Programma 1. Bestuur

Beleid programma 1

Inleiding

Terug naar navigatie - Beleid programma 1 - Inleiding

De volgende taken zijn onderdeel van het programma Bestuur:
•    Burgerzaken en publieke dienstverlening
•    Bestuur
•    Bedrijfsvoering
•    Lokale belastingen en heffingen
•    Solide financieel beleid

Het werk van gemeenten is belangrijk voor onze samenleving. Gemeenten zorgen voor zaken die we dagelijks nodig hebben: buurtveiligheid, het onderhoud van straten, de inzameling en verwerking van afval, de ontwikkeling van nieuwe woongebieden, het beheer van schoolgebouwen en hulp voor mensen die dat nodig hebben, van jong tot oud. 

Om een betrouwbare en transparante overheid te zijn, willen wij inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties betrekken bij beleid en uitvoering. Door vooraf aan te geven welke ruimte er is om mee te denken en mee te doen creëren we duidelijkheid. De door de raad vastgestelde participatieleidraad biedt hiervoor een goede basis. Ook jongeren willen we actief betrekken. 

Om alle taken goed te kunnen uitvoeren, hebben we een stevige ambtelijke organisatie nodig. En dan gaat het niet alleen om die onderdelen die direct contact hebben met de inwoners, maar óók om de ondersteuning daarvan (de zogenaamde ‘bedrijfsvoering’). We blijven daarom ook in 2026 werken aan een toekomstbestendige organisatie. Bijvoorbeeld door te blijven investeren in ICT en het aantrekken en behouden van medewerkers. Met het toekomstgericht begroten zijn al mooie stappen gezet en ook in 2026 gaan we daar mee verder.

Wat willen we bereiken tot en met 2026?

Terug naar navigatie - Beleid programma 1 - Wat willen we bereiken tot en met 2026?

Een slagvaardige, betrouwbare en transparante overheid

Terug naar navigatie - Beleid programma 1 - Wat willen we bereiken tot en met 2026? - Een slagvaardige, betrouwbare en transparante overheid

 

Toelichting maatschappelijk effect (causaliteit activiteiten/prestaties/mijlpalen en effecten)

Beoogd effect
Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties hebben vertrouwen in een slagvaardige, betrouwbare en transparante lokale overheid (Stichtse Vecht).

Toelichting op beoogd effect in 2026
We zien veel veerkracht in de samenleving en in de ambtelijke organisatie. Deze en komende bestuursperiode is het van groot belang om de schouders eronder te zetten. Om succesvol te zijn, is samenwerking tussen het college, de gemeenteraad, de organisatie en de samenleving essentieel. Door in gesprek te blijven en met elkaar heldere keuzes te maken voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties werken we samen aan een slagvaardige en betrouwbare lokale overheid. Bij het maken van deze keuzes is balans tussen de bestuurlijke ambities, de financiële situatie en de ambtelijke organisatie een randvoorwaarde.

We hebben in deze bestuursperiode stappen gezet om de werkkracht van de ambtelijke organisatie te vergroten en te werken aan een toekomstgerichte begroting.  We hebben stappen gezet om onze begroting dichter bij de realisatie te brengen. In deze begroting maken we vervolgstappen naar een realistische en uitvoerbare meerjareninvesteringsplanning 2026-2029.

In 2026 leggen we in de Jaarstukken 2025 en in de Bestuursrapportage 2026 bij de verschillende bestuurlijke opgaven en prioriteiten verantwoording af over de voortgang en de realisatie van onze ambities en of we op koers zijn om op termijn de beoogde maatschappelijke effecten te realiseren.

Een betrokken en professionele ambtelijke organisatie

Terug naar navigatie - Beleid programma 1 - Wat willen we bereiken tot en met 2026? - Een betrokken en professionele ambtelijke organisatie

Het is noodzakelijk om het fundament van Stichtse Vecht op orde te brengen met als doel om een slagvaardige en betrouwbare lokale overheid te zijn voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.

Voor de zomer van 2022 zijn we gestart met een programma om de werkkracht van de ambtelijke organisatie te vergroten. Op 1 juli 2022 is een belangrijke fase van het lopende project Doorontwikkeling afgerond. Vanaf die datum is een nieuwe fase gestart met een project dat erop gericht is om de organisatie op kracht te brengen en de organisatie weer volledig te laten functioneren. Onderdeel van deze fase zijn in ieder geval:

  • het stoppen van de grote uitstroom van personeel;
  • het terugbrengen van het ziekteverzuim naar een gemiddeld percentage;
  • het intensiveren van de werving van nieuw personeel op de openstaande vacatures;
  • de huidige medewerkers koesteren, waarderen en blijven boeien (potentie benutten).

 

Wat gaan wij daarvoor doen in 2026?

Een begroting gericht op de toekomst

Terug naar navigatie - Beleid programma 1 - Wat willen we bereiken tot en met 2026? - Een begroting gericht op de toekomst
Het doel van een toekomstgerichte begroting is te komen tot een strategisch financieel meerjarenbeleid. We werken aan een nieuwe opzet van onze begroting. Dit is noodzakelijk om de sturing te versterken, op tijd te kunnen anticiperen op ontwikkelingen en heldere keuzes te kunnen maken. Ook als het gaat om nieuw beleid. Met de nieuwe opzet van de begroting moeten we de raad in staat stellen om zijn kaderstellende en controlerende taak beter uit te voeren. Het vastleggen van de maatschappelijke effecten die we willen bereiken en deze effecten (waar mogelijk) meetbaar maken draagt bij aan een transparante en betrouwbare overheid.

Wat gaan wij daarvoor doen in 2026?

Samenwerking en participatie

Terug naar navigatie - Beleid programma 1 - Wat willen we bereiken tot en met 2026? - Samenwerking en participatie

Wij willen inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties betrekken bij beleid en uitvoering. Door vooraf aan te geven welke ruimte er is om mee te denken en mee te doen creëren we duidelijkheid. De door de raad vastgestelde participatieleidraad biedt hiervoor een goede basis. Daarnaast hebben we een inwonerpanel voor inwoners en ondernemers.
Omdat onze opgaven veelal over de gemeentegrenzen heen gaan, is samenwerking in de regio, met de provincie en andere partijen ook belangrijk. Ten slotte heeft Stichtse Vecht de vernieuwende ideeën en energie van jongeren hard nodig, nu en in de toekomst. We zijn met deze groep in gesprek om hen meer te betrekken bij de lokale democratie.

Wat gaan wij daarvoor doen in 2026?

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Beleid programma 1 - Verbonden partijen

Binnen dit programma werken we samen met NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Belastingsamenwerking gemeenten en Hoogheemraadschap Utrecht (BghU). Voor nadere toelichting verwijzen wij naar de paragraaf Verbonden partijen.

Wij werken samen met de regiogemeenten in U10-verband aan de grote maatschappelijke opgaven woningbouw, energietransitie, economische ontwikkeling, mobiliteit en het behoud en de ontwikkeling van groen en landschap.

Going concern-taken

Terug naar navigatie - Beleid programma 1 - Going concern-taken

Naast bovengenoemde ambities zijn reguliere taken onderdeel van het programma Bestuur, zoals:

  • Burgerzaken en publieke dienstverlening;
  • Bestuursondersteuning;
  • Bedrijfsvoering, Lokale belastingen & heffingen;
  • Solide financieel beleid.

In 2026 staan enkele specifieke ambities gepland:

Compliance 
In 2026 werken we verder aan de uitvoering van wet- en regelgeving, bijvoorbeeld op het gebied van informatiebeveiliging en privacybescherming. Hierdoor kunnen we een adequate en veilige dienstverlening garanderen aan de inwoners. De Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) is het basisnormenkader voor informatiebeveiliging binnen alle overheidslagen (Rijk, gemeenten, provincies en waterschappen). Voorheen had iedere overheidslaag zijn eigen baseline, nu is er met gezamenlijke inspanning één BIO voor de gehele overheid.

Dienstverlening 
We blijven continu werken aan het verbeteren van dienstverlening en het bevorderen van een efficiënte en transparante overheid. Dat doen we door eerste stappen te zetten met de inzet van Artificial Intelligence (AI), de introductie van een 'Mijn Omgeving' en Mystery Guests binnen de gemeente Stichtse Vecht. Inwoners krijgen via 'Mijn Omgeving' toegang tot hun persoonlijke gegevens en gemeentelijke diensten op één centrale en gepersonaliseerde locatie. Ze kunnen eenvoudig hun gegevens bijwerken, aanvragen indienen en de status van verzoeken volgen. Vanzelfsprekend zijn informatiebeveiliging en privacybescherming voorwaarden voor deze ontwikkelingen. Om aan de eisen hiervoor te voldoen, moeten we investeren.

ICT
Tenslotte gaat de doorontwikkeling van de ICT-omgeving verder. Deze ontwikkeling is essentieel om kosten te besparen, efficiënter te kunnen werken en de veiligheid toekomstbestendig te borgen.


We monitoren deze taken aan de hand van door de raad vastgestelde top-beleidsindicatoren en de op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) verplichte set indicatoren.

Tabel 1.1.

Tabel 1.2.
Verplichte indicatoren Rijk P/E Bron Realisatie 2023 Realisatie 2024
Formatie per 1.000 inwoners P SV 6,4 6,9
Bezetting per 1.000 inwoners P SV 5,8 6,2
Apparaatskosten per inwoner P SV 362,86 427,55
Kosten externe inhuur als % van totale loonsom P SV 18,9% 19,2%
Totale kosten inhuur externen (€ 1.000) P SV 6.908 5.884
Overhead als % van de totale lasten P SV 13% 14%
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishoudens in € Koopwoningen P SV 758,44 878,23
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishoudens in € Huurwoningen P SV 398,73 477,51
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishoudens in € Koopwoningen P SV 936,35 1091,62
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishoudens in € Huurwoningen P SV 575,41 690,9
Demografische druk *) E BRP 78,9% 76,8%
*) de verhouding tussen de productieve leeftijdsgroep 20-64 en de niet-productieve leeftijdsgroepen 0-19 en 65+

Financieel overzicht programma 1

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 1 - Wat mag het kosten?
Tabel 1.3.
Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
0.1 Bestuur -4.613 -5.128 -5.139 -4.634 -4.599
0.2 Burgerzaken -2.438 -2.502 -2.502 -2.502 -2.502
0.4 Overhead -26.080 -28.720 -27.508 -25.348 -27.098
0.5 Treasury -1.044 -1.183 -1.791 -1.903 -1.344
0.6 Belastingen -1.101 -1.101 -1.101 -1.101 -1.101
0.8 Overige baten en lasten (stelpostP1) -285 -6.579 -7.018 -5.902 -4.767
0.11 Resultaat van de rekening van baten -102
Totaal lasten -35.663 -45.212 -45.059 -41.390 -41.410
Baten
0.1 Bestuur 127
0.2 Burgerzaken 1.436 1.526 1.526 1.526 1.526
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 40 40 40 40 40
0.4 Overhead 6 931 931 931 931
0.5 Treasury 123 123 123 123 123
0.6 Belastingen 15.798 16.240 16.240 16.240 16.240
0.7 Algemene uitkering 119.034 123.149 123.587 122.122 124.001
0.8 Overige baten en lasten (stelpostP1) 415 -823 -1.094 -1.246 -1.276
Totaal baten 136.852 141.187 141.354 139.736 141.586
Geraamd saldo van baten en lasten 101.190 95.974 96.295 98.347 100.175
Storting
0.10 Mutaties reserves -38 -38
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 996
Mutaties reserves 958 -38
Geraamd resultaat 102.147 95.936 96.295 98.347 100.175

Toelichting lasten en baten per soort kosten

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 1 - Toelichting lasten en baten per soort kosten
Tabel 1.4.
Bestuur Begroting Begroting Verschil Begroting Begroting Begroting
x € 1.000 2025 2026 2025-2026 2027 2028 2029
Toegerekende personeelslasten -24.003 -24.467 -464 -24.416 -24.314 -24.314
Kapitaallasten 1.878 3.518 1.640 4.195 5.052 6.637
Overige lasten -16.091 -27.107 -11.016 -27.376 -24.666 -26.272
Overige verrekeningen 2.552 2.538 -14 2.538 2.538 2.538
Totaal lasten -35.663 -45.517 -9.854 -45.059 -41.390 -41.410
Totaal baten 136.852 140.826 3.973 141.354 139.736 141.586
Geraamd saldo van baten en lasten 101.190 95.308 -5.881 96.295 98.347 100.175
Toevoeging aan reserves -38 -38 - - - -
Onttrekking aan reserves 996 - -996 - - -
Geraamd resultaat 102.147 95.270 -6.877 96.295 98.347 100.175

Toelichting van de verschillen in de lasten van begroting 2026 versus begroting 2025

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 1 - Toelichting van de verschillen in de lasten van begroting 2026 versus begroting 2025
Tabel 1.5.
Analyse verschillen lasten (x €1.000) Begroting 2025 Begroting 2026 Verschil
Lasten -35.663 -45.517 -9.854
Toelichting Besluit Taakveld I/S bedrag
Toegerekende personeelslasten Begroting 2026 Diverse S -464
Kapitaallasten Begroting 2026 Diverse S 1.640
Pensioensparen Begroting 2026 0.1 Bestuur I -500
Naturalisaties Kadernota 2026 0.2 Burgerzaken S -86
WOO Kadernota 2026 0.4 Overhead S -151
Dienstverlening Mijn omgeving/website Kadernota 2026 0.4 Overhead S -75
Dienstverlening Mijn omgeving/website Kadernota 2026 0.4 Overhead I -25
ICT Infrastructuur en kantoorautomatisering Kadernota 2026 0.4 Overhead S -197
ICT Infrastructuur en kantoorautomatisering Kadernota 2026 0.4 Overhead I -450
Compliance (verbeterpunten vanuit de rapportage BIO) Kadernota 2026 0.4 Overhead I -100
Indexering licenties Kadernota 2026 0.4 Overhead S -150
Opschonen netwerkschijven Kadernota 2026 0.4 Overhead I -100
Kwaliteit informatiehuishouding Kadernota 2026 0.4 Overhead S -153
Kwaliteit informatiehuishouding Kadernota 2026 0.4 Overhead I -300
Portfolio software Kadernota 2026 0.4 Overhead S -30
Adequate toepassing AI Kadernota 2026 0.4 Overhead S -50
Adequate toepassing AI Kadernota 2026 0.4 Overhead I -50
Personeelsverzekeringen Kadernota 2026 0.4 Overhead S -115
Indexering contract Interne Dienstverlening Kadernota 2026 0.4 Overhead S -50
Participatie Kadernota 2026 0.4 Overhead S -25
GWS Suite Kadernota 2026 0.4 Overhead S -115
Aanbesteding nieuwe leverancier nieuwe managed service provider Jaarrekening 2024 0.4 Overhead I 150
Rentelasten Begroting 2026 0.5 Treasury S -1.601
Mutaties diverse stelposten Begroting 2026 0.8 Overige baten en lasten S -6.970
Nog te bestemmen resultaat Begroting 2026 0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten I 102
Overig 11
Totaal mutatie lasten programma 1 -9.854

Toelichting van de verschillen in de baten van begroting 2026 versus begroting 2025

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 1 - Toelichting van de verschillen in de baten van begroting 2026 versus begroting 2025
Tabel 1.6.
Analyse verschillen baten (x €1.000) Begroting 2025 Begroting 2026 Verschil
Baten 136.852 140.826 3.973
Toelichting Besluit Taakveld I/S bedrag
Prijsindexering Kadernota 2026 0.6 Belastingen S 442
Algemene Uitkering Kadernota 2026 0.7 Algemene uitkering S 4.115
Naturalisaties Kadernota 2026 0.2 Burgerzaken S 90
Subsidies Netcongestie Kadernota 2026 0.4 Overhead S 125
Generatiepact Kadernota 2026 0.4 Overhead S 150
Indirecte personeelslasten Kadernota 2026 0.4 Overhead S 650
Diverse stelposten Begroting 2026 0.8 Overige baten en lasten S -1.599
Totaal mutatie baten programma 1 3.973

Budgetten ambities Coalitieakkoord 2022-2026

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 1 - Budgetten ambities Coalitieakkoord 2022-2026

De volgende budgetten voor beleidsimpulsen vanuit het coalitieakkoord 2022-2026 'Bouwen aan een stevig fundament voor Stichtse vecht', de Kadernota 2024 en de Kadernota 2025 zijn in de Programmabegroting 2026 opgenomen. 

Tabel 1.8.
Impuls Coalitie akkoord (bedragen x €1.000) Document Begroting Begroting Begroting Begroting
Omschrijving 2023 2024 2025 2026
Inwonerspanel Coalitieakkoord 2022-2026 -50 -50 -50 -50
Fundament op orde Kadernota 2024 -1.396 -1.412 -1.020
Verhoging toeristenbelasting Kadernota 2024 298 298 298
Hondenbelasting afschaffen (n.a.v. motie) Kadernota 2025 -311 -311
Totaal -50 -1.148 -1.475 -1.083