupeerden kinderopvangtoeslag. Was niet geraamd. | 6.2 | 182 | |
Lagere baten van de Bijstand door lagere Rijksbijdrage (BUIG) en minder terugvordering | 6.3 | -937 | |
Meer terugvordering bij de bijzondere bijstand dan verwacht. De opbrengst wisselt per jaar en is daardoor lastig te ramen | 6.3 | 52 | |
Lagere opbrengsten bij de Wsw, voornamelijk door afname van het aantal gedetacheerden. | 6.4 | -109 | |
Hogere opbrengsten door een ESF-subsidie voor re-integratie, die niet was geraamd. | 6.5 | 58 | |
Overig | Diverse | -87 | |
Totaal mutatie baten programma 4 | 4.285 |