Programma 2. Veiligheid

Beleid programma 2

Inleiding

Terug naar navigatie - Beleid programma 2 - Inleiding

Ook in 2026 zetten we ons in voor een veilige omgeving voor inwoners en ondernemers door het uitvoeren van het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026. We werken aan het voorkomen en bestrijden van ondermijnende criminaliteit, zoals drugshandel, mensenhandel en misbruik van gemeentelijke vergunningen, subsidies en opdrachten. We hebben aandacht voor de risico’s en bedreigingen van de snel digitaliserende maatschappij en zorgen dat we snel en adequaat optreden bij incidenten, rampen en (langdurige) crises of de dreiging daarvan. We zetten verder in op een integrale aanpak om het toenemend aantal incidenten als gevolg van drugsconflicten aan te pakken. Er is versterking nodig om de forse kosten per incident op te vangen. Denk aan inzet van middelen (sluiting panden, cameratoezicht) en juridisch werk (opstellen besluiten, bezwaren, beroep etc.). 
 
Jongerenwerkers spelen een essentiële, preventieve rol in de keten van de aanpak van jonge aanwas in drugscriminaliteit. Al op zeer jonge leeftijd worden kinderen geronseld voor het criminele circuit. De vroegsignalering, bewustwording en de informatiepositie van het jongerenwerk is essentieel om de groei van jonge aanwas tegen te gaan. We zetten jongerenwerkers vanuit veiligheidsoverwegingen, naast inzet op het collectief, ook extra in op individuen en groepen jongeren.

Doordat de maximale capaciteit van het stroomnet in de regio Utrecht bereikt is en door de sterk veranderende internationale veiligheidssituatie moeten wij ook als gemeente ons voorbereiden op onzekere tijden met betrekking tot onze veiligheid. Dit vraagt om een brede voorbereiding op crises, waarbij we zowel de interne organisatie van de gemeente als de samenwerking met ketenpartners en de weerbaarheid van de samenleving versterken. Het gaat in dit licht dan onder meer over de organisatie van bevolkingszorg, het beschermen van vitale (en kwetsbare) infrastructuur en het aanpakken van knelpunten in de netwerken. De voorbereiding op crises en het verstevigen van de zelfredzaamheid van inwoners hoort bij deze aanpak. Te denken valt aan het inrichten van noodsteunpunten. De voorbereidingen hiervoor zijn nu gaande. Het is nog onvoldoende duidelijk welke financiële middelen we hiervoor nodig hebben en welke taak de landelijke overheid en/of veiligheidsregio hierin zullen gaan vervullen. Maar dat wij als gemeente hiervoor kosten zullen moeten maken, is zeker. Voor deze voorziening wordt daarom een stelpost pro memorie opgenomen in de meerjarenbegroting.

 

Wat willen we bereiken tot en met 2026?

Terug naar navigatie - Beleid programma 2 - Wat willen we bereiken tot en met 2026?

Een veilige gemeente voor iedereen

Terug naar navigatie - Beleid programma 2 - Wat willen we bereiken tot en met 2026? - Een veilige gemeente voor iedereen

Tot en met 2026 geven we uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 om de door de raad vastgestelde kaders, ambities en doelstellingen te behalen. Jaarlijks ontvangt de raad een Veiligheidseffectrapportage waarin verantwoording wordt afgelegd over het gevoerde veiligheidsbeleid. De algemene ambitie uit het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 luidt als volgt:

‘’Een integrale aanpak om overlast verder terug te dringen, nieuwe crises te beheersen, nieuwe vormen van criminaliteit te bestrijden en het behouden van het veiligheidsniveau op geregistreerde vormen van criminaliteit.’’

Om deze door de gemeenteraad vastgestelde algemene ambitie uit het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 te behalen, werken we binnen zes geprioriteerde thema’s aan de volgende doelstellingen:

  1. Voorkomen en bestrijden van georganiseerde ondermijnende criminaliteit in gemeente Stichtse Vecht.
  2. Een gemeente waarin inwoners en ondernemers weerbaar zijn tegen risico’s en dreigingen van de snel digitaliserende maatschappij.
  3. Een gemeente waar maatwerk wordt geleverd voor inwoners met meervoudige problematiek waardoor overlast en onveilige situaties tot een minimum worden beperkt.
  4. Een gemeente waarin jongeren zich in een veilige omgeving kunnen ontwikkelen en structurele jongerenoverlast nauwelijks voorkomt.
  5. Inwoners en ondernemers voelen zich veilig; het aantal traditionele geregistreerde misdrijven stijgt niet en de sociale cohesie en participatie zijn optimaal.
  6. Adequaat optreden bij de (dreiging van) incidenten, rampen en (langdurige) crises en daarmee de impact voor inwoners en ondernemers beheersen.

 

 

Tabel 2.1.

Toelichting maatschappelijk effect (causaliteit activiteiten/prestaties/mijlpalen en effecten)

Beoogd effect
We zetten ons in om het veiligheidsgevoel van inwoners daar waar nodig te verbeteren. We streven er naar dat de veiligheidsbeleving in Stichtse Vecht hoger dan of gelijk aan het landelijk gemiddelde is én dat het percentage dat zich vaak onveilig voelt (in het algemeen) lager dan of gelijk aan het landelijk gemiddelde is.

Toelichting op beoogd effect in 2026
Uit de nulmeting in 2023 blijkt dat we voldoen aan de streefwaarde. In 2025 is het eerst volgende meetmoment na de nulmeting in 2023. De Veiligheidseffectrapportage 2025 geeft inzicht in de mate waarin de uitkomst van de meting in lijn is met de streefwaarde. Er zijn veel andere zaken die het veiligheidsgevoel kunnen beïnvloeden. Denk aan zaken in de persoonlijke levenssfeer, gebeurtenissen in de regio, landelijk of zelfs mondiaal. Ook is de kwaliteit van de fysieke leefomgeving een belangrijke determinant van het veiligheidsgevoel. De topindicatoren zijn geen doel op zich. We volgen vooral de ontwikkeling van de verschillende indicatoren. Op grond van de Veiligheidseffectrapportage beoordelen we of bijsturing of bijstelling van beleid nodig is.

Wat gaan wij daarvoor doen in 2026?

Relevante beleidskaders

Terug naar navigatie - Beleid programma 2 - Relevante beleidskaders

Voor de opgaven en doelen in het programma Veiligheid is het volgende relevante beleidskader door de raad vastgesteld:

Tabel 2.2.
Opgave / Doel Kaders
Een veilige gemeente voor iedereen - Integraal Veiligheidsplan Stichtse Vecht 2023-2026 (20 dec 2022)

Going concern-taken

Terug naar navigatie - Beleid programma 2 - Going concern-taken

Naast bovengenoemde ambities behoren de volgende reguliere taken tot het programma Veiligheid:

  • Openbare orde en veiligheid;
  • Crisisbeheersing en brandweer.

We monitoren deze taken aan de hand van de op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) verplichte set indicatoren.

Tabel 2.3.
Verplichte indicatoren Rijk P/E Bron Realisatie 2023 Realisatie 2024
Verwijzingen HALT per 10.000 inwoners E Buro HALT 6 10,1
Winkeldiefstal per 1.000 inwoners E CBS 1,1 1,5
Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners E CBS 3,0 3,0
Diefstal uit woning per 1.000 inwoners E CBS 1,0 1,1
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) per 1.000 inwoners E CBS 2,7 4,0

Financieel overzicht programma 2

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 2 - Wat mag het kosten?
Tabel 2.4.
Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
1.1 Crisisbeheersing en brandweer -6.122 -6.034 -6.057 -6.091 -6.137
1.2 Openbare orde en veiligheid -2.283 -2.310 -2.310 -2.310 -2.310
Totaal lasten -8.405 -8.344 -8.367 -8.400 -8.447
Baten
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 10 10 10 10 10
1.2 Openbare orde en veiligheid 44 44 44 44 44
Totaal baten 54 54 54 54 54
Geraamd saldo van baten en lasten -8.351 -8.290 -8.313 -8.347 -8.393
Storting
0.10 Mutaties reserves
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves
Mutaties reserves
Geraamd resultaat -8.351 -8.290 -8.313 -8.347 -8.393

Toelichting lasten en baten per soort kosten

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 2 - Toelichting lasten en baten per soort kosten
Tabel 2.5.
Veiligheid Begroting Begroting Verschil Begroting Begroting Begroting
x € 1.000 2025 2026 2025-2026 2027 2028 2029
Toegerekende personeelslasten -1.533 -1.460 73 -1.460 -1.460 -1.460
Kapitaallasten -624 -553 71 -576 -609 -656
Overige lasten -6.247 -6.331 -83 -6.331 -6.331 -6.331
Totaal lasten -8.405 -8.344 61 -8.367 -8.400 -8.447
Totaal baten 54 54 - 54 54 54
Geraamd saldo van baten en lasten -8.351 -8.290 61 -8.313 -8.347 -8.393
Toevoeging aan reserves - - - - - -
Onttrekking aan reserves - - - - - -
Geraamd resultaat -8.351 -8.290 61 -8.313 -8.347 -8.393

Toelichting van de verschillen in de lasten van begroting 2026 versus 2025

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 2 - Toelichting van de verschillen in de lasten van begroting 2026 versus 2025
Tabel 2.6.
Analyse verschillen lasten (x €1.000) Begroting 2025 Begroting 2026 Verschil
Lasten -8.405 -8.344 61
Toelichting Besluit Taakveld I/S bedrag
Toegerekende personeelslasten Begroting 2025 Diverse S 73
Kapitaallasten Begroting 2025 Diverse S 71
Verharding criminaliteit/ jongerenwerk Kadernota 2026 1.2 Openbare orde en veiligheid S -100
Overige Begroting 2025 Diverse S 17
Totaal mutatie lasten programma 2 61

Budgetten ambities Coalitieakkoord 2022-2026

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 2 - Budgetten ambities Coalitieakkoord 2022-2026

De volgende budgetten voor beleidsimpulsen vanuit het coalitieakkoord 2022-2026 'Bouwen aan een stevig fundament voor Stichtse vecht', de Kadernota 2024, 2025 en 2026 zijn in de Programmabegroting 2026 opgenomen. 

Tabel 2.7.
Impuls Coalitie akkoord (bedragen x €1.000) Document Begroting Begroting Begroting Begroting
Omschrijving 2023 2024 2025 2026
Structurele aanpak georganiseerde ondermijnende criminaliteit Kadernota 2024 -280 -280 -280
Implementatie Bibob Kadernota 2025 -54 -54
Verharding criminaliteit/ jongerenwerk Kadernota 2026 -100
Totaal 0 -280 -334 -434