Adequaat optreden bij de (dreiging van) incidenten, rampen en (langdurige) crises en daarmee de impact voor inwoners en ondernemers beheersen

Risicobeheersing is het verkleinen van de kans dat een risico of dreiging daadwerkelijk uitmondt in een incident of crisis. Crisisbeheersing gaat over het verkleinen van de gevolgen van een crisis en zo snel mogelijk terugkeren naar een ‘normale’ situatie. Hiermee proberen we de veiligheid te vergroten en de veiligheidsrisico’s te beperken binnen onze gemeente.
De burgemeester is het bevoegd gezag bij rampen, crises en (dreigende) openbare ordeverstoringen. Openbare orde-incidenten en -crises worden steeds complexer, duren langer, zijn in toenemende mate gemeentegrens overschrijdend en er zijn steeds meer partijen bij betrokken. Naast de klassieke veiligheidspartners, zoals brandweer en politie, werken wij steeds meer samen met partners die een kritieke of specialistische functie hebben. Denk aan de beheerders van energie-netwerken, de waterschappen, het openbaar vervoer en de omgevingsdienst.
Rampen en crises treffen al snel meerdere beleidsterreinen, systemen en kritische infrastructuren. Ze brengen steeds grotere strategische uitdagingen met zich mee, door de toenemende potentiële impact op inwoners en ondernemers. Omdat crises tegenwoordig ook vaak langdurig van aard zijn, vraagt dit om een nieuwe manier van denken en een nieuwe benadering van de crisisorganisatie. Daarnaast bestaat ook nog steeds de kans op een korte, onverwachte (flits)ramp.
Op regionaal niveau, in de Veiligheidsregio Utrecht, wordt periodiek een risicoprofiel en bijbehorend beleidsplan opgesteld om de actuele fysieke risico’s en dreigingen in kaart te brengen en hoe deze te beheersen. Daarbij is digitale kwetsbaarheid van inwoners én systemen ook een groeiend thema dat een plaats krijgt in de planvorming. Stichtse Vecht heeft te maken met aanzienlijke potentiële risico’s, mede vanwege de ligging. Denk aan de verkeersader A2, de drukke vaarroute Amsterdam-Rijnkanaal, maar ook aan bedrijven met gevaarlijke stoffen.
Doordat de maximale capaciteit van het stroomnet in de regio Utrecht bereikt is en door de sterk veranderende internationale veiligheidssituatie moeten wij ook als gemeente ons voorbereiden op onzekere tijden met betrekking tot onze veiligheid. Dit vraagt om een brede voorbereiding op crises, waarbij we zowel de interne organisatie van de gemeente als de samenwerking met ketenpartners en de weerbaarheid van de samenleving versterken. Het gaat in dit licht dan onder meer over de organisatie van bevolkingszorg, het beschermen van vitale (en kwetsbare) infrastructuur en het aanpakken van knelpunten in de netwerken. De voorbereiding op crises en het verstevigen van de zelfredzaamheid van inwoners Ook het bewust maken van onze inwoners om zichzelf voor te bereiden op een crisis hoort bij deze aanpak. Te denken valt aan het inrichten van noodsteunpunten en informatievoorziening over onder andere het nut en noodzaak van een noodpakket. De voorbereidingen hiervoor zijn nu gaande. Het is nog onvoldoende duidelijk welke financiële middelen we hiervoor nodig hebben en welke taak de landelijke overheid en/of veiligheidsregio hierin zullen gaan vervullen. Maar dat wij als gemeente hiervoor kosten zullen moeten maken, is zeker. Voor deze voorziening wordt daarom een stelpost pro memorie opgenomen in de meerjarenbegroting.
Mijlpalen
- In het kader van het programma Weerbaarheid en Veerkracht is er voor wat betreft de noodsteunpunten planvorming uitgewerkt en heeft er besluitvorming plaatsgevonden over de locaties, middelen en inrichting van noodsteunpunten in Stichtse Vecht.