Programma 5. Samenleving

Beleid programma 5

Inleiding

Terug naar navigatie - Beleid programma 5 - Inleiding

Binnen dit programma valt een breed scala van activiteiten die vanuit de gemeente worden ondersteund om prettig samen te leven en ondernemen in Stichtse Vecht. Het gaat bijvoorbeeld om cultuur en erfgoed, sport, onderwijshuisvesting en economie. Ook de opvang van asielzoekers valt onder dit programma. Dit programma staat in een nauwe en integrale verbinding met de andere programma's. Tenslotte gaat samenleven (ook) om bestuur, veiligheid, fysiek en sociaal. Bezien moet worden of in een volgende collegeperiode een apart programma Samenleven nog wenselijk is. 

Voor de uitvoering van het door de raad in juli 2025 aangenomen amendement over de Spreidingswet (A5.6) is een pro memotie post opgenomen. De Spreidingswet vormt een grote uitdaging voor de gemeente Stichtse Vecht. Tegelijkertijd onderkennen wij onze verantwoordelijkheid voor de opvang van mensen die asiel zoeken in ons land en die daarmee voor een deel ook in Stichtse Vecht moeten worden opgevangen. 

De taakstelling voor de opvang van het aantal op te vangen asielzoekers binnen Stichtse Vecht op basis van de Spreidingswet is moeilijk op te vangen. Daarnaast vraagt ook de opvang van Oekraïners en de huisvesting van statushouders (ook i.c.m. de krapte in de woningmarkt) om een behoorlijke inspanning. De gemeente werkt, samen met haar partners, aan het realiseren van opvang en het beschikbaar stellen van woonruimte, binnen de mogelijkheden die er zijn. Daarbij wordt ook rekening gehouden met andere bijzondere doelgroepen. 

De verwachting is dat de komende jaren op dit dossier extra inspanningen nodig zijn. Bij het schrijven van deze programmabegroting 2026 is er nog steeds onduidelijkheid over de mogelijke afschaffing van de Spreidingswet, de taakstelling huisvesting statushouders en de voorrang op huisvesting voor statushouders als aandachtsgroep binnen de Wet versterking regie op de volkshuisvesting.

Voor toekomstbestendige onderwijsgebouwen is een Integraal huisvestingsplan (IHP) opgesteld en wordt een uitvoeringsplan opgesteld. We kijken, samen met de schoolbesturen en partners, naar multifunctionele inzetbaarheid van gebouwen. 

Wat willen we bereiken tot en met 2026?

Terug naar navigatie - Beleid programma 5 - Wat willen we bereiken tot en met 2026?

Sport

Terug naar navigatie - Beleid programma 5 - Wat willen we bereiken tot en met 2026? - Sport
We willen dat alle inwoners van Stichtse Vecht een leven lang sporten en bewegen. Onze ambitie is om sporten en bewegen voor iedereen toegankelijk, betaalbaar, veilig en aantrekkelijk te maken, zowel in sportverenigingen als in de openbare ruimte. Daarom investeren we in de sportinfrastructuur en sportnetwerken, ondersteunen we sportverenigingen en stimuleren we een positieve sportcultuur via bijvoorbeeld sportsubsidies. Verder helpen we de scholen om leerlingen nog meer in beweging te krijgen. We zetten in op het verhogen van de sportdeelname en dragen bij aan een vitale en actieve inwoners. Stichtse Vecht meer in beweging!

Wat gaan wij daarvoor doen in 2026?

Toekomstbestendige economie en arbeidsmarkt in balans

Terug naar navigatie - Beleid programma 5 - Wat willen we bereiken tot en met 2026? - Toekomstbestendige economie en arbeidsmarkt in balans

We willen ruimte bieden aan een krachtige economie met toekomstbestendig werklocaties waar economie verbonden wordt aan een gezond werk- en verblijfsklimaat.

Stichtse Vecht heeft een unieke ligging tussen de grote steden Utrecht en Amsterdam en biedt daardoor veel kansen voor ondernemers. Daarnaast kent Stichtse Vecht veel mkb’ers en zzp’ers. Wij willen ondernemers de ruimte bieden om te ondernemen en bij te dragen aan de maatschappelijke ontwikkeling van de gemeente. Als gemeente maken we dit, waar mogelijk, aantrekkelijker en gemakkelijker. Wij willen zorgen voor een gunstig vestigingsklimaat en ondernemersklimaat. Ondernemers weten wat zij nodig hebben om hun bedrijf hier te kunnen runnen. De gemeente faciliteert hierin. Daarom is het belangrijk om als gemeente goed samen te werken met alle ondernemers, groot en klein.

Bij deze opgave hebben we de volgende ambities:

  • Goede dienstverlening aan ondernemers
  • Verbetering van de samenwerking met ondernemers
  • Gezamenlijke inzet met ondernemers op maatschappelijk verantwoord ondernemen
  • Verbeteren van het ondernemersklimaat in Stichtse Vecht. 

Wat gaan wij daarvoor doen in 2026?

Relevante beleidskaders

Terug naar navigatie - Beleid programma 5 - Relevante beleidskaders

Voor de opgaven en doelen in het programma Sociaal zijn de volgende relevante beleidskaders door de raad vastgesteld:

Tabel 5.1.
Opgave / Doel Kaders
Onderwijshuisvesting - Integraal Huisvestingsplan Onderwijs
Toekomstbestendige economie en arbeidsmarkt in balans - Omgevingsvisie Stichtse Vecht (12 jan 2022) - Integraal Ruimtelijk Perspectief – IRP (2 feb 2022) - Toekomstvisie bedrijventerreinen
Sport - Nota Sport en Bewegen Stichtse Vecht meer in beweging 2021 – 2025 (raad 21 december 2021)
Cultuur - Subsidieprogramma 2021-2024 - Nota “Ambitie voor cultuur” 2017

Going concern-taken

Terug naar navigatie - Beleid programma 5 - Going concern-taken

Naast bovengenoemde ambities zijn de volgende reguliere taken onderdeel van het programma Samenleving:

  • Economie;
  • Onderwijs;
  • Sportbeleid en activering;
  • Sportaccommodaties;
  • Cultuur;
  • Musea;
  • Media.

We monitoren deze taken aan de hand van de op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) verplichte set indicatoren.

Tabel 5.2.
Verplichte indicatoren Rijk P/E Bron Realisatie 2023 Realisatie 2024
Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, (zonder startkwalificatie) het onderwijs verlaat P VSV verkenner 1,7 0,8
Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school, per 1.000 leerlingen P Jaarverslag RBL 2,4 2,1
Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 leerlingen P Jaarverslag RBL 18 44,7
Functiemenging: de functiemengingsmatrix (FMI) weerspiegelt de verhouding (%) tussen banen en woningen en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen P waarstaatje gemeente.nl 46,6% 46,6%
Aantal bedrijfsvestigingen per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar P waarstaatje gemeente.nl 151,4 181,2
% Niet-sporters P waarstaatje gemeente.nl - -

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Beleid programma 5 - Verbonden partijen

Binnen dit programma werken we samen met Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHCVV) en Vitens. Voor nadere toelichting verwijzen wij naar de paragraaf Verbonden partijen.

Wij werken samen met de regiogemeenten in U10-verband aan de grote maatschappelijke opgaven woningbouw, energietransitie, economische ontwikkeling, mobiliteit en het behoud en ontwikkeling van groen en landschap.

Financieel overzicht programma 5

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 5 - Wat mag het kosten?
Tabel 5.3.
Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
3.0 Economie -1.733 -1.278 -1.248 -1.247 -1.247
4.0 Onderwijs -7.383 -7.730 -7.615 -8.224 -8.184
5.1 Sportbeleid en activering -880 -821 -811 -811 -811
5.2 Sportaccommodaties -5.670 -6.038 -6.023 -6.079 -5.871
5.3 Cultuurpres., -productie, -particip. -1.223 -767 -767 -766 -766
5.4 Musea -1.287 -1.478 -1.600 -1.647 -1.644
5.5 Cultureel erfgoed -326 -241 -241 -240 -239
5.6 Media -1.541 -1.368 -1.368 -1.368 -1.368
Totaal lasten -20.042 -19.721 -19.672 -20.382 -20.131
Baten
3.0 Economie 931 953 953 953 953
4.0 Onderwijs 1.873 1.142 1.142 1.142 1.142
5.1 Sportbeleid en activering 431 379 369 369 369
5.2 Sportaccommodaties 2.090 2.090 2.090 2.090 2.090
5.3 Cultuurpres., -productie, -particip. 48 48 48 48 48
5.4 Musea 295 317 317 317 317
5.5 Cultureel erfgoed 26 26 26 26 26
5.6 Media 106 106 106 106 106
Totaal baten 5.801 5.062 5.052 5.052 5.052
Geraamd saldo van baten en lasten -14.241 -14.658 -14.619 -15.330 -15.078
Storting
0.10 Mutaties reserves -842 -419 -419 -419 -419
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 396 396 396 396 396
Mutaties reserves -446 -23 -23 -23 -23
Geraamd resultaat -14.688 -14.681 -14.642 -15.353 -15.101

Toelichting lasten en baten per soort kosten

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 5 - Toelichting lasten en baten per soort kosten
Tabel 5.4.
Samenleving Begroting Begroting Verschil Begroting Begroting Begroting
x € 1.000 2025 2026 2025-2026 2027 2028 2029
Toegerekende personeelslasten -2.797 -2.936 -140 -2.936 -2.936 -2.936
Kapitaallasten -3.663 -4.284 -621 -4.471 -5.132 -4.880
Overige lasten -13.583 -12.501 1.082 -12.265 -12.314 -12.314
Totaal lasten -20.042 -19.721 322 -19.672 -20.382 -20.131
Totaal baten 5.801 5.062 -739 5.052 5.052 5.052
Geraamd saldo van baten en lasten -14.241 -14.658 -417 -14.619 -15.330 -15.078
Toevoeging aan reserves -842 -419 423 -419 -419 -419
Onttrekking aan reserves 396 396 - 396 396 396
Geraamd resultaat -14.688 -14.681 6 -14.642 -15.353 -15.101

Toelichting van de verschillen in de lasten van begroting 2026 versus 2025

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 5 - Toelichting van de verschillen in de lasten van begroting 2026 versus 2025
 Tabel 5.5.
Analyse verschillen lasten (x €1.000) Begroting 2025 Begroting 2026 Verschil
Lasten -20.042 -19.721 322
Toelichting Besluit Taakveld I/S bedrag
Toegerekende personeelslasten Begroting 2026 Diverse S -140
Kapitaallasten Begroting 2026 Diverse S -621
Energielasten Kikkerfort Kadernota 2026 5.2 Sportaccommodaties S -148
Personeelslasten Kikkerfort Kadernota 2026 5.2 Sportaccommodaties S -100
Sportinventaris Kadernota 2026 5.2 Sportaccommodaties S -30
Uitvoering motie ‘Verzoek om extra subsidie sinterklaasintochten’ Kadernota 2026 5.3 Cultuur S -15
Jeugdfonds sport en cultuur Adm. wijziging 5.3 Cultuur S 10
Jeugdfonds sport en cultuur Adm. wijziging 5.1 Sportbeleid en activering S 15
Lokale Educatieve Agenda Begroting 2026 4.0 Onderwijs S 15
Peuterwerk (bedrag ten gunste van programma 4 inclusie) Begroting 2026 4.0 Onderwijs S 15
Wegvallen incidentiele middelen masterplan Breukelen Begroting 2026 3.1 Economie I 248
Wegvallen deel gelden Vitaal Platteland Kadernota 2025 3.1 Economie S 192
Subsidies vanuit onderwijs Begroting 2026 4.2 Onderwijshuisvesting I -216
Ondersteuning Kinderopvang (correctie P4 ipv P5) Adm. wijziging 4,0 Onderwijs S 308
Wegvallen incidentele gelden Begroting 2026 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken I 63
Wegvallen compensatie huur en energie Begroting 2026 5.3 Cultuur I 459
Extra gelden RHCC Begroting 2026 5.4 Musea S -176
Wegvallen gelden erfgoed deal Begroting 2026 5.5 Cultureel erfgoed S 94
Openbare bibliotheek Begroting 2026 5.6 Media 164
Overig Begroting 2026 185
Totaal mutatie lasten programma 5 322

Toelichting van de verschillen in de baten van begroting 2026 versus 2025

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 5 - Toelichting van de verschillen in de baten van begroting 2026 versus 2025
 Tabel 5.6.
Analyse verschillen baten (x €1.000) Begroting 2025 Begroting 2026 Verschil
Baten 5.801 5.062 -739
Toelichting Besluit Taakveld I/S bedrag
Uitbreiding BIZ met Breukelen Kadernota 2024 4.4 Bedrijvenloket en regelingen S 44
Verschuiving GALA over programma's conform gewijzigde BBV Begroting 2025 5.1 Sportbeleid en activering S 32
Ondersteuning Kinderopvang (correctie P4 ipv P5) Begroting 2026 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken S -730
Baten Toeristenbelsting Begroting 2026 3. Economie S -73
Overige Begroting 2026 Diverse S -12
Totaal mutatie baten programma 5 -739

Budgetten ambities Coalitieakkoord 2022-2026

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 5 - Budgetten ambities Coalitieakkoord 2022-2026

De volgende budgetten voor beleidsimpulsen vanuit het coalitieakkoord 2022-2026 'Bouwen aan een stevig fundament voor Stichtse vecht', de Kadernota 2024 en de Kadernota 2025 zijn in de Programmabegroting 2026 opgenomen. 

Tabel 5.8.
Impuls Coalitie akkoord (bedragen x €1.000) Document Begroting Begroting Begroting Begroting
Omschrijving 2023 2024 2025 2026
Cultuur Coalitieakkoord 2022-2026 -200 -212 -212 -212
Harmonisatie buitensport Coalitieakkoord 2022-2026 -130 -13 -13 -13
Strategische capaciteit onderwijshuisvesting Kadernota 2024 -130 -130 -130
Totaal -330 -355 -355 -355