Voor u ligt de Programmabegroting 2026. Daarin staat wat we willen bereiken, wat we daarvoor gaan doen en wat dat kost. Deze begroting is met veel zorgvuldigheid opgesteld. Maar we realiseren ons dat er sprake is van grote en diverse nationale- en internationale spanningen, waardoor het nodig kan zijn de plannen bij te stellen.
Vrijwel alle ambities uit het Coalitieakkoord ‘Bouwen aan een stevig fundament’ zijn gerealiseerd, ondanks de moeilijke en onzekere situatie zoals kabinetswisselingen en onduidelijke financiering vanuit het rijk. Door een sober en strategisch financieel beleid zijn we in staat geweest een stabiele koers te kunnen blijven volgen.
De Programmabegroting 2026-2029 sluit in 2026 en voldoet daarmee aan de eisen van de provincie Utrecht als toezichthouder. Daarbij maken we de kanttekening dat er in de toekomst nog risico’s zijn te voorzien, zoals bijvoorbeeld forse investeringen in de openbare ruimte en de gevolgen van de invoering van de nieuwe Jeugdwet.
We zijn dankbaar voor de prettige samenwerking met de raad, inwoners en partijen uit de samenleving. Dit geldt ook voor de inzet en ondersteuning door de griffie en ambtelijke organisatie.
De Programmabegroting is onderdeel van de planning- en controlcyclus. Deze cyclus is een jaarlijks terugkerende cyclus waarin we vooruitblikken op de komende jaren (planning) en terugkijken op het afgelopen jaar (control). Het gaat om de taken die we uitvoeren, de resultaten die we samen hebben bereikt én nog gaan bereiken en dat met een solide financiële basis. Als gemeente streven we naar transparantie met concrete en meetbare effecten.

Overdracht na gemeenteraadsverkiezingen 2026
Op 18 maart 2026 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Dat betekent dat de samenstelling van de raad en het college gewijzigd wordt Met deze programmabegroting 2026 rondt het huidige college het Coalitieakkoord ‘Bouwen aan een stevig fundament’ af. We hebben ons gericht op de prioriteiten van het coalitieakkoord:
• Voldoende en betaalbare en passende woningen
• Iedereen doet mee en hoort erbij
• Een klimaatbestendige leefomgeving en duurzame energievoorziening
• Bereikbare, duurzame en verkeersveilige mobiliteit
• Toekomstbestendige economie en arbeidsmarkt in balans
• Veilige en leefbare buurten, dorpen en landelijk gebied.
Daarnaast hebben we, samen met de gemeentesecretaris en ambtelijke organisatie, gewerkt aan een stabiele en toekomstbestendige ambtelijke organisatie.
Met dit besef dragen we met vertrouwen onze taken in 2026 over aan een nieuw college.
15 jaar Stichtse Vecht 2026
In 2026 bestaat Stichtse Vecht 15 jaar. We kijken 15 jaar terug en 15 jaar (of zelfs langer) vooruit. Immers, de vraagstukken die spelen bij gemeenten worden steeds ingewikkelder en kunnen we niet van vandaag op morgen oplossen. Daarom is het van belang om naar de langere termijn te kijken. In de zomer van 2025 heeft de ambtelijke organisatie de Strategische toekomstverkenning 2040 opgeleverd, die in 2026 als vertrekpunt geldt voor de herijking van de gemeentelijke Omgevingsvisie. Een mooie uitdaging voor de nieuwe raad en het nieuwe college om hier verder mee aan de slag te gaan. In 2026 gaan we verder met het versnellen van de woningbouw, het uitvoeren van het programma ‘Op weg naar nieuwe energie’ en het bieden van passende zorg en ondersteuning aan inwoners die dat nodig hebben.
Uitwerking Kadernota 2026
De raad heeft op 8 juli met de vaststelling van de Kadernota 2026 de kaders meegegeven voor deze programmabegroting 2026. Deze vormen de basis voor de nu voorliggende begroting. Na 8 juli is er een aantal ontwikkelingen geweest waardoor we enkele aanpassingen moesten opnemen. Het gaat in het bijzonder om de invoering van de nieuwe Jeugdwet en de gevolgen voor de samenwerking met TIM Stichtse Vecht en de vaststelling van het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord.
Moties en amendementen
Tijdens de raadsbehandeling van de Kadernota 2026 op 8 juli heeft de raad ons waardevolle input gegeven. De tijdens de behandeling van de Kadernota 2026 aangenomen moties en amendementen zijn verwerkt in deze Programmabegroting 2026. In het bijzonder noemen we hierbij het nagenoeg unaniem aangenomen amendement Weerbaarheid en veerkracht, de motie Gelden Hazeslinger en de motie Babyspullen. Dit wordt toegelicht onder de betreffende programma’s.
Voorveld sociaal domein
In de Kadernota 2026 is gemeld dat met ingang van 2026 rijksmiddelen structureel wegvallen, waaronder incidentele GALA gelden (Gezond en Actief Leven Akkoord), lokaal IZA budget (Integraal Zorg Akkoord) en compensatiemiddelen voor huur en energie. Daarom is met de Kadernota 2026 al een bedrag van € 150.000 opgenomen voor het wegvallen van deze middelen.
Hoewel in de zomer van 2025 duidelijk is geworden dat gemeenten alsnog aanvullende rijksmiddelen ontvangen (Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord, € 50 miljoen extra middelen voor alle gemeenten), is op dit moment nog niet bekend hoeveel aanvullend budget Stichtse Vecht gaat ontvangen. Na ontvangst van meer informatie van het rijk wordt hierover nader besloten.
Tim Stichtse Vecht (TIM SV)
Met deze begroting zien we het risicoprofiel van TIM SV stijgen. In tegenstelling tot de verwachting van een kostenstabilisatie door maatregelen bij TIM SV en het Voorveld nemen de kosten van TIM SV toe. De oorzaak ligt in een combinatie van hogere kosten door complexere zorgvraag en hogere loonkosten en in de vertraging van de effecten van de besparingsmaatregelen van TIM SV en het Voorveld. In deze begroting hebben we afdoende reserves om dit risico te beheersen. Tegelijkertijd werken we aan de bestuursopdracht Voorveld en de nieuwe situatie per 1 januari 2027. Namelijk de oprichting van de Gemeenschappelijke Regeling Utrecht West, regionale inkoop en lokale toegang.
Wat we verder doen
In 2026 wordt het nieuwe en duurzame afvalscheidingsstation 'De Splitsing' gebouwd en opgeleverd, inclusief een Circulair Ambachtscentrum. We onderzoeken de mogelijkheden voor een duurzame huisvesting van de raad, college en ambtelijke organisatie. Na het herstel van de beschoeiing Vechtoever Zandpad tussen Maarssen en Nieuwersluis, wordt in 2026 gewerkt aan de herinrichting van deze weg. Dierenwelzijn blijft onze aandacht behouden. Daarnaast staan diverse uitvoeringsplannen van het Integraal Huisvestingsplan onderwijshuisvesting op het programma. En de economie wordt verstevigd, bijvoorbeeld met de Centrumnota Breukelen, voorbereiding uitbreiding bedrijventerrein Breukelerwaard en verplaatsing van bedrijven die nu op lastige locaties zitten. Ook werken we (samen met provincie, Prorail en NS) aan de verbetering en verfraaiing van knooppunt Breukelen.
Deze taken (en ook onze reguliere taken zoals de WMO, verstrekken van paspoorten en behandelen van aanvragen) vragen veel tijd en capaciteit. Daarom blijven we ook in 2026 investeren in een goede dienstverlening aan de inwoners en een stevige en toekomstgerichte ambtelijke organisatie.
Gedegen financieel beleid
In de commissie Bestuur en Financiën en in de raad hebben we u meegenomen in het proces om tot deze programmabegroting te komen. Stapsgewijs komen we tot een realistischer meerjaren investeringsplanning. De geactualiseerde beheerplannen geven een beter beeld van de benodigde vervangingsinvesteringen op langere termijn (2029 e.v.). Door gedegen financieel strategisch beleid kunnen we met deze voorliggende begroting ook aan de nieuwe raad en het nieuwe college vanaf 2026 financieel perspectief bieden.
Sturingsinstrument
In de afgelopen jaren hebben we een nieuwe opzet van de beleidsbegroting geïmplementeerd met meer sturingsmogelijkheden voor de raad doordat we doelenbomen, indicatoren en mijlpalen hebben benoemd. Zo brengen we de raad steeds meer in staat om (bij) te sturen op maatschappelijke effecten van de beleidsmaatregelen.