Programma 4. Sociaal

Beleid programma 4

Inleiding

Terug naar navigatie - Beleid programma 4 - Inleiding

Binnen dit programma werken we aan het welzijn, de gezondheid en bestaanszekerheid van onze inwoners. Zo bieden we hulp bij het vinden van werk, verstrekken we bijstandsuitkeringen en ondersteunen we mensen met een smalle beurs. Ook de opvang van Oekraïners, de (re-)integratie van statushouders en het bieden van passende ondersteuning aan inwoners, met Wmo-voorzieningen en jeugdhulp, vallen onder dit programma. In 2026 gaan we hiermee door, samen met onze maatschappelijke partners. Zo blijven we inzetten op preventie en vroegsignalering en bieden we passende en snelle zorg waar nodig. En ook blijven we in 2026 onze mantelzorgers waarderen en zetten we ons in voor een inclusieve samenleving.

In 2026 staan we voor een aantal grote opgaven, zoals de implementatie van de nieuwe toegangsorganisatie voor jeugdhulp en Wmo-begeleiding, de regionale inkoop van jeugdhulp en Wmo-begeleiding, de oprichting van een Gemeenschappelijke Regeling (GR) voor in ieder geval de jeugdhulp en het opstellen van een nieuw subsidieprogramma. Ook starten we met de dependance van het Regionaal Werkcentrum (RWC) in Breukelen.

Gemeenten ontvangen van het Rijk een gebundelde uitkering (BUIG) voor het bekostigen van de uitkeringen in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz 2004 (levensonderhoud startende ondernemers) en voor de inzet van loonkostensubsidie. In de Kadernota 2026 hebben we aangekondigd dat een onderzoek gedaan zou worden of bijstelling noodzakelijk is i.v.m. de verhoogde uitgaven en uitkering BUIG. De uitkomst is dat  het saldo van de BUIG inkomsten en de bijstandsuitgaven wisselen en het zelfs mogelijk is dat deze negatief uitvallen in een jaar. Daarom hebben we in deze programmabegroting de BUIG-gelden niet structureel maar incidenteel verwerkt. 

Wat willen we bereiken tot en met 2026?

Terug naar navigatie - Beleid programma 4 - Wat willen we bereiken tot en met 2026?

Iedereen doet mee en hoort erbij

Terug naar navigatie - Beleid programma 4 - Wat willen we bereiken tot en met 2026? - Iedereen doet mee en hoort erbij

 

We willen dat iedereen in Stichtse Vecht zich naar vermogen kan ontwikkelen, binnen zijn of haar mogelijkheden mee kan doen en aan de samenleving kan bijdragen.
Dit geeft voldoening en heeft een positief effect op het welzijn en de gezondheid van inwoners. Meedoen is niet voor iedereen even vanzelfsprekend of gemakkelijk. Voor die inwoners die dat nodig hebben bieden we hulp en ondersteuning om te kunnen (blijven) meedoen.
De coalitie heeft in deze periode de volgende ambities:

  • We zetten in op preventie en vroegsignalering
  • We zetten in op passende en snelle zorg en ondersteuning
  • We waarderen onze mantelzorgers
  • We zetten ons in voor een inclusieve samenleving
  • We stimuleren sport en bewegen
  • We investeren in toekomstbestendige sportaccommodaties
  • We zijn verbonden door cultuur
  • We zetten ons in voor gelijke kansen voor ieder kind
  • We willen voorbereid zijn op een nieuwe crisis
  • Samen met onze partners werken we aan het realiseren van deze ambities. De belangrijkste partijen zijn TIM SV, Kansis en partijen in het Voorveld.

 

 

Tabel 4.1.

Toelichting maatschappelijk effect (causaliteit activiteiten/prestaties/mijlpalen en effecten)

Beoogd effect
Door meer in te zetten op eigen kracht en preventieve/collectieve oplossingen willen we problemen eerder signaleren en zo normaal mogelijk oplossen in de leefwereld van de inwoner. Daarmee houden we (specialistische) zorg en ondersteuning betaalbaar voor inwoners die dat echt nodig hebben.

Toelichting op beoogd effect in 2026
We zien een toenemende druk op de gemeentelijke budgetten in het Sociaal Domein voor specialistische hulp en maatwerkvoorzieningen. Daarom streven we, samen met onze inwoners en maatschappelijke partners, naar het normaliseren van zorg. Hiermee bedoelen we dat we problemen niet groter maken dan ze zijn en we accepteren dat sommige problemen gewoon bij het leven horen en niet altijd door een professional opgelost hoeven te worden. We moedigen daarom onze inwoners aan om eerst zelf of met hulp van de omgeving, vrienden en familie een oplossing te vinden. Als het nodig is, kunnen inwoners gebruikmaken van de collectieve voorzieningen in Stichtse Vecht. Als dit niet passend is, zetten we zwaardere hulp in, zoals een maatwerkvoorziening. We vragen ook aan onze maatschappelijke partners deze werkwijze richting inwoners te hanteren.

Het is voor inwoners belangrijk om te weten waar ze advies en informatie kunnen vinden om zelf problemen op te lossen. Een sterk Voorveld in combinatie met een duidelijk informatie- en adviespunt is essentieel om dit doel te bereiken. Met deze aanpak signaleren we vroegtijdig wat er speelt en voorkomen we zo veel mogelijk de inzet van zwaardere zorg.

Wat gaan wij daarvoor doen in 2026?

Relevante beleidskaders

Terug naar navigatie - Beleid programma 4 - Relevante beleidskaders

Voor de opgaven en doelen in het programma Sociaal zijn de volgende relevante beleidskaders door de raad vastgesteld:

 

Tabel 4.2.
Opgave/Doel Kaders
Iedereen doet mee en hoort erbij Integraal Beleidskader (IBK) Sociaal domein (3 juni 2020) *Q1 2026 wordt een geactualiseerde versie vastgesteld
Uitwerking IBK Sociaal Domein (B&W 5 juli 2022)
Woonzorgvisie 2021 – 2030 (22 december 2021)
Nota Sport en Bewegen Stichtse Vecht meer in beweging 2021 – 2025 (raad 21 december 2021)
Nota Positief Gezondheidsbeleid, 2020 -2023 (raad 1 oktober 2019)
Actieplan Stichtse Vecht Werkt 2020 (B&W 26 nov 2019)
Lokale Inclusie Agenda 2021 (B&W 21 sep 2021)
Regiovisie Huiselijk geweld en Kindermishandeling (2020)
Regionale bestuursopdracht arbeidsmarktregio midden Utrecht met de vier resultaatgebieden 2022 (B&W 25 jan 2022). *Deze wordt waarschijnlijk eind 2025 vervangen door een nieuw samenwerkingsconvenant
Beleidsnota Samen in actie tegen armoede en schulden - Minima- en schuldhulpverleningsbeleid 2021-2024 (op 1 april 2025 met 1 jaar verlengd)
Beleidsnota Iedereen doet mee/doorontwikkeling Kansis (B&W 8 feb 2022)
Regiovisie Jeugdhulp en Wmo 2025-2029 ( 1 april 2025)
Regioplan Beschermd wonen U16 2023-2028 (18 april 2023)
Subsidieprogramma 2021 – 2024 (met twee jaar verlengd tot 1 januari 2027; 2 juli 2024)
Transformatieplan Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2023 (raad 19 december 2023)
Regioplan Midden Nederland (IZA) (B&W 19 dec 2023)
Plan van aanpak Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)/Brede SPUK (B&W 5 sep 2023)

Going concern-taken

Terug naar navigatie - Beleid programma 4 - Going concern-taken

Naast bovengenoemde ambities zijn de volgende reguliere taken onderdeel van het programma Sociaal:

  • Samenkracht en burgerparticipatie;
  • Wijkteams;
  • Inkomensregelingen;
  • Begeleide participatie;
  • Arbeidsparticipatie;
  • Maatwerkvoorzieningen (WMO);
  • Maatwerkdienstverlening 18+ en 18-;
  • Geëscaleerde zorg 18+ en 18-;
  • Volksgezondheid.

We monitoren deze taken aan de hand van de op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) verplichte set indicatoren.

In de begroting van 2026 zijn enkele specifieke aandachtspunten. Voor de uitvoering van de motie ‘Reiskostentegemoetkoming re-integratie en inburgering’ is een extra budget opgenomen. Hierdoor is het mogelijk de ‘vanaf km-grens’ van 10 km naar 4 km te verlagen. Een budgetbijstelling is noodzakelijk doordat nu meer mensen in aanmerking komen voor de tegemoetkoming en er meer kilometers worden vergoed.

Voor de uitvoering van Nieuw Beschut is jaarlijks te weinig begroot. De kosten stijgen jaarlijks, maar de begroting is hier nooit op aangepast. Met deze budgetbijstelling worden de uitgaven realistischer begroot.

Voor de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen en heffingen hebben we een budgetverhoging nodig, omdat de uitgaven in 2024 aanzienlijk zijn gestegen. Conform de huidige werkwijze betrekken wij deze uitgaven bij de berekening van de kostendekkende afvalstoffen- en rioolheffing in 2026.

Verder doen we noodzakelijke ICT-uitgaven om de kwaliteit van de dienstverlening te handhaven. We houden de waardering van de mantelzorgers op het huidige niveau, namelijk € 100,- per mantelzorger. Om de aangenomen motie “Kosten aanvraag gehandicaptenparkeerkaart (GPK) en -parkeerplaats (GPP)” te kunnen uitvoeren, hebben we een bedrag aan gederfde inkomsten verwerkt in deze begroting. Na de besluitvorming van de gemeenteraad kan dit worden meegenomen in de Legesverordening 2026 die we eind 2025 aan de gemeenteraad voorleggen. 

Tabel 4.3.
Verplichte indicatoren Rijk P/E Bron Realisatie 2023 Realisatie 2024
Aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar P LISA 621,9 n.n.b.
% 12 tot en met 21 jarigen met een delict voor de rechter P Verwey Jonker 1,00% 1,00%
% Kinderen tot 18 jaar in een uitkeringsgezin P Verwey Jonker 3,0% n.n.b.
Netto arbeidsparticipatie (% van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking P CBS 74% 75%
% werkloze jongeren (16 tot en met 22 jarigen) P Verwey Jonker 1,0% n.n.b.
Aantal personen per 10.000 inwoners met een bijstandsuitkering P CBS 182,8 182,3
Aantal lopende re-integratieuitkeringen per 10.000 inwoners van 15 tot en met 64 jaar P CBS 0 84,3
% jongeren van alle jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp P CBS 12% 10%
% jongeren van alle jongeren tot 18 jaar met jeugdbescherming P CBS 0,8% 0,7%
% jongeren van alle jongeren tot 18 jaar met jeugdreclassering P CBS 0,2% 0,2%
Aantal cliënten per 10.000 inwoners met een maatwerkarrangement Wmo P GMSD 600 540

Financieel overzicht programma 4

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 4 - Wat mag het kosten?
Tabel 4.4.
Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -7.758 -15.239 -15.208 -15.273 -15.292
6.2 Wijkteams -3.659 -3.413 -3.410 -3.430 -3.490
6.3 Inkomensregelingen -17.156 -18.053 -17.282 -17.282 -17.282
6.4 Begeleide participatie -4.396 -4.505 -4.504 -4.502 -4.501
6.5 Arbeidsparticipatie -1.528 -1.514 -1.514 -1.514 -1.514
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -2.232 -2.261 -2.261 -2.261 -2.261
6.7 Maatwerkdienstverlening -26.194 -25.845 -25.497 -25.646 -26.096
6.8 Geëscaleerde zorg -2.353 -2.390 -2.390 -2.390 -2.390
6.9 Coördinatie en beleid -3.907 -5.506 -3.852 -3.852 -3.852
7.1 Volksgezondheid -4.038 -3.891 -3.611 -3.611 -3.610
Totaal lasten -73.220 -82.617 -79.529 -79.760 -80.288
Baten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 1.204 9.350 9.350 9.350 9.350
6.3 Inkomensregelingen 11.819 13.994 11.769 11.769 11.769
6.4 Begeleide participatie 512 512 512 512 512
6.5 Arbeidsparticipatie 66 66 66 66 66
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 19 19 19 19 19
6.7 Maatwerkdienstverlening 311 311 311 311 311
6.8 Geëscaleerde zorg 773 773 773 773 773
7.1 Volksgezondheid 547 452 270 270 270
Totaal baten 15.252 25.477 23.071 23.071 23.071
Geraamd saldo van baten en lasten -57.968 -57.139 -56.459 -56.690 -57.217
Storting
0.10 Mutaties reserves
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 853
Mutaties reserves 853
Geraamd resultaat -57.115 -57.139 -56.459 -56.690 -57.217

Toelichting lasten en baten per soort kosten

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 4 - Toelichting lasten en baten per soort kosten
Tabel 4.5.
Sociaal Begroting Begroting Verschil Begroting Begroting Begroting
x € 1.000 2025 2026 2025-2026 2027 2028 2029
Toegerekende personeelslasten -11.436 -11.309 127 -11.309 -11.309 -11.309
Kapitaallasten -355 -605 -250 -723 -782 -789
Overige lasten -61.429 -70.703 -9.274 -67.497 -67.669 -68.190
Totaal lasten -73.220 -82.617 -9.397 -79.529 -79.760 -80.288
Totaal baten 15.252 25.477 10.225 23.071 23.071 23.071
Geraamd saldo van baten en lasten -57.968 -57.139 828 -56.459 -56.690 -57.217
Toevoeging aan reserves - - - - - -
Onttrekking aan reserves 853 - -853 - - -
Geraamd resultaat -57.115 -57.139 -24 -56.459 -56.690 -57.217

Toelichting van de verschillen in de lasten van begroting 2026 versus 2025

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 4 - Toelichting van de verschillen in de lasten van begroting 2026 versus 2025
Tabel 4.6.
Analyse verschillen lasten (x €1.000) Begroting 2025 Begroting 2026 Verschil
Lasten -73.220 -82.617 -9.397
Toelichting Besluit Taakveld I/S bedrag
Toegerekende personeelslasten Begroting 2026 Diverse S 127
Kapitaallasten Begroting 2026 Diverse S -250
Uitvoering motie reiskostentegemoetkoming re-integratie en inburgering Kadernota 2026 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie S -75
Ondersteuning Kinderopvang (correctie P4 ipv P5) Begroting 2026 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie S -308
Regiesysteem Sociaal Domein Kadernota 2026 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie S -60
Mantelzorgcompliment (beleidswens) Kadernota 2026 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie S -20
Wegvallen incidentiele middelen compensatieregeling Begroting 2025 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie S 188
Realistisch ramen lasten huisvesting statushouders Begroting 2026 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie S -200
Inclusie maatschappelijke dienstverlening (budget vanuit Peuterwerk) Begroting 2026 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie S -15
Herstel wijzging budget preventie en versterken jeugd Begroting 2026 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie S -138
Realistisch ramen lasten opvang Oekrainers Begroting 2026 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie S -7000
Wegvallen middelen overheveling BO voorveld Jaarstukken 2024 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie S 200
Verlaagd meerjarig budget beheerskosten wijkteams Begroting 2025 6,2 Wijkteams I 114
Ontwikkeling voorveld in relatie tot wegvallen IZA-GALA (schuldhulpverlening) (600-450 geen knaken geen taken) Kadernota 2026 6.3 Inkomensregelingen I -52
Jeugdfonds sport en cultuur extra middelen Kadernota 2026 6.3 Inkomensregelingen S -75
Jeugdfonds sport en cultuur uit P5 Kadernota 2026 6.3 Inkomensregelingen S -10
Jeugdfonds sport en cultuur P5 Kadernota 2026 6.3 Inkomensregelingen S -15
Stichting Leergeld Kadernota 2026 6.3 Inkomensregelingen S -25
Meer Kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen verstrekt Kadernota 2026 6.3 Inkomensregelingen S -80
Bijstandsuitkeringen Kadernota 2026 6.3 Inkomensregelingen I -719
Extra middelen schuldhulpverlening tbv subsidies Begroting 2026 6.3 Inkomensregelingen S -75
Nieuw beschut Kadernota 2026 6.4 Begeleide participatie S -100
Motie Leges gehandicaptenparkeerkaart (GPK) en -parkeerplaats (GPP) Kadernota 2026 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) S -29
Ontwikkeling regionale samenwerking Utrecht West Kadernota 2026 6.9 Coördinatie en beleid I -254
Implementatie gemeentelijke toegang Begroting 2026 6.9 Coördinatie en beleid I -1400
Ontwikkeling voorveld in relatie tot wegvallen IZA-GALA (600-450 geen knaken geen taken) Kadernota 2026 7.1 Volksgezondheid I -98
Herstel wijzging budget preventie en versterken jeugd Begroting 2026 7.1 Volksgezondheid S 138
Loon en prijsontwikkelingen GGD regio Utrecht 2026 Kadernota 2026 7.1 Volksgezondheid S pm
Wegvallen Incidenteel budget vanuit de POK-middelen Begroting 2025 Diverse S 179
TIM SV incl. Stelpost BERAP 2025 Begroting 2025 Diverse I 738
Overig -82
Totaal mutatie lasten programma 4 -9.397

Toelichting van de verschillen in de baten van begroting 2026 versus 2025

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 4 - Toelichting van de verschillen in de baten van begroting 2026 versus 2025
Tabel 4.7.
Analyse verschillen baten (x €1.000) Begroting 2025 Begroting 2026 Verschil
Baten 15.252 25.477 10.225
Toelichting Besluit Taakveld I/S bedrag
Realistisch ramen baten huisvesting statushouders Begroting 2026 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie S 200
Realistisch ramen baten opvang Oekrainers Begroting 2026 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie S 7.000
Ondersteuning Kinderopvang (correctie P4 ipv P5) leges Begroting 2026 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie S 16
Correctie begroting baten SPUK inburgering Begroting 2026 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie S 238
Correctie begroting baten BBZ Begroting 2026 6.3 Inkomensregelingen S -50
Hogere baten BUIG bijdrage rijk Kadernota 2026 6.3 Inkomensregelingen I 2.225
Wegvallen SPUK middelen Begroting 2025 Diverse S -118
Ondersteuning Kinderopvang (correctie P4 ipv P5) Begroting 2026 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie S 730
Overig -16
Totaal mutatie baten programma 4 10.225

Budgetten ambities Coalitieakkoord 2022-2026

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 4 - Budgetten ambities Coalitieakkoord 2022-2026

De volgende budgetten voor beleidsimpulsen vanuit het coalitieakkoord 2022-2026 'Bouwen aan een stevig fundament voor Stichtse vecht', de Kadernota 2024 en de Kadernota 2025 zijn in de Programmabegroting 2026 opgenomen. 

Tabel 4.9.
Impuls Coalitie akkoord (bedragen x €1.000) Document Begroting Begroting Begroting Begroting
Omschrijving 2023 2024 2025 2026
Mantelzorgcompliment Coalitieakkoord 2022-2026 -100 -110 -110 -110
Transformatie Sociaal Domein Kadernota 2024 -4.000 -3.019 -2.147
Innovatiebudget Sociaal Domein Kadernota 2024 -985 -885 -885
Omzetting risico reserve € 1 miljoen naar innovatiebudget Kadernota 2024 1.000 1.000 1.000
Passende zorg en ondersteuning Kadernota 2025 -4.081 -2.901
Opvang ontheemden Kadernota 2025 -191 0
Totaal -100 -4.095 -7.286 -5.043