De jaarrekening

Rechtmatigheidsverantwoording

Verantwoordelijkheid college burgemeester en wethouders

Terug naar navigatie - Verantwoordelijkheid college burgemeester en wethouders

De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college van burgemeester en wethouders toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders zoals de begroting en gemeentelijke verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de raad op 5 maart 2025 vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht.

Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de raad bepaald en bedraagt 3% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 6.284.383. De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2024 van de Commissie BBV van oktober 2024.

Bevindingen

Terug naar navigatie - Bevindingen

Bevinding begrotingscriterium
Het college stelt vast dat de omvang van de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties die niet rechtmatig tot stand zijn gekomen bedrag  € 9,6 mln bedraagt.  Dit is hoger dan de daarvoor gestelde grens van € 6.284.383.
Van de niet rechtmatig tot stand gekomen verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties is volgens het college overigens een bedrag van € 9,6 acceptabel op basis van door de gemeenteraad vastgestelde afspraken.

Bevinding voorwaardencriterium
Er zijn afwijkingen geconstateerd voor een bedrag van ten minste€ 11,1 miljoen.

De geconstateerde afwijkingen betreffen:

Er zijn geen afwijking binnen het begrotingscriterium als niet acceptabel  geclassificeerd.

In de paragraaf bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en op basis van de afspraken met de raad aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid. In deze paragraaf heeft het college ook beschreven welke actie hij onderneemt om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen.

Het overzicht van baten en lasten en de toelichting

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten

De jaarrekening sluit na dotaties en onttrekkingen aan reserves met een positief saldo van € 2,4 miljoen. Hieronder vindt u een overzicht van het rekeningresultaat per programma. Voor een gedetailleerde toelichting verwijzen we naar de toelichting op de middelen bij de individuele programma's in het jaarverslag.

 

Programma Realisatie 2023 Begroting 2024 Begroting 2024 Realisatie 2024
(x €1.000) primitief na wijziging
Lasten
1. Bestuur -36.291 -37.796 -36.776 -39.906
2. Veiligheid -7.253 -7.960 -7.868 -7.823
3. Fysiek -44.532 -50.291 -57.205 -51.599
4. Sociaal -74.100 -66.744 -74.362 -80.397
5. Samenleving -21.808 -18.506 -20.647 -19.848
Totaal lasten -183.984 -181.297 -196.859 -199.573
Baten
1. Bestuur 125.950 128.704 131.666 138.005
2. Veiligheid 54 54 158 55
3. Fysiek 25.921 28.977 35.990 35.913
4. Sociaal 22.394 15.138 17.669 24.181
5. Samenleving 6.509 5.700 6.735 6.580
Totaal baten 180.828 178.573 192.217 204.732
Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten -3.156 -2.723 -4.641 5.160
Stortingen
1. Bestuur -522 - -400 -400
2. Veiligheid - - - -
3. Fysiek -4.246 -921 -921 -9.088
4. Sociaal - - - -
5. Samenleving -1.347 -419 -419 -419
Totaal stortingen -6.115 -1.340 -1.740 -9.907
Onttrekkingen
1. Bestuur 3.529 2.632 3.658 3.658
2. Veiligheid 57 26 26 26
3. Fysiek 6.632 605 911 1.359
4. Sociaal 200 35 35 35
5. Samenleving 3.735 1.334 2.111 2.094
Totaal onttrekkingen 14.154 4.632 6.740 7.171
Mutaties reserves 8.040 3.292 5.000 -2.735
Gerealiseerd resultaat 4.884 569 359 2.424

Algemene dekkingsmiddelen, onvoorzien, overhead en vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen, onvoorzien, overhead en vennootschapsbelasting
Algemene dekkingsmiddelen, onvoorzien, overhead en vennootschapsbelasting Realisatie Begroting Begroting Realisatie
2023 2024 2024 2024
primitief na wijziging
Bedragen (x €1.000)
Lokale (ongebonden) heffingen 14.978 15.152 15.602 16.656
Algemene uitkering 108.426 108.982 113.840 116.780
Dividend 74 110 110 54
Saldo van de financieringsfunctie -472 -289 -726 -495
Overige algemene dekkingsmiddelen 149 -2.078 -337 139
Onvoorzien - -90 -90 0
Overhead -26.595 -24.709 -26.355 -27.884
Vennootschapsbelasting -1.634 - - 1
Totaal 94.925 97.078 102.044 105.251

Overzicht incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht incidentele baten en lasten

Incidentele baten en lasten groter dan € 50.000 zijn opgenomen in dit overzicht. Baten en lasten zijn incidenteel als deze zich maximaal 3 jaar op een rij voordoen. Mutaties in reserves zijn altijd incidenteel, tenzij deze in het overzicht structurele reservemutaties zijn opgenomen.

 

Programma Incidentele baten en lasten per programma Realisatie 2024
Bedragen (x €1.000) Lasten Baten
1. Bestuur Migratie Datacenter - ICT infrastructuur op orde 1.028
Implementatie en migratie nieuw systeem burgerzaken 249
Implementatie en migratie nieuw systeem financiën 383
Implementatie en migratie nieuw systeem HRM 154
Doorontwikkeling organisatie 189
Suppletie BTW compensatiefonds 2019 t/m 2022 874
Indexering pensioenen o.b.v. actualiële berekeningen 640
Uitkering risicoverzekering 448
Dotatie Uitkering risicoverzekering aan voorziening 448
Dotatie voorziening belastingen 78
Dotatie voorziening dubieuze debiteuren 88
Dotatie voorziening personeel 402
Mutaties reserves
RB 2023 Aanvulling reserve grondexploitatie 400
RB 2023 Onttrekking AR t.b.v. aanvulling reserve grondexploitatie 400
RB 2023 onttrekking AR t.b.v. Doorontwikkeling organisatie 100
RB 2023 onttrekking AR t.b.v. Implementatie nieuw HRM-systeem 176
RB 2023 onttrekking AR t.b.v. Omgevingswet 349
Kadernota 2024 incidentele onttrekking AR 2.400
4.059 4.747
3. Fysiek Projecten verkeer (personeelslasten) 75
Uitgaven huisvesting aandachtgroepen 110
Rijksbijdrage huisvesting aandachtsgroepen 110
Baten ten behoeve van de planontwikkeling 71
Uitgaven RREW subsidie 90
Uitgaven Omgevingswet 227
Afbouwregeling papierinzameling 250
Uitgaven ontwikkellocaties en versnelling woningbouw 596
Winstneming GREX Kockenest 211
Vrijval voorziening GREX Harmonieplein 325
Vrijval voorziening wegen t.b.v. reserve onderhhoud wegen 7.630
Uitgaven Energie Armoede 95
Rijksbijdrage Energiearmoede 95
Uitgaven tijdelijke capaciteit energie- en klimaatbeleiid CDOKE 1.089
Rijksbijdrage SPUK Tijdelijke capaciteit energie- en klimaatbeleiid CDOKE 1.241
Uigaven Aanpak Isolatie 500
Rijksbijdrage Aanpak Isolatie 570
Mutaties reserves
Dotatie reserve grondexploitatie uit o.a. vrijval verliesvoorziening 537
Vorming reserve onderhoud wegen 7.630
Onttrekking reserve grondexploitaties t.b.v. ontwikkellocaties en voorbereiding 596
RB 2023 Onttrekking AR t.b.v. budgetoverheveling RREW subsidie 196
11.199 11.046
4. Sociaal Uitgaven Opvang Oekranïers. 5.311
Rijksbijdrage Opvang van Oekranïers. 6.158
Uitgekeerde subsidies Wijkaanpak 90
Uitgaven ten behoeve van ondersteuning gedupeerde kinderopvangtoeslagaffaire 804 51
Beschermd wonen ZZP 262 886
Subsidies en eenmalige kosten Integraal Zorg AkkoordSPUK IZA 145
Rijksbijdrage Integraal Zorgakkoord 145
Mutaties reserves
0 0
6.613 7.240
5. Samenleving BIZ incidentele toegekende subsidie 84
Covid 19 gerelateerde onderwijsvertragingen 201
Rijskbijdrage Covid 19 gerelateerde onderwijsvertragingen 201
Subsidie ten behoeve van erfgoedbeleid 92
Incidetele onderhoudswerkzaamheden Goudestein 78
Rijksbijdrage onderhoudswerkzaamheden Goudestein 78
Uitgaven compensatie publ. en maatsch.voorzieningen 248
RB 2023 Onttrekking AR t.b.v. inv.bijdr.cf harmonisatie sportbeleid 131
Afwaardering boekwaarde Broeckland 368
Tijdelijke huisvesting Broeckland 212
Herstel bouw- en constructiefouten scholen 109
Mutaties reserves
RB 2023 Onttrekking AR t.b.v. compensatie publ. en maatsch.voorzieningen 351
RB 2023 Onttrekking AR t.b.v. inv.bijdr.cf harmonisatie sportbeleid 131
RB 2023 Onttrekking AR t.b.v. overheveling ergodbeleid 186
Onttrekking onderwijshuisvesting.t.b.v. Broeckland 689
1.522 1.635
Totaal (x €1.000) 23.393 24.668

Overzicht structurele mutaties reserves

Terug naar navigatie - Overzicht structurele mutaties reserves
Programma Begroting Begroting Realisatie Saldo
primitief na wijziging
Bedragen (x €1.000) 2024 2024 2024 2024
1. Bestuur
Dotaties
- - - -
Totaal - - - -
Onttrekkingen
Kapitaallastenreserves -217 -217 -217 0
Totaal -217 -217 -217 0
2. Veiligheid
Dotaties - - - -
Totaal - - - -
Onttrekkingen
Kapitaallastenreserves -26 -26 -26 0
Totaal -26 -26 -26 0
3. Fysiek
Dotaties
Civiele kunstwerken 921 921 921 0
Totaal 921 921 921 0
Onttrekkingen
Civiele kunstwerken -414 -414 -414 0
Stimuleringsfonds duurzaamheid -100 -100 -100 0
Kapitaallastenreserves -53 -53 -53 0
Totaal -567 -567 -567 0
4. Sociaal
Dotaties - - - -
Totaal - - - -
Onttrekkingen
Kapitaallastenreserves -35 -35 -35 0
Totaal -35 -35 -35 0
5. Samenleving
Dotaties
Onderwijshuisvesting 23 23 23 0
Investeringsbijdragen sport 396 396 396 0
419 419 419 0
Onttrekkingen
Investeringsbijdragen sport -396 -396 -396
Kapitaallastenreserves -358 -358 -341 -17
Totaal -754 -754 -737 -17
Totaal structurele dotaties aan reserves 1.340 1.340 1.340 0
Totaal structurele onttrekkingen aan reserves -1.599 -1.599 -1.582 -17
Totaal structurele mutaties reserves -259 -259 -242 -17

Kapitaallasten per programma en taakveld

Terug naar navigatie - Kapitaallasten per programma en taakveld
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 primitief Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Saldo 2024
1 Bestuur
0.1 Bestuur -166 -166 -166 0
0.4 Overhead -937 -950 -829 122
0.5 Treasury 2.276 1.904 1.929 25
0.8 Overige baten en lasten (stelposten) 0 0 0 0
Totaal 1 Bestuur 1.173 788 935 146
2 Veiligheid
1.1 Crisisbeheersing en brandweer -524 -486 -355 130
1.2 Openbare orde en veiligheid -19 -6 -6 0
Totaal 2 Veiligheid -543 -491 -361 130
3 Fysiek
0.8 Overige baten en lasten (stelposten) 0 0 0 0
2.0 Verkeer, vervoer en waterstaat -2.384 -2.338 -2.139 199
5.7 Openbaar groen -651 -632 -534 98
7.2 Riolering -2.673 -2.592 -2.407 185
7.3 Afval -804 -775 -583 193
7.4 Milieubeheer -1 -1 -1 0
7.5 Begraafplaatsen -4 -4 -4 0
8.0 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening -324 -381 -194 187
Totaal 3 Fysiek -6.842 -6.723 -5.862 862
4 Sociaal
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -114 -114 -114 0
6.3 Inkomensregelingen 0 0 0 0
6.4 Begeleide participatie -95 -90 -90 0
7.1 Volksgezondheid -16 -16 -16 0
Totaal 4 Sociaal -225 -220 -220 0
5 Samenleving
3.0 Economie -18 -16 -7 9
4.0 Onderwijs -2.687 -2.571 -2.323 248
5.2 Sportaccommodaties -774 -770 -755 15
5.3 Cultuurpresentatie, -productie, -participatie -9 -9 -9 0
5.4 Musea -99 -99 -99 0
5.5 Cultureel erfgoed -30 -29 -24 5
5.6 Media -14 -14 -14 0
Totaal 5 Samenleving -3.632 -3.507 -3.231 277

Wet normering topinkomens

Terug naar navigatie - Wet normering topinkomens

Op 1 januari 2013 is de Wet normering topinkomens (WNT) in werking getreden. Het doel van de WNT is het tegengaan van bovenmatige bezoldigingen (loonbetalingen) en ontslagvergoedingen bij instellingen in de (semi)publieke sector. In de WNT worden bezoldigingen en ontslagvergoedingen van topfunctionarissen bij instellingen waarop de wet van toepassing is genormeerd en openbaar gemaakt. De bezoldigingsmaxima worden jaarlijks geïndexeerd.
In 2024 heeft gemeente Stichtse Vecht geen functionaris gehad waarvan de maximale bezoldiging hoger was dan het normbedrag (€ 233.000). In Stichtse Vecht worden de gemeentesecretaris en griffier als topfunctionarissen aangemerkt.

 

Bedragen x € 1 R.C.L. Heijdra B. Espeldoorn-Bloemendal
Functiegegevens Gemeentesecretaris Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2024 1-1-2024/31-12-2024 1-1-2024/31-12-2024
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 1,0
Dienstbetrekking Ja Ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 141.884 114.642
Beloningen betaalbaar op termijn 23.288 18.095
Subtotaal 165.173 132.737
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 233.000 233.000
Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag n.v.t. n.v.t.
Bezoldiging 165.173 132.737
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan n.v.t. / n.v.t. n.v.t. / n.v.t. n.v.t. / n.v.t. n.v.t. / n.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling n.v.t. / n.v.t. n.v.t. / n.v.t.
Gegevens 2023
Bedragen x € 1 R.C.L. Heijdra B. Espeldoorn-Bloemendal
Functiegegevens Gemeentesecretaris Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2023 1-6-2023/31-12-2023 1-1-2023/31-12-2023
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 1,0
Dienstbetrekking? Ja Ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 78.771 103.453
Beloningen betaalbaar op termijn 13.123 17.225
Subtotaal 91.895 120.677
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 130.745 223.000
Bezoldiging 91.895 120.677

De balans en de toelichting

Activa

Terug naar navigatie - Activa
ACTIVA 31-12-2023 31-12-2024
Bedragen (x €1.000)
Vaste activa 194.035 223.232
Immateriële vaste activa - -
Kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald aktief - -
Materiële vaste activa 192.468 221.794
a. Investeringen met een economisch nut 98.682 115.993
b. Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven 49.263 55.398
c. Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut 44.524 50.403
Financiële vaste activa 1.567 1.438
a. Kapitaalverstrekkingen aan: 127 137
- deelnemingen 127 137
b. Leningen aan: 321 2
- woningbouwcorporaties 318 -
- deelnemingen - -
- overige verbonden partijen 2 2
c. Overige langlopende leningen 1.119 1.299
Vlottende activa 35.677 36.667
Voorraden 1.302 2.397
Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie 1.302 2.397
Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar 26.891 24.640
a. Vorderingen op openbare lichamen 14.730 8.873
b. Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd < 1 jr 1.657 1.128
c. Rekening-courantverhoudingen met niet-financiële instellingen 1.269 1.837
d. Overige vorderingen 9.235 12.802
Liquide middelen 901 954
a. Kassaldi 3 54
b. Banksaldi 898 900
Overlopende activa 6.584 8.676
a. Van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen, die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel uitgesplitst naar nog te ontvangen bedragen van: 160 655
- Europese overheidslichamen - -
- het Rijk 160 655
- overige Nederlandse overheidslichamen - -
b. Overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen, die ten laste van volgende begrotingsjaren komen 6.424 8.021
Totaal generaal 229.712 259.899
Recht op verliescompensatie krachtens de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 - -

Passiva

Terug naar navigatie - Passiva
Bedragen (x €1.000)
PASSIVA 31-12-2023 31-12-2024
Bedragen (x €1.000)
Vaste passiva 180.108 196.053
Eigen vermogen 43.614 48.774
a. Algemene reserve 15.991 16.571
b. Bestemmingsreserves 22.739 29.779
c. Gerealiseerde resultaat 4.884 2.424
Voorzieningen 26.711 19.864
a. Voorzieningen voor verplichtingen en risico's 5.162 6.057
b. Voorzieningen ter egalisering van kosten 10.756 2.754
c. Voorzieningen voor middelen van derden waarvan de bestemmning gebonden is. 10.793 11.052
Vaste schulden met een rentetypsiche looptijd = 1 jaar 109.783 127.416
a. Onderhandse leningen van: 109.743 127.388
- binnenlandse banken en overige financiële instellingen 109.743
b. Waarborgsommen 40 28
Vlottende passiva 49.604 63.847
Netto vlottende schulden < 1 jaar 24.743 40.055
a. Overige kasgeldleningen 10.000 15.000
b. Banksaldi - -
c. Rekening-courantverhoudingen met niet-financiële instellingen - -
d. Overige schulden 14.743 25.055
Overlopende passiva 24.861 23.791
a. Verplichtingen, die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume 8.793 4.836
b. Van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel, die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren uitgesplitst naar ontvangen bedragen van: 16.068 18.955
- Europese overheidslichamen - -
- het Rijk 15.231 17.705
- overige Nederlandse overheidslichamen 837 1.251
c. Overige vooruitontvangen bedragen, die ten bate van volgende begrotingsjaren komen - -
Totaal generaal 229.712 259.899
Gewaarborgde geldleningen 93.892 88.649

Grondslagen waardering van activa en passiva en resultaatbepaling

Terug naar navigatie - Grondslagen waardering van activa en passiva en resultaatbepaling

Grondslagen voor resultaatbepaling
De jaarrekening is opgesteld volgens het stelsel van baten en lasten. Dit houdt in dat baten en lasten, ongeacht of ze tot betaling of ontvangst hebben geleid, worden toegerekend aan het betreffende boekjaar. Het boekjaar is gelijk aan het kalenderjaar. Indirecte kosten worden indien mogelijk direct toegerekend aan het betreffende taakveld. In andere gevallen worden deze (indien van toepassing) via verdeelsleutels, die vooraf zijn vastgesteld bij het opmaken van de begroting van het betreffende boekjaar aan de taakvelden toegerekend.

Grondslagen balans
De hiervoor opgenomen balans voldoet aan de voorschriften uit het BBV en de in de vorige alinea opgenomen algemene grondslagen. Deze voorschriften en grondslagen zijn gericht op een juiste en getrouwe waardering van de in de balans 2024 opgenomen activa en passiva.

Activa

Afschrijvingsmethode
Bij voorkeur kiezen we voor lineaire afschrijving. Bij uitzondering kan gekozen worden voor annuïtaire afschrijving, zoals bijvoorbeeld bij investeringen in riool en afval, waarvoor in principe kostendekkende tarieven worden gehanteerd.

Vaste activa


Immateriële vaste activa
De immateriële vaste activa worden gewaardeerd tegen de verkrijgings- c.q. vervaardigingprijs verminderd met de afschrijvingen en waardeverminderingen die naar verwachting duurzaam zijn. Eventuele van derden verkregen specifieke investeringsbijdragen worden in mindering gebracht op het geactiveerde bedrag (artikel 62 lid 2 BBV) . Hierbij wordt de verkregen bijdrage als bate verantwoord. 

Kosten verbonden aan het sluiten van geldleningen en het saldo van agio en disagio
Afsluitkosten van opgenomen geldleningen worden afgeschreven gedurende de restant looptijd van de lening van de betrokken geldlening.

Kosten van onderzoek en ontwikkeling van een bepaald actief
De kosten van onderzoek en ontwikkeling worden in 5 jaar afgeschreven. De afschrijving van de geactiveerde kosten van onderzoek en ontwikkeling start bij ingebruikneming van het gerelateerde materiële vast actief.

Bijdrage aan activa in eigendom van derden
Bijdragen aan activa in eigendom van derden zijn gewaardeerd tegen het bedrag van de verstrekte bijdragen, verminderd met afschrijvingen. De verleende bijdragen worden afgeschreven in de periode waarin het betrokken actief van de derde op basis van de door de gemeente gestelde voorwaarden moet bijdragen aan de publieke taak.

Materiële vaste activa
Materiële vaste activa worden gewaardeerd op basis van de verkrijgings- of vervaardigingprijs. De verkrijgingsprijs omvat de inkoopprijs en de bijkomende kosten. De vervaardigingsprijs omvat de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige kosten, die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend. In de vervaardigingsprijs kunnen verder worden opgenomen: een redelijk deel van de indirecte kosten en de rente over het tijdvak die aan de vervaardiging worden toegerekend. In dat geval vermeldt de toelichting dat deze kosten worden geactiveerd.

Investeringen met economisch nut
Deze materiële vast activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investeringen in mindering gebracht.
Op grondbezit met economisch nut (buiten de openbare ruimte) wordt niet afgeschreven.

Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
Wanneer investeringen grotendeels worden gedaan voor de volgende doelen, worden ze op de balans opgenomen in een aparte categorie: riolering, het inzamelen van huishoudelijk afval of rechten, die op grond van de art. 229, lid 1 a en b Gemeentewet worden geheven.

Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
Investeringen met een maatschappelijk nut worden, evenals investeringen met een economisch nut, geactiveerd en over de verwachte toekomstige gebruiksduur afgeschreven. Vanaf 2017 mogen investeringen met een maatschappelijk nut niet meer ineens worden afgeschreven en mogen reserves niet meer in mindering worden gebracht. De verplichting om alle investeringen te activeren volgens de ‘nieuwe’ methode geldt alleen voor investeringen die vanaf het begrotingsjaar 2017 worden gedaan.

Bij vervreemding van het activum, wordt de restant boekwaarde ineens afgeschreven ten laste van de rekening van baten en lasten.

Financiële vaste activa
Onder financiële vaste activa vallen kapitaalverstrekkingen, leningen, overige langlopende leningen, uitzettingen in ’s Rijks schatkist met een rentetypische looptijd van één jaar of langer, uitzettingen in de vorm van Nederlands schuldpapier met een rentetypische looptijd van één jaar of langer en overige uitzettingen (waaronder beleggingen) met een rentetypische looptijd van één jaar of langer. De waardering is tegen nominale waarde (verstrekte waarde, verminderd met aflossingen en andere terugontvangsten). Er wordt niet op afgeschreven. Bij noodzakelijke afwaardering van financiële activa wordt het verschil in één keer als een last genomen in de rekening van baten en lasten.


Voorraden
Onderhanden werk, gronden in exploitatie 
De als onderhanden werken opgenomen bouwgronden in exploitatie zijn gewaardeerd tegen de vervaardigingsprijs dan wel de lagere marktwaarde. De vervaardigingsprijs omvat de kosten die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend (zoals grondaankopen en kosten van bouw- en woonrijp maken) en rentekosten, berekend zoals voorgeschreven in het BBV en de administratie- en beheerskosten.

Voor winstneming geldt de percentage- of completion methode: voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd kan tussentijds naar rato van de voortgang van de grondexploitatie winst worden genomen. Indien wordt voldaan aan de volgende voorwaarde, bestaat er voldoende zekerheid om winst te kunnen nemen:

Het resultaat op de grondexploitatie kan betrouwbaar worden ingeschat;
De grond (of het deelperceel) moet zijn verkocht;
De kosten zijn gerealiseerd (winst wordt naar rato van de realisatie gerealiseerd).

Zolang daarvan geen sprake is, worden de verkregen verkoopopbrengsten volledig op de vervaardigingskosten in mindering gebracht.

Uitzettingen, looptijd korter dan een jaar (artikel 39)
Vorderingen
Vorderingen worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Voor verwachte oninbaarheid is een voorziening in mindering gebracht. De voorziening wordt bepaald op basis van de geschatte inningskansen.

vorderingen met betrekking tot het jaar ‘rekeningjaar (2024)’ voor          100%
vorderingen met betrekking tot het jaar ‘rekeningjaar - 1 (2023)’ voor       75%
vorderingen met betrekking tot het jaar ‘rekeningjaar - 2 (2022)’ voor       50%
vorderingen met betrekking tot het jaar ‘rekeningjaar - 3 (2021)’ voor       25%
vorderingen met betrekking tot het jaar ‘rekeningjaar - 4 of ouder’ voor      0%

 Liquide middelen
De liquide middelen staan ter vrije beschikking en worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.


Overlopende activa
De posten worden verantwoord tegen de nominale waarde. Het betreft vooruitbetaalde bedragen die betrekking hebben op 2025, maar al in 2024 zijn voldaan en nog te ontvangen bedragen die betrekking hebben op 2024 en overige overlopende activa. 

Vaste passiva

Eigen vermogen
Onder het eigen vermogen zijn opgenomen: de algemene- en bestemmingsreserves en het saldo van de rekening van baten en lasten. De reserves worden onderscheiden naar:
•    de algemene reserve;
•    overige bestemmingsreserves.

Voorzieningen
Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De pensioenverplichting ten behoeve van de (voormalig) wethouders is echter tegen contante waarde van de toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd. De onderhoudsegalisatievoorzieningen zijn gebaseerd op een meerjarenraming van het uit te voeren groot onderhoud aan (een deel) van de gemeentelijke kapitaalgoederen, waarin rekening is gehouden met de kwaliteitseisen die daarvoor zijn geformuleerd.


Vaste schulden langer of gelijk aan 1 jaar
Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde, verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rentetypische looptijd van één jaar of langer.


Vlottende schulden < 1 jaar
De kortlopende schulden met een looptijd niet langer dan 1 jaar, zijn gewaardeerd tegen de nominale waarde.


Overlopende passiva
De posten worden verantwoord tegen de nominale waarde. Het betreft vooruitontvangen bedragen die betrekking hebben op 2025, maar al in 2024 zijn ontvangen, nog te betalen bedragen die betrekking hebben op 2024 en overige overlopende passiva.


Niet uit de balans blijkende verplichtingen en rechten

Onder de niet uit de balans blijkende verplichtingen en rechten wordt verstaan:

borg- en garantstellingen die door de gemeente zijn afgegeven aan derden;
huur- en leaseverplichtingen naar derden;
overige verplichtingen en rechten.


Eigen bijdragen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning

Een aanvrager van een voorziening, zoals hulp in de huishouding, ondersteuning of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget) is op grond van de Wmo een eigen bijdrage verschuldigd. Het CAK is het publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo) dat door de wetgever is belast met de berekening, oplegging en incasso van de eigen bijdrage. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen op grond van de Wmo geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat de gemeente bij de verantwoording van deze eigen bijdragen steunt op de informatie van het CAK en niet zelfstandig geheel sluitend de juistheid, volledigheid en rechtmatigheid van de eigen bijdragen hoeft te controleren.

Grondslagen voor de rechtmatigheidsverantwoording

De in de jaarrekening opgenomen rechtmatigheidsverantwoording is opgesteld op basis van de kaders zoals besloten in de financiële verordening en het daarbij horende normenkader en op basis van de kadernota rechtmatigheid. Daarnaast betrekken we hierbij ook de gedragslijn van de afgelopen jaren waarbij afwijkingen na de Bestuursrapportage worden gemeld in de jaarrekening. Dat betekent dat:

  • De rechtmatigheidsverantwoording toeziet op de financiële rechtmatigheid van baten, lasten, balansmutaties, alsmede de baten en lasten inzake de specifieke uitkeringen op grond van art. 17 Financiële-verhoudingswet;
  • De financiële rechtmatigheid waaronder het begrotingscriterium, het voorwaardencriterium en het misbruik & oneigenlijk gebruik criterium omvat:
    • Voor het begrotingscriterium geldt dat alle overschrijdingen van lasten en investeringskredieten onrechtmatig zijn, waarbij een aantal categorieën in het normenkader is beschreven staan wanneer deze overschrijdingen acceptabel zijn. Deze categorieën zijn hieronder opgenomen. Voor over- en onderscheidingen van baten, overschrijdingen van lasten en overschrijdingen van investeringskredieten geldt dat deze als onrechtmatig zijn aangemerkt indien ze niet tijdig aan de gemeenteraad zijn gemeld. Een belangrijk aspect bij deze beoordeling is of afwijkingen tijdig met een begrotingswijziging zijn aangepast en/of tijdig zijn gemeld aan de gemeenteraad. De algemene gedragslijn in Stichtse Vecht is dat afwijkingen gedurende het jaar niet leiden tot een begrotingswijziging. Er is één regulier moment voor een begrotingswijziging gedurende het jaar en dat is in september als de raad de Bestuursrapportage vaststelt, waarin de afwijkingen zijn toegelicht op basis van peilmoment 1 mei. Er wordt dan een begrotingswijziging gemaakt van budget neutrale wijzigingen en afwijkingen, die bij elkaar budget neutraal zijn en er redelijke mate van zekerheid is dat de afwijking zich ook zal voordoen.
    • Voor het voorwaardencriterium bestaat de norm uit het normenkader zoals op 5 maart 2025 door de gemeenteraad is vastgesteld;
    • Ten aanzien van het M&O criterium heeft de Gemeente Stichtse Vecht geen nota M&O beleid. Voorschriften voor het voorkomen en opsporen van misbruik en oneigenlijk gebruik zijn opgenomen in wet- en regelgeving uti het normenkader.
  • De rechtmatigheidsverantwoording is opgesteld binnen de kaders van de kadernota rechtmatigheid 2024 van de Commissie BBV alsmede onze eigen financiële verordening. Dit betekent dat:
    • Een verantwoordingsgrens van 3% (zijnde € 6.282.478) is gehanteerd waarboven cumulatieve fouten en onduidelijkheden in de rechtmatigheidsverantwoording worden opgenomen;
    • Een rapporteringstolerantiegrens van € 200.000,- is gehanteerd waarboven fouten en onduidelijkheden in de paragraaf bedrijfsvoering worden opgenomen.

 

Categorieën normenkader
Wanneer begrotingsafwijkingen voldoen aan één van de onderstaande categorieën, worden deze als acceptabel geclassificeerd:

  1. Begrotingsafwijkingen welke passen binnen het beleid en tijdig zijn gemeld
  2. Begrotingsafwijkingen welke gecompenseerd worden door direct gerelateerde inkomsten
  3. Begrotingsafwijkingen welke gevolg zijn van gewijzigde wet- en regelgeving
  4. Begrotingsafwijkingen welke niet passen binnen het beleid, maar voorafgaand aan de uitvoering met instemming van de gemeenteraad tot stand zijn gekomen
  5. Begrotingsafwijkingen, omtrent grondexploitatie, welke geen afwijking veroorzaken in de totale kosten en opbrengsten van de laatst vastgestelde exploitatieopzet
  6. Kostenoverschrijding op investeringskredieten binnen de jaarschijf, waarbij het totale krediet niet overschreden wordt.

(Im)materiële vaste activa

Terug naar navigatie - (Im)materiële vaste activa
Immateriële vaste activa Boekwaarde Uitgaven Inkomsten Afschrijving Boekwaarde
Bedragen (x €1.000) 31-12-2023 31-12-2024
Kosten onderzoek en ontwikkeling - - - - -
Totaal - - - - -
Materiële vaste activa Boekwaarde Uitgaven Inkomsten Afschrijving Boekwaarde
31-12-2023 31-12-2024
Materiële vaste activa (economisch nut) 98.682 22.530 951 4.268 115.993
Materiële vaste activa (economisch nut, heffing) 49.263 8.673 293 2.245 55.398
Materiële vaste activa (maatschappelijk nut) 44.524 8.243 138 2.226 50.403
Totaal 192.468 39.446 1.381 8.739 221.794
Materiële vaste activa Boekwaarde Uitgaven Inkomsten Afschrijving Boekwaarde
(economisch nut) 31-12-2023 31-12-2024
Gronden en terreinen 6.886 273 - - 7.158
Woonruimten 37 - - - 37
Bedrijfsgebouwen 81.695 21.169 941 3.157 98.766
Grond- weg en waterbouwkundige werken 529 - - 28 501
Vervoermiddelen 199 - - 53 147
Machines, apparaten en installaties 7.127 533 10 607 7.043
Overig 2.209 556 - 424 2.342
Totaal 98.682 22.530 951 4.268 115.993
Materiële vaste activa Boekwaarde Uitgaven Inkomsten Afschrijving Boekwaarde
(economisch nut, heffing) 31-12-2023 31-12-2024
Gronden en terreinen 25 - - - 25
Bedrijfsgebouwen 399 1.735 293 5 1.837
Grond- weg en waterbouwkundige werken 43.462 2.619 - 1.694 44.388
Machines, apparaten en installaties 77 - - 19 58
Overig 5.299 4.318 - 526 9.091
Totaal 49.263 8.673 293 2.245 55.398
Materiële vaste activa Boekwaarde Uitgaven Inkomsten Afschrijving Boekwaarde
(maatschappelijk nut) 31-12-2023 31-12-2024
Grond- weg en waterbouwkundige werken 38.258 6.753 138 1.871 43.002
Machines, apparaten en installaties 5.914 1.490 - 325 7.079
Overig 351 - - 30 322
Totaal 44.524 8.243 138 2.226 50.403

Financiële vaste activa

Terug naar navigatie - Financiële vaste activa
Financiële vaste activa Boekwaarde Uitzetting Aflossing Boekwaarde
Bedragen (x €1.000) 31-12-2023 31-12-2024
Kapitaalverstrekkingen 127 10 - 137
Leningen 321 - 319 2
Overige langlopende leningen 1.119 239 58 1.299
Totaal 1.567 249 377 1.438
Kapitaalverstrekking deelnemingen Boekwaarde Uitzetting Aflossing Boekwaarde
31-12-2023 31-12-2024
Aandelen BNG -B 25 - - 25
Aandelen NV BNG -L 7 - - 7
Aandelen Bank Nederlandsche Gemeenten -M 35 - - 35
Effecten B.N.G. 1963 4% -M 0 - - 0
Effecten B.N.G. 1968 6% -M 0 - - 0
Aandelen Vitens -B 14 - - 14
Aandelen Vitens -L 8 - - 8
Aandelen Vitens -M 37 - - 37
Aandelen SRO - 10 - 10
Totaal 127 10 0 137
Leningen Boekwaarde Uitzetting Aflossing Boekwaarde
31-12-2023 31-12-2024
Woningbouwcorporaties
Geldlening WBV Breukelen (voormalig woningbedrijf) -B 318 - 318 -
Overige verbonden partijen
Lening Stichting Primair 2004 -L 2 - 0 2
Totaal 321 0 319 2
Overige langlopende leningen Boekwaarde Uitzetting Aflossing Boekwaarde
31-12-2023 31-12-2024
Starterslening Stimuleringsfonds Volkshuisvesting 1.119 239 58 1.299
Totaal 1.119 239 58 1.299

Vlottende activa

Terug naar navigatie - Vlottende activa
Voorraden Boekwaarde Lasten Baten Mutatie Boekwaarde
Bedragen (x €1.000) 31-12-2023 voorziening 31-12-2024
Onderhanden werk, waaronder grondexploitatie 1.302 1.623 405 -123 2.397
Totaal 1.302 1.623 405 -123 2.397
Onderhanden werk Boekwaarde Lasten Baten Mutatie Boekwaarde
31-12-2023 voorziening 31-12-2024
GREX Harmonieplein 629 245 - - 874
Voorziening Harmonieplein -328 - - 325 -2
GREX Veenkluit Tienhoven 646 1.113 405 - 1.354
Voorziening Veenkluit Tienhoven -441 - - -246 -688
GREX Zuilense Vecht 219 0 - - 220
GREX Haarrijnweg 706 222 - - 928
Voorziening Haarrijnweg -130 - - -161 -291
GREX MFC Vreeland 0 42 - 0 42
Voorziening MFC Vreeland 0 - - -41 -41
Totaal 1.302 1.623 405 -123 2.397
Op basis van het verwachte exploitatieresultaat worden ten behoeve van de grondexploitaties eventueel (verlies) voorzieningen gevormd. Deze worden jaarlijks geactualiseerd. De voorzieningen worden (conform BBV) in mindering gebracht op de boekwaarde van de grondexploitaties.
Overige uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jr. Boekwaarde Boekwaarde
Bedragen (x €1.000) 31-12-2023 31-12-2024
Vorderingen op openbare lichamen 14.730 8.873
Uitzettingen 's Rijks schatkist met een rentetyp.looptijd < 1 jr.* 1.657 1.128
Rekening-courantverhoudingen 1.269 1.837
Overige vorderingen 9.235 12.802
Totaal 26.891 24.640
De belangrijkste 'Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jr.' zijn:
Vorderingen op openbare lichamen (> € 100.000) Bedrag
Declaratie BCF 2024 (aanvulling) 3.165
Voorschot BCF 2024 3.000
Suppletieaangifte 2021-2022 BCF 1.893
Suppletieaangifte 2020 BCF 452
Voorlopige toekenning SPUK Sport 2023 193
Algemene Uitkering 2022 142
Overige vorderingen < € 100.000 28
Totaal 8.873
Uitzettingen 's Rijks schatkist met een rentetyp.looptijd < 1 jr. Bedrag
Uitzetting overtollige liquide middelen in 's Rijks schatkist 1.128
Totaal 1.128
Rekening courantverhoudingen Boekwaarde Boekwaarde
31-12-2023 31-12-2024
Rekening courant Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (Startersleningen) 268 839
Rekening courant gemeente Utrecht t.b.v. uitvoering BBZ en TOZO 1.001 998
Totaal 1.269 1.837
Overige vorderingen (> € 100.000) Bedrag
Debiteuren Algemeen 9.018
Debiteuren Belastingen 1.947
Debiteuren Sociale zaken 1.828
Voorziening dubieuze debiteuren -1.462
Overige vorderingen < € 100.000 1.471
Totaal 12.802
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren (bedragen x € 1000)
Verslagjaar
(1) Drempelbedrag 3.979
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(2) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 519 337 351 473
(3a) = (1) > (2) Ruimte onder het drempelbedrag 3.460 3.642 3.628 3.507
(3b) = (2) > (1) Overschrijding van het drempelbedrag - - 351 473
(1) Berekening drempelbedrag
Verslagjaar
(4a) Begrotingstotaal verslagjaar 198.957
(4b) Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen 198.957
(4c) Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat -
(1) = (4b)*0,02 + (4c)*0,002 met een minimum van €1.000.000 als het begrotingstotaal kleiner of gelijk is aan 500 mln. En als begrotingstotaal groter dan € 500 miljoen is is het drempelbedrag gelijk aan € 10 miljoen, vermeerderd met 0,2% van het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat. Drempelbedrag 3.979
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(5a) Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) 47.265 30.704 32.267 43.476
(5b) Dagen in het kwartaal 91 91 92 92
(2) - (5a) / (5b) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 519 337 351 473
Liquide middelen Boekwaarde Boekwaarde
Bedragen (x €1.000) 31-12-2023 31-12-2024
Kassaldo 3 54
Banksaldi 898 900
Totaal 901 954
Kassaldi Boekwaarde Boekwaarde
31-12-2023 31-12-2024
Kas Burgerzaken 3 54
Kasvoorschot Kikkerfort 1 1
Totaal 3 54
Banksaldi Boekwaarde Boekwaarde
31-12-2023 31-12-2024
BNG Algemeen 28.51.49.512 879 887
BNG Burgerzaken 28.51.49.520 4 12
BNG Sociale zaken 28.51.49.539 0 1
BNG Sportpunt 28.51.75.092 15 -
Kruisposten - -
Totaal 898 900
Overlopende activa Boekwaarde Boekwaarde
Bedragen (x €1.000) 31-12-2023 31-12-2024
Nog te ontvangen specifieke uitkeringen overheid 160 655
Nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen 6.424 8.021
Totaal 6.584 8.676
Nog te ontvangen specifieke uitkeringen (> € 100.000) Boekwaarde Boekwaarde
Bedragen (x €1.000) 31-12-2023 31-12-2024
Nog te ontvangen Rijksbijdrage Opvang Oekraïne 0 655
Totaal 0 655
Nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen (> € 100.000) Boekwaarde
31-12-2024
Prognose op te leggen belastingen 2024 1.682
Nog te ontvangen bijdragen Gebiedsfonds 1.652
Voorschot restafval & GFT, 1e kw 2025 886
NTO vergoeding Verpact Q3 en Q4 2023 en 2024 391
Doorbelasting kosten tijdelijke opvang asielzoekers 2024 300
Subdidie vervangen kunstgrasveld MHV 2025 250
Afrek 2024 AVU 212
Licenties Microsoft M365 2024/2025 201
Afrekening servicekosten 2024 vastgoed 200
Vooruitbetaald brandverzekering 1e hj 2025 190
Citrix Universal Hybrid Multi dd 010225 - 010128 141
Contributie 2025 VNG 137
NTO 2024 MOBW gelden 2024 120
Dubbel geafactureerde loonkosten medewerker 115
Subsidie vervangen toplaag tennisbanen LTK 2025 106
Overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen < € 100.000 1.438
Totaal 8.021

Vaste passiva

Terug naar navigatie - Vaste passiva
Eigen vermogen Saldo Dotatie Onttrekking Saldo
Bedragen (x €1.000) 31-12-2023 31-12-2024
Algemene reserve 15.991 4.884 4.304 16.571
Overige bestemmingsreserves 22.739 9.907 2.867 29.779
Nog te bestemmen resultaat 4.884 2.424 4.884 2.424
Totaal 43.614 17.215 12.055 48.774
Algemene reserve Saldo Dotatie Onttrekking Saldo
31-12-2023 31-12-2024
Algemene reserve 15.991 4.884 4.304 16.571
Totaal 15.991 4.884 4.304 16.571
Overige Bestemmingsreserves Saldo Dotatie Onttrekking Saldo
31-12-2023 31-12-2024
Onderwijshuisvesting 721 23 689 55
Oostelijke Vechtplassen 4 - - 4
Stimuleringsfonds 299 - 100 199
Civiele kunstwerken 2.277 921 414 2.784
Investeringsbijdrage buitensport - 396 396 -
Geluidscherm A2 818 - - 818
Reserve onderhoud wegen - 7.630 - 7.630
Grondexploitatiereserves
Grondexploitatie 200 937 596 540
Kapitaaldekkingsreserves 18.420 - 672 17.749
Totaal Overige bestemmingsreserves 22.739 9.907 2.867 29.779
Algemene reserve
Doel Deze reserve fungeert als buffer voor het opvangen van o.a. mogelijke tekorten, geïnventariseerde risico’s en calamiteiten.
Voeding Er wordt 1/3 van een eventueel voordelig rekeningsaldo jaarrekening tot en met 2022 (collegeperiode) gestort in de algemene reserve. Als het saldo van de reserve Grondexploitatie boven de maximale omvang van € 600.000 komt, wordt deze ‘afgeroomd’ naar de Algemene reserve tot de maximale omvang.
Bestedingswijze Voor de bestedingswijze verwijzen wij naar de beleidsnotitie Algemene Reserve. Als het saldo van de reserve Grondexploitatie onder de minimale omvang van € 200.000 komt, wordt het verschil onttrokken aan de Algemene reserve tot de benodigde omvang.
Onderwijshuisvesting
Doel De reserve dient voor de uitvoering van het onderwijshuisvesting beleid, waaruit eenmalige kosten gerelateerd aan onderwijshuisvestingsprojecten gedekt kunnen worden.
Voeding Positief saldo stelpost onderwijshuisvesting en jaarlijkse storting uit de begroting
Bestedingswijze Jaarlijks kunnen bedragen die nodig zijn voor de uitvoering van het vastgestelde onderwijshuisvestingsprogramma worden onttrokken. Hiernaast kunnen afwaarderingen van de restant boekwaarde van schoolgebouwen worden onttrokken.
Bijzonderheden De hoogte van de mutaties is gebaseerd op de werkelijk gerealiseerde lasten en/of baten en kan dus afwijken van de begroting.
Oostelijke Vechtplassen
Doel De kosten te dekken voor het project duurzaam legakkerherstel Kievitsbuurten.
Voeding Bijdrage vanuit het gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen.
Bestedingswijze Zie bijzonderheden.
Bijzonderheden Onttrekkingen en/of stortingen aan de reserve vinden plaats via de jaarrekening of bij afzonderlijk raadsbesluit.
Stimuleringsfonds duurzaamheid
Doel Uitvoering geven aan klimaat- en energiebeleid.
Voeding Bijdrage van het Rijk vanuit de meicirulaire 2022
Bestedingswijze De klimaatmiddelen worden gekoppeld aan het uitvoeringsprogramma 'Op weg naar nieuwe energie' en zijn voor de jaren 2024-2027 in de begroting opgenomen.
Civiele kunstwerken/bruggen
Doel De reserve is gevormd om de gelden voor het onderhoud van de civiele kunstwerken, waarvan geen actueel beheerplan beschikbaar was (tijdelijk) te reserveren. Bij opstellen, actualisatie van het beheerplan, kan deze omgevormd worden tot voorziening.
Voeding Jaarlijkse stortingen vanuit de begroting
Bestedingswijze Dit wordt weergegeven in de nog op te stellen onderhoudsplannen, de begroting of per afzonderlijk besluit.
Investeringsbijdragen buitensport
Doel De reserve is gevormd voor investeringen in buitensport.
Voeding Jaarlijkse stortingen vanuit de begroting
Bestedingswijze Begroting of afzonderlijk besluit.
Onderhoud geluidscherm A2
Doel De reserve is gevormd om de gelden voor het onderhoud van het geluidscherm A2, waarvan geen actueel beheerplan beschikbaar was (tijdelijk) te reserveren. Bij opstellen, actualisatie van het beheerplan, kan deze omgevormd worden tot voorziening.
Voeding Stortingen vanuit de begroting of afzonderlijk besluit.
Bestedingswijze Dit wordt weergegeven in de nog op te stellen onderhoudsplannen, de begroting of per afzonderlijk besluit.
Onderhoud wegen
Doel De reserve is gevormd om de gelden voor het onderhoud van de wegen, waarvan geen actueel beheerplan beschikbaar was (tijdelijk) te reserveren. Er is een voorstel in voorbereiding om naar een andere financieringssystematiek voor het onderhoud van de wegen over te gaan. Dit zal in 2025 geéffectueerd worden.
Voeding De reserve is gevormd door opheffing van de voorziening onderhouw wegen
Bestedingswijze Zie ook doel
Grondexploitatie
Doel Om risico's en/of schommelingen binnen de (bouw)grondexploitaties en ontwikkellocaties te kunnen opvangen. Deze gelden met een breder doel in te zetten. Het risicodeel is € 200.000 en het meerdere ontwikkeldeel. Het afdekken van bestaande en toekomstige financiële risico’s binnen het grondbedrijf.
Voeding De reserve wordt gevoed uit de positieve resultaten van de grondexploitaties.
Bestedingswijze Indien het saldo van de reserve hoger bedraagt dan € 600.000 dan wordt de meerwaarde afgeroomd naar de A.R.
Kapitaaldekkingsreserves
Doel Ter dekking van de afschrijvingslasten van de gerealiseerde vastgoedinvesteringen.
Voeding Afhankelijk van vastgestelde raadsvoorstellen.
Bestedingswijze Ter dekking afschrijvingsdeel van de gerealiseerde investeringen.
Voorzieningen Saldo Dotatie Onttrekking Saldo
Bedragen (x €1.000) 31-12-2023 31-12-2024
Voorzieningen voor verplichtingen en risico's 5.162 1.853 958 6.057
Voorzieningen ter egalisatie van kosten 10.756 3.814 11.816 2.754
Voorzieningen voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is 10.793 260 - 11.052
Totaal 26.711 5.927 12.774 19.864
Omschrijving voorziening Saldo Dotatie Onttrekking Saldo
31-12-2023 31-12-2024
Voorzieningen voor verplichtingen en risico's
Pensioen Wethouders 3.941 1.079 204 4.817
Voorziening personeel 339 516 498 357
Wachtgeld voormalig bestuurders 436 0 252 185
Voorziening verlofsparen 170 52 - 223
Voorziening afbouwregeling papierinzameling - 150 - 150
Voorziening De Werf Kockengen 51 - - 51
Voorziening CSV Vreeland 65 - - 65
Voorziening De Flambouw Nigtevecht 128 - 4 124
GREX 4e kwadrant Kockengen 30 - - 30
GREX Kockenest - 55 - 55
Totaal 5.162 1.853 958 6.057
Voorzieningen ter egalisatie van kosten
Voorziening wegen 7.958 2.699 10.658 -
Onderh. vastgoed (excl. onderwijshuisvesting) 2.797 1.115 1.158 2.754
Totaal 10.756 3.814 11.816 2.754
Voorzieningen voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is
Voorziening riolering 10.651 260 - 10.910
Egalisatievoorziening gemeentereiniging - - - -
Samenwoonschool Loenen 81 - - 81
Samenwoonschool Vreeland 61 - - 61
Totaal 10.793 260 0 11.052
Totaal Voorzieningen 26.711 5.927 12.774 19.864
Pensioen wethouders
Doel Om pensioenverplichtingen van (voormalig) bestuurders op te kunnen vangen
Voeding De hoogte van de voorziening wordt jaarlijks geactualiseerd door een storting of onttrekking gebaseerd op toekomstige verplichtingen.
Bestedingswijze De pensioenverplichtingen van voormalig bestuurders worden ten laste van deze voorziening gebracht.
Voorziening personeel
Doel Het opvangen van rechtspositionele lasten en re-integratie van (voormalig) personeel.
Voeding De hoogte van de voorziening wordt jaarlijks geactualiseerd door een storting of onttrekking gebaseerd op toekomstige verplichtingen.
Bestedingswijze De rechtspositionele lasten en uitgaven in het kader van re-integratie van voormalig personeel worden ten laste van deze voorziening gebracht.
Wachtgeld voormalig bestuurders
Doel Het opvangen van de lasten voor wachtgelden en re-integratie van voormalige bestuurders.
Voeding De hoogte van de voorziening wordt jaarlijks geactualiseerd door een storting of onttrekking gebaseerd op toekomstige verplichtingen.
Bestedingswijze De wachtgeldverplichtingen en uitgaven in het kader van re-integratie van voormalig bestuurders worden ten laste van deze voorziening gebracht.
Voorziening verlofsparen
Doel Ter dekking van opgebouwde (bovenwettelijke) verlofrechten van medewerkers als gevolg van gewijzigde regelgeving
Voeding De hoogte van de voorziening wordt jaarlijks geactualiseerd door een storting of onttrekking gebaseerd op toekomstige verplichtingen.
Bestedingswijze Opname van opgebouwde verlofrechten van medewerkers
Afbouwregeling papierinzameling
Doel Het geleidelijk afbouwen van de vergoeding voor het inzamelen van papier.
Voeding Eenmalige dotatie bij opstellen jaarstukken 2024.
Bestedingswijze Op basis van gemaakte afspraken
De Werf Kockengen
Doel Opvang van nakomende kosten na afsluiting van de grondexploitatie.
Voeding -
Bestedingswijze Op basis van contractuele verplichtingen
Vreeland
Doel Opvang van nakomende kosten na afsluiting van de grondexploitatie.
Voeding -
Bestedingswijze Op basis van contractuele verplichtingen
Flambouw
Doel Opvang van nakomende kosten na afsluiting van de grondexploitatie.
Voeding -
Bestedingswijze Op basis van contractuele verplichtingen
4e kwadrant Kockengen
Doel Opvang van nakomende kosten na afsluiting van de grondexploitatie.
Voeding -
Bestedingswijze Op basis van contractuele verplichtingen
Kockenest
Doel Opvang van nakomende kosten na afsluiting van de grondexploitatie.
Voeding -
Bestedingswijze Op basis van contractuele verplichtingen
Wegen
Doel Per 31-12-204 opgeheven
Voeding
Bestedingswijze
Onderhoud vastgoed
Doel Om de kosten te egaliseren met betrekking tot periodiek groot onderhoud aan de gemeentelijke gebouwen, volgens het onderhoudsschema.
Voeding De voorziening wordt gevoed door een jaarlijkse storting, waarvan de raming is gebaseerd op een periodiek geactualiseerd meerjarig onderhoudsplan.
Bestedingswijze Voor uitvoering van werken op grond van het meerjarig onderhoudsplan (exclusief onderwijsgebouwen).
Egalisatievoorziening Riolering
Doel Het egaliseren van de te heffen rioolrechttarieven: bufferfunctie voor wisselende uitgaven en inkomsten over een lange periode.
Voeding Op rekeningbasis wordt het exploitatieresultaat rioleringswerken verrekend met de voorziening: een positief saldo wordt gestort.
Bestedingswijze Op begroting- en rekeningbasis wordt het exploitatieresultaat rioleringswerken verrekend met de voorziening: een negatief saldo wordt onttrokken.
Egalisatievoorziening Gemeentereiniging
Doel Het egaliseren van de te heffen afvalstoffenheffingstarieven: bufferfunctie voor wisselende uitgaven en inkomsten over een lange periode.
Voeding Op rekeningbasis wordt het exploitatieresultaat van het ophalen van huisvuil verrekend met de voorziening: een positief saldo wordt gestort.
Bestedingswijze Op begroting- en rekeningbasis wordt het exploitatieresultaat van het ophalen van huisvuil verrekend met de voorziening: een negatief saldo wordt onttrokken.
Samenwoonschool Loenen
Doel Het reserveren van door de samenwoonschool opgebouwde onderhoudsmiddelen.
Voeding De voorziening wordt jaarlijks gevoed door bijdragen van de samenwoonschool.
Bestedingswijze Groot onderhoud in overleg met de gebruikers
Samenwoonschool Vreeland
Doel Het reservern van door de samenwoonschool opgebouwde onderhoudsmiddelen.
Voeding De voorziening wordt jaarlijks gevoed door bijdragen van de samenwoonschool.
Bestedingswijze Groot onderhoud in overleg met de gebruikers

Vaste schulden langer of gelijk aan 1 jaar

Vaste schulden > 1 jaar Boekwaarde Boekwaarde
Bedragen (x €1.000) 31-12-2023 31-12-2024
Onderhandse leningen (binnenlandse banken) 109.743 127.388
Waarborgsommen 40 28
Totaal 109.783 127.416
Onderhandse leningen Looptijd Boekwaarde Aflossing Rente Boekwaarde
31-12-2023 2024 2024 31-12-2024
NV Bank Nederlandse Gemeenten 20 jaar 500 250 18 250
NV Bank Nederlandse Gemeenten 20 jaar 1.125 375 41 750
NV Bank Nederlandse Gemeenten 20 jaar 1.625 250 58 1.375
Nederlandse Waterschapsbank NV 20 jaar 3.500 500 6 3.000
NV Bank Nederlandse Gemeenten 40 jaar 8.050 288 345 7.763
NV Bank Nederlandse Gemeenten 10 jaar 1.000 1.000 3 -
NV Bank Nederlandse Gemeenten 10 jaar 500 500 1 -
NV Bank Nederlandse Gemeenten 10 jaar 2.500 1.000 9 1.500
NV Bank Nederlandse Gemeenten 10 jaar 4.000 1.000 23 3.000
NV Bank Nederlandse Gemeenten 10 jaar 5.000 1.000 28 4.000
NV Bank Nederlandse Gemeenten 10 jaar 5.000 1.000 25 4.000
Nederlandse Waterschapsbank NV 10 jaar 9.000 1.500 23 7.500
NV Bank Nederlandse Gemeenten 10 jaar 14.000 2.000 -46 12.000
NV Bank Nederlandse Gemeenten 40 jaar 19.500 500 322 19.000
NV Bank Nederlandse Gemeenten 40 jaar 34.125 875 812 33.250
NV Bank Nederlandse Gemeenten 10 jaar - - 222 10.000
NV Bank Nederlandse Gemeenten 1 jaar - - 530 20.000
Leningen t.b.v. woningbouwcorporaties
NV Bank Nederlandse Gemeenten 20 jaar 318 318 8 -
Totaal 109.743 12.356 2.421.913 127.388
Waarborgsommen Boekwaarde Boekwaarde
31-12-2023 31-12-2024
Waarborgsommen 39 28
Totaal 39 28

Vlottende passiva

Terug naar navigatie - Vlottende passiva
Netto vlottende schulden < 1 jaar Boekwaarde Boekwaarde
Bedragen (x €1.000) 31-12-2023 31-12-2024
Kasgeldleningen 10.000 15.000
Banksaldi - -
Overige schulden 14.743 25.055
Totaal 24.743 40.055
Kasgeldleningen Boekwaarde Boekwaarde
31-12-2023 31-12-2024
Kasgeldlening BNG 10.000 15.000
Totaal 10.000 15.000
Overige schulden Boekwaarde Boekwaarde
31-12-2023 31-12-2024
Crediteuren Algemeen 13.702 24.574
Crediteuren Sociale zaken 800 492
Overige schulden 241 -10
Totaal 14.743 25.055
Overlopende passiva Boekwaarde Boekwaarde
Bedragen (x €1.000) 31-12-2023 31-12-2024
Specifieke uitkeringen 16.068 18.955
Verplichtingen (nog te betalen bedragen) 8.793 4.836
Totaal 24.861 23.791
Specifieke uitkeringen Boekwaarde Rijksbijdrage Uitgaven Vrijval/ Boekwaarde
31-12-2023 terugbetaling 31-12-2024
Het Rijk
Onderwijsachterstandenbeleid OAB 416 1.171 1.047 - 541
SIM 2024-2029 - 39 - - 39
Uitkoopregeling woningen hoogspanningsleidingen 65 - 1 - 64
Regeling Specifieke Uitkering Sport (SPUK) 148 1.106 712.895 148 393
Specifieke uitkering voor Lokale Sportakkoorden 80 - - 80 0
Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig onder 121 103 - 121 103
Regeling toeslagenproblematiek B2 2 54 - - 56
Regeling stimulering verkeersmaatregelingen 143 - - 143 0
Boom & Bosch SIM 2020-2025 27 7 - - 34
Goudestein SIM 2021-2026 39 13 78 - -26
Regeling reductie energiegebruik woningen 6 - - 6 -
Inhalen covid-19 gerelateerde onderwijsvertraginge 403 - 201 - 202
Aanpak Energiearmoede 638 - 95 - 543
Regeling SPUK lokale preventieakkoorden/aanpakken 5 - - 5 0
Specifieke uitkering onderwijsroute - 59 10 - 49
Regeling huisvesting aandachtsgroepen 140 - - - 140
Tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie 598 - - - 598
Woningbouwimpuls 4e tranche 806 - - - 806
Tijdelijke regeling CDOKE 490 1.496 1.241 - 744
VVE Ontheemde peuters 45 - - - 45
Brede SPUK 140 1.003 945 - 198
Meerkosten Energie Openbare Zwembaden 641 - - - 641
SPUK Integraal Zorg Akkoord 0 148 - - 148
Woningbouwimpuls 5e tranche 638 - - - 638
Start woningbouwimpuls 5.173 - - - 5.173
SPUK Woningbouw op korte termijn 3.405 - - - 3.405
SPUK Lokale aanpak isolatie 1.060 1.524 570 - 2.014
SPUK Lokale Bibliotheekvoorzieningen - 440 - - 440
Sanering verkeerslawaai 2024-2026 - 86 - - 86
Inburgering - 1.353 726 - 628
Totaal 15.231 8.602 5.626 503 17.705
Overige Nederlandse overheidslichamen
Specifieke uitkering Lokaal Maatwerk 84 - - - 84
Aanleg bushaltes Sweseringseweg Maarssen 235 - - 235 -
Atlantische buurt 46 - - 46 -
Voucher isolatiemaatregelen 68 135 - - 203
Verwijderen Reuzenbereklauw Gunterstein 40 - - - 40
Living Lab Gemeente Utrecht 364 - 110 - 254
Versnelling Woningbouw Prov.Utrecht 2021-2024 - 324 - - 324
Aanjagen verduurzaming scholen Gemeente SV - 24 - - 24
Opstellen soortenmanagementplan gemeente SV - 50 - - 50
Behoefteonderzoek Zinvolle dagbesteding - 100 - - 100
Onderzoek mestvergisters - 11 - - 11
Proeflokaal OOV op orde - 64 - - 64
Transitie landelijk gebied - 97 - - 97
Totaal 837 805 110 282 1.251
Totaal specifieke uitkeringen 16.068 9.408 5.736 785 18.955
Verplichtingen (nog te betalen bedragen) > (€ 100.000) Boekwaarde
31-12-2024
Afrekening TIM 2024 2.050
Transitorische rente 2024 te betalen in 2025 1.222
Afbouwregeling papierinzameling 100
Overige nog te betalen bedragen < € 100.000 1.464
Totaal 4.836

Niet uit de balans blijkende verplichtingen en rechten

Terug naar navigatie - Niet uit de balans blijkende verplichtingen en rechten
Borgstelling Instellingen Borgstelling Risicobedrag Nieuwe leningen Aflossing Risicobedrag
(x €1.000) 31-12-2023 31-12-2024
WSW 100% Woningcorporaties met WSW borg WSW 100% 90.979 777 5.989 85.767
SV 100% Woningcorporaties zonder WSW borg SV 100% 832 45 787
SV 100% Maatschappelijke instellingen SV 100% 836 92 744
SV 100% Sportverenigingen zonder SWS borg SV 100% 433 40 393
SV 50% Sportverenigingen met 50% SWS borg SV 50% 1.627 390 301 1.716
SV 50% SWS borgstelling participatie SV 50% -813 -195 -150 -858
Totaal 93.892 972 6.315 88.548

EMU saldo

Terug naar navigatie - EMU saldo
EMU-saldo 2024 Begroting 2024 Rekening 2024
Omschrijving x € 1.000 x € 1.000
1 Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c) -2.724 5.160
-
2 Mutatie (im)materiële vaste activa 19.625 29.326
+
3 Mutatie voorzieningen -2.977 -6.847
-
4 Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie) 529 1.095
-
5 Verwachte boekwinst bij verkoop effecten en verwachte boekwinst bij verkoop (im)materiële vaste activa - -
0
Berekend EMU-saldo -25.855 -32.108
ad 1 Bij een positief exploitatiesaldo wordt een positief bedrag getoond, bij een negatief exploitatiesaldo een negatief bedrag
ad 2 Bij toename van de materiële vaste activa wordt een positief bedrag getoond, bij afname een negatief bedrag
ad 3 Bij toename van de voorzieningen wordt een positief bedrag getoond, bij afname een negatief bedrag
ad 4 Bij toename van de voorraden wordt een positief bedrag getoond, bij afname een negatief bedrag
ad 5 Bij boekwinst wordt een positief bedrag getoond, bij boekverlies een negatief bedrag

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Afgesloten investeringskredieten

Er worden 27 investeringskredieten afgesloten, waardoor er op de jaarschijf 2024 een bedrag van € 0,2 mln. per saldo vrijvalt. Het restant van de oorspronkelijk toegekende kredieten bedraagt totaal € 2,4 mln. Hieronder volgt een toelichting op afwijkingen die groter zijn dan  € 50.000 positief of negatief. Afwijkingen groter dan € 200.000 negatief worden  in de rechtmatigheidsverantwoording opgenomen.

Brandweerposten Nigtevecht en Westbroek – Tienhoven: De brandweerkazernes (Tienhoven-Westbroek en Nigtevecht) zijn opgeleverd. Voor de al afgesloten investering van de brandweerkazerne Nieuwer ter Aa loopt nog een beperkte ‘herstelactie’ voor de installaties. In de bestuursrapportage 2025 wordt hierover gerapporteerd.

Beschoeiing, Groeneweg (Oud-Zuilen) / Dwarsweg (Tienhoven): Dit budget komt uit het verleden en is inmiddels onderdeel van de overige budgetten beschoeiingen

Vervangingsbudget openbare verlichting: De uitvoering van de werkzaamheden is afgerond. Voor dit budget zijn de kosten lager uitgevallen.

Vervangingsbudget ondergrondse containers: Het resterende budget kan vrij te komen vallen. De vervanging van ondergrondse containers is in nieuwe projecten met budgetten ondergebracht.

Riolering rondom harmonieplein – Gaslaan: Dit betreft een oud budget, wat inmiddels is ingebracht in een efficiënter uit te voeren rioleringsplan.

Vervangingsbudget verkeersinstallaties: Dit betreft een oud budget, wat inmiddels is ingebracht in een efficiënter uit te voeren verkeersregelinstallatie-plan.

Aanbrengen bermverharding: dit zijn onbenutte budgetten uit 2021 en 2022.

Reconstructie Karel Doormanweg Breukelen: met een marginale overschrijding is de reconstructie afgerond.

Modernisering entree Kikkerfort: Kosten van de minimale noodzakelijke aanpassingen zijn hoger doordat het project is vertraagd en het budget niet is geïndexeerd.

MFC Veenkluit Tienhoven: De hogere kosten voor het buurthuis zijn onder meer veroorzaakt door problemen met de aansluiting op het energienet, waardoor er gekozen is voor een accu voor de energiebehoefte.

programma (x €1.000) beleidsveld investeringskrediet begroting 2024 realisatie 2024 saldo krediet 2024 oorspronkelijk krediet totale uitgaven saldo rest krediet
1.Bestuur Infomatisering & Automatisering Aanschaf scanner 2024 15 15 15 15
Meubilair restaurant GAK en zolder Goudestein 35 36 -1 35 36 -1
Meubilair zolder Goudestein en zolder Goudestein 30 26 4 30 26 4
Modernisering ICT infrastructuur 228 228 228 228
Vernieuwing werkplekconcept 200 205 -5
Vervanging en uitbreiding scanstraat 100 53 47 100 53 47
Totaal Bestuur 408 343 65 608 549 59
2.Veiligheid Vastgoed - Brandweer Brandweerposten Nigtevecht en Westbroek-Tienhoven 983 38 945 3.810 2.531 1.279
Veiligheid Camertoezicht vervanging 59 10 49 59 10 49
Totaal Veiligheid 1.042 48 994 3.869 2.541 1.328
3.Fysiek Beschoeiing Groeneweg (Oud-Zuilen) / Dwarsweg (Tienhoven) 300 300 300 300
Geluidschermen Beheerbeleidsplan Civiele kunstwerken 2021-2025 40 40
gronden Aankopen perceel grond (Amerlandseweg 2 Breukelen) 272 272 272 272
Openbare verlichting Vervangingsbudget openbare verlichting 1.381 1.428 -48 2.267 1.428 838
Reiniging Aanpassing communicatie inzamelmiddelen 351 377 -26 351 377 -26
Vervangingsbudget ondergrondse containers 40 65 -25 350 65 285
Riolering en Wegen gecombineerd Nieuwe Ter AA fase 2A/2B 621 613 8 5.143 5.135 8
Rondom Harmonieplein - Gaslaan -centr.ZW 106 106 257 151 106
Spelen Vervangingsbudget speeltuinen 185 190 -6 300 256 44
Verkeersmaatregelen Noodzakelijke verkeersmaatregelen 2023/2024 25 50 -25 25 50 -25
Verkeersregelinstallaties Vervangingsbudget verkeersregelinstallaties 115 31 84 115 31 84
Wegen Aanbrengen bermverharding 200 200 200 200
Project Honderdsche laantje 160 152 8 160 152 8
Reconstructie Karel Doormanweg Breukelen 155 216 -61 290 351 -61
Totaal Fysiek 3.910 3.393 517 10.069 8.266 1.803
5.Samenleving Vastgoed - gemeentelijke gebouwen Kikkerfort - keukenapparatuur en chloorapparatuur 50 48 2 50 48 2
MFC Veenkluit Tienhoven 2.358 3.381 -1.023 3.463 3.911 -448
Moderniseren entree Kikkerfort 156 213 -57 261 318 -57
Vastgoed - Onderwijshuisvesting MFC Veenkluit Tienhoven 137 162 -25 155 180 -25
Totaal Samenleving 2.701 3.805 -1.104 3.929 4.458 -528
Totaal af te sluiten kredieten 2024 8.061 7.589 472 18.476 15.813 2.662

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Overgeheveld investeringskredieten

Een niet besteed budget uit 2024 van € 30,9 mln. wordt overgeheveld naar 2025. 

programma (x €1.000) beleidsveld investeringskrediet begroting 2024 realisatie 2024 saldo krediet 2024
1. Bestuur Infomatisering & Automatisering Audiovisuele voorzieningen GAK, Goudestein en B&B 33 32 1
Vernieuwing werkplekconcept 265 75 189
Vastgoed - gemeentelijke gebouwen Luchtbehandelingssysteem Archiefruimte 131 106 25
Totaal 1. Bestuur 429 213 216
2. Veiligheid Vastgoed - Brandweer Brandweerpost Loenen aan de Vecht nieuwbouw
Totaal 2. Veiligheid
3. Fysiek Beschoeiing Damwandproject Vechtoever t.h.v. de Weersloot 1.300 98 1.202
Project beschoeiing langs tuinen in Maarssenbroek 440 140 300
Breed project in openbare ruimte Aanpassingen in de buitenruimte in relatie tot Woningbouwprojecten 32 -32
Gemengd wonen (raad 2 juli 2024) 416 416
Kockengen Waterproof Dreef 1.932 372 1.560
Kockengen Waterproof Kerkweg 2.182 1.851 331
Kockengen waterproof oude Kern Oost 645 1.143 -498
Kockengen Waterproof Welgelegen Noord 4.157 169 3.988
Kockengen Waterproof Welgelegen Zuid -3.612 1.279 -4.890
Nieuwe afvalscheidingsstation 4.475 2.341 2.134
Verplaatsing en aanleg sportpark Zuilense Vecht 2.940 198 2.742
Wijkpark Maarssenbroek 246 98 148
Verplaatsing en aanleg sportpark Zuilense Vecht - V.V. Maarssen (Zuilense Vecht) 610 -610
Verplaatsing en aanleg sportpark Zuilense Vecht - Luck Raeck (Zuilense Vecht) 17 -17
Civiele kunstwerken Beheerbeleidsplan Civiele kunstwerken 2021-2025 300 101 199
Geluidschermen Geluidsscherm Waverijnweg t.b.v. Ruimtekwartier
openbaar groen Groen - reconstructie plantvakken en herplant bomen 400 248 152
Openbare verlichting Uitbreiding openbare verlichting 196 31 165
Reiniging Project omgekeerd inzamelen 3.466 2.979 488
Riolering Klimaatadaptieve maatregelen 240 34 206
Riolering Parallelweg Straatweg (Breukelen) 31 23 8
Vervangingsbudget gemalen 451 40 411
Vervangingsbudget IBA's 210 210
Vervangingsbudget pompunits 1.083 29 1.054
Vervangingsbudget randvoorzieningen 42 31 11
Riolering en Wegen gecombineerd Eendracht 1e fase 60 60
Eendracht 2e fase 30 30
Rondom Harmonieplein - Bolensteinsestraat 200 200
Rondom Harmonieplein - Fietsroute Breedstraat - centr.ZW
Rondom Harmonieplein - Harmonieplein 5 -5
Schepersweg 50 38 12
Schepersweg
toerekening VAT-kosten aan GWW toerekening VAT-kosten aan GWW 800 800
Vastgoed - gemeentelijke gebouwen p3 Verduurzaming gemeentelijk vastgoed 2.360 -105 2.464
Verkeersmaatregelen Noodzakelijke verkeersmaatregelen 2023/2024 428 19 410
Noodzakelijke verkeersmaatregelen 2024/2029 50 50
Noodzakelijke verkeersmaatregelen 2025 130 12 118
Wagenpark Nieuwe vrachtwagen buitendienst 400 400
Wegen Aanbrengen bermverharding 200 200
Aanpassen bocht Broekdijk West te Breukelen 418 418
Aanvullen voorbereid krediet herinrichting Zandpad 353 259 94
Herstel beschoeiing Vechtoever - Zandpad 200 36 164
Ontsluiting van parkeerplaatsen Beek en Hoff 153 30 123
Project Maarsseveensevaart 250 64 186
Project Scheendijk Noord 245 175 70
Project Wagendijk 1.187 359 828
Reconstructie Karel Doormanweg Breukelen 580 456 124
Uitbreiding P&R station Breukelen 240 70 170
Vervanging asfalt Corridor 583 583
Vervanging Handelsweg 446 70 376
Wegen Maarssenbroek 70 70
Totaal 3. Fysiek 30.973 13.350 17.622
5. Samenleving Recreatie en toerisme Toeristisch Overstappunt Sperwerveld 160 160
Vastgoed - gemeentelijke gebouwen MFC Vreeland (gymzaal en dorpshuis) (extra investering) 3.020 31 2.989
Uitbreiding depot RHCVV 995 43 952
Vastgoed - Onderwijshuisvesting IHP projecten 249 249
Nieuwbouw Broecklandcollege 18.489 15.659 2.830
Nieuwbouw Kindcentrum Harmonieplein 1.606 126 1.481
Onderwijsvoorziening Daalse Hoek - Pionier 1.014 1.014
Onderwijsvoorziening Zuilense Vecht 2.411 2.411
Progr. onderwijshuisvesting 2025 Montessori Monton / De Wilde Wingerd (raad 2 juli 2024) 1.013 878 134
Spechtenkamp 276 68 208
Voorbereidingskrediet Pionier Maarssen (raad 21 mei 2024) 663 663
Vastgoed - overig Kerktoren Nigtevecht 130 107 23
Totaal 5. Samenleving 30.026 16.912 13.114
Totaal over te hevelen kredieten van 2024 naar 2025 61.428 30.475 30.953

Bijlagen

Bijlage: Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Om de verantwoordings- en controlelasten ten aanzien van specifieke (rijks-)uitkeringen voor gemeenten en provincies te verminderen is het principe van ‘Single information Single audit (SiSa)’ geïntroduceerd.

Dit houdt in dat voor een aantal specifieke uitkeringen, de verantwoording (en controle hierop) plaatsvindt bij de jaarrekening en niet afzonderlijk in de loop van het boekjaar.
Voor de gemeente Stichtse Vecht geldt dit in 2024 voor 25 specifieke uitkeringen. In het onderstaande overzicht zijn de specifieke uitkeringen weergegeven waarover in 2024 verantwoording moet worden afgelegd.  Op de volgende pagina’s is de SiSa-bijlage met de van toepassing zijnde verantwoordingsinformatie (indicatoren) opgenomen.

SiSa bijlage

Terug naar navigatie - SiSa bijlage

De Sisa-bijlage wordt in een later stadium in overleg met de accountant toegevoegd.

Nr. Specifieke uitkering
FIN B2 Regeling specifieke uitkering gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek
BZK C62 Regeling specifieke uitkering kwijtschelding gemeentelijke belastingen
BZK C92 Regeling specifieke uitkering Informatiepunten Digitale Overheid
OCW D8 Onderwijsachterstandenbeleid 2023-2026 (OAB)
OCW D14 Regeling specifieke uitkering inhalen COVID-19 gerelateerde onderwijsvertragingen
OCW D23 Regeling eenmalige specifieke uitkering en subsidies lokale bibliotheekvoorzieningen
IenW23 E3 Subsidieregeling sanering verkeerslawaai
IenW E104 Specifieke uitkering woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur
SZW G2 Gebundelde uitkering op grond van artikel 69 Participatiewet_gemeentedeel 2024
SZW G3 Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (uitsluitend kapitaalverstrekking)_gemeentedeel 2024
SZW G4 Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)_gemeentedeel 2024
SZW G10 Wet inburgering 2021_ gemeentedeel 2024
SZW G12 Kwijtschelden publieke schulden SZW-domein hersteloperatie kinderopvangtoeslagaffaire_gemeentedeel 2024
SZW G13 Onderwijsroute _ deel gemeente 2024
VWS H4 Regeling specifieke uitkering stimulering sport
VWS H30 Specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023–2026
VWS H35B Specifieke uitkering SPUK IZA-doelen 2023-2026 (SiSa tussen medeoverheden)
VRO J9 Specifieke uitkering woningbouwimpuls 1e t/m 5e tranche
VRO J105 Regeling specifieke uitkering startbouwimpuls
VRO J209 Meerjarige regeling specifieke uitkeringen voor huisvesting aandachtsgroepen
VRO J55 Aanpak energiearmoede
VRO J94 Specifieke Uitkering Lokale Aanpak Isolatie
KGG K1 Regeling aankoop woningen onder een hoogspanningsverbinding
KGG K28 Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat-.en energiebeleid (CDOKE)
AenM M16 Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne

Bijlage: Overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per taakveld

Overzicht van baten lasten per taakveld

Terug naar navigatie - Overzicht van baten lasten per taakveld
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 primitief Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024
0.1 Bestuur
Lasten -4.237 -4.427 -4.396 -5.243
Baten 99 0 0 468
Totaal 0.1 Bestuur -4.138 -4.427 -4.395 -4.774
0.2 Burgerzaken
Lasten -2.872 -2.473 -2.623 -3.191
Baten 988 1.436 1.736 1.665
Totaal 0.2 Burgerzaken -1.884 -1.037 -887 -1.526
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Lasten -6 0 0 -6
Baten 38 40 40 39
Totaal 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 32 40 40 33
0.4 Overhead
Lasten -27.464 -24.715 -26.361 -29.585
Baten 868 6 6 1.701
Totaal 0.4 Overhead -26.595 -24.709 -26.355 -27.884
0.5 Treasury
Lasten -604 -292 -854 -737
Baten 205 113 238 296
Totaal 0.5 Treasury -398 -179 -616 -441
0.61 OZB woningen
Lasten -34 0 0 0
Baten 10.828 11.218 11.668 12.003
Totaal 0.61 OZB woningen 10.794 11.218 11.668 12.003
0.62 OZB niet-woningen
Lasten -16 0 0 -57
Baten 3.779 3.706 3.706 4.357
Totaal 0.62 OZB niet-woningen 3.763 3.706 3.706 4.301
0.63 Parkeerbelasting
Baten 86 64 64 91
0.64 Belastingen overig
Lasten -1.057 -1.084 -1.084 -1.089
Baten 633 651 651 604
Totaal 0.64 Belastingen overig -424 -433 -433 -485
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds
Baten 108.426 111.572 113.840 116.780
0.8 Overige baten en lasten
Lasten 0 -4.805 -294 0
Baten 0 -102 -283 0
Totaal 0.8 Overige baten en lasten 0 -4.907 -576 0
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
Lasten -2 0 0 1
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
Lasten -5.517 -5.772 -5.817 -5.680
Baten -1 10 105 3
Totaal 1.1 Crisisbeheersing en brandweer -5.518 -5.762 -5.712 -5.677
1.2 Openbare orde en veiligheid
Lasten -1.736 -2.188 -2.168 -2.142
Baten 55 44 52 51
Totaal 1.2 Openbare orde en veiligheid -1.680 -2.144 -2.116 -2.091
2.1 Verkeer en vervoer
Lasten -11.968 -12.668 -12.723 -13.923
Baten 389 170 295 8.020
Totaal 2.1 Verkeer en vervoer -11.579 -12.498 -12.428 -5.904
2.2 Parkeren
Lasten -94 -116 -113 -106
2.4 Economische havens en waterwegen
Lasten -6 -6 -6 -6
2.5 Openbaar vervoer
Lasten -264 -199 -199 -187
Baten 45 38 38 76
Totaal 2.5 Openbaar vervoer -219 -161 -161 -111
3.1 Economische ontwikkeling
Lasten -357 -566 -716 -374
Baten 0 0 0 10
Totaal 3.1 Economische ontwikkeling -357 -566 -716 -364
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Lasten -36 -48 -48 -37
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
Lasten -270 -250 -294 -287
Baten 133 114 159 136
Totaal 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -137 -135 -135 -151
3.4 Economische promotie
Lasten -154 -220 -218 -145
Baten 908 749 749 885
Totaal 3.4 Economische promotie 754 528 531 740
4.1 Openbaar basisonderwijs
Lasten -25 -31 -31 -34
4.2 Onderwijshuisvesting
Lasten -5.324 -4.098 -4.434 -3.624
Baten 49 0 0 259
Totaal 4.2 Onderwijshuisvesting -5.275 -4.098 -4.434 -3.365
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Lasten -3.858 -3.816 -4.868 -4.712
Baten 2.063 1.873 2.830 2.077
Totaal 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken -1.795 -1.943 -2.038 -2.635
5.1 Sportbeleid en activering
Lasten -707 -834 -866 -715
Baten 367 399 431 335
Totaal 5.1 Sportbeleid en activering -340 -435 -435 -380
5.2 Sportaccommodaties
Lasten -8.047 -5.483 -6.136 -6.534
Baten 2.388 2.090 2.090 2.325
Totaal 5.2 Sportaccommodaties -5.659 -3.392 -4.046 -4.209
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Lasten -616 -723 -1.079 -635
Baten 49 48 48 89
Totaal 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -567 -674 -1.030 -546
5.4 Musea
Lasten -849 -926 -923 -1.043
Baten 337 295 295 286
Totaal 5.4 Musea -512 -631 -628 -757
5.5 Cultureel erfgoed
Lasten -344 -204 -388 -264
Baten 55 26 26 25
Totaal 5.5 Cultureel erfgoed -289 -177 -362 -239
5.6 Media
Lasten -1.220 -1.309 -1.299 -1.444
Baten 161 106 106 154
Totaal 5.6 Media -1.059 -1.203 -1.194 -1.290
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Lasten -6.810 -7.531 -7.119 -7.094
Baten 456 191 191 1.097
Totaal 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -6.354 -7.340 -6.928 -5.997
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Lasten -8.793 -5.721 -7.821 -12.412
Baten 8.294 926 2.797 8.216
Totaal 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -499 -4.795 -5.024 -4.196
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
Lasten -2.445 -2.599 -3.621 -1.733
Baten 28 0 0 51
Totaal 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen -2.416 -2.599 -3.621 -1.682
6.3 Inkomensregelingen
Lasten -20.000 -16.997 -17.508 -17.812
Baten 11.873 11.819 12.638 13.349
Totaal 6.3 Inkomensregelingen -8.127 -5.178 -4.870 -4.463
6.4 WSW en beschut werk
Lasten -3.910 -4.396 -4.294 -4.262
Baten 469 609 512 724
Totaal 6.4 WSW en beschut werk -3.441 -3.787 -3.782 -3.538
6.5 Arbeidsparticipatie
Lasten -1.455 -1.416 -1.813 -1.596
Baten 239 0 66 45
Totaal 6.5 Arbeidsparticipatie -1.215 -1.416 -1.747 -1.551
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Lasten -3.046 -3.407 -3.421 -3.440
Baten 347 334 334 331
Totaal 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -2.699 -3.072 -3.087 -3.109
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
Lasten -5 -4.732 -4.632 -4.651
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO)
Lasten -5.877 -2.415 -2.437 -2.260
6.71B Begeleiding (WMO)
Lasten -1.307 -1.282 -2.182 -3.442
6.71C Dagbesteding (WMO)
Lasten -767 -767 -1.306 -25
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO)
Lasten -508 -508 -864 0
Baten 0 0 0 0
Totaal 6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) -508 -508 -864 0
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Lasten -890 -995 -1.009 -1.025
6.72A Jeugdhulp begeleiding
Lasten -13.018 -7.677 -5.865 -4.664
6.72B Jeugdhulp behandeling
Lasten -382 -483 -483 -426
6.72C Jeugdhulp dagbesteding
Lasten -431 -431 -734 -4.428
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig
Lasten -117 -117 -199 0
6.73A Pleegzorg
Lasten -835 -835 -1.422 -855
6.73B Gezinsgericht
Lasten -280 -280 -476 -581
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig
Lasten -237 -237 -403 -3.492
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf
Lasten -3.013 -3.013 -5.129 -5.128
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf
Lasten -1.298 -1.461 -1.694 -2.730
6.74C Gesloten plaatsing
Lasten -394 -960 -960 -296
6.81 Geëscaleerde zorg 18+
Lasten -39 -48 -48 -53
6.81A Beschermd wonen (WMO)
Lasten -84 -773 -773 -262
Baten 293 773 773 886
Totaal 6.81A Beschermd wonen (WMO) 210 0 0 623
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
Lasten -94 -110 -110 -121
6.82A Jeugdbescherming
Lasten -1.366 -1.411 -1.411 -1.096
7.1 Volksgezondheid
Lasten -3.510 -3.674 -3.745 -3.607
Baten 850 677 547 579
Totaal 7.1 Volksgezondheid -2.660 -2.997 -3.197 -3.028
7.2 Riolering
Lasten -5.604 -5.996 -5.915 -6.007
Baten 7.034 8.402 8.402 7.844
Totaal 7.2 Riolering 1.430 2.406 2.487 1.838
7.3 Afval
Lasten -7.667 -8.410 -8.352 -8.431
Baten 9.076 10.829 10.829 10.508
Totaal 7.3 Afval 1.409 2.419 2.477 2.077
7.4 Milieubeheer
Lasten -3.382 -3.960 -6.696 -4.549
Baten 1.030 1.110 3.338 1.911
Totaal 7.4 Milieubeheer -2.351 -2.850 -3.358 -2.638
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
Lasten -579 -548 -542 -644
Baten 557 600 600 462
Totaal 7.5 Begraafplaatsen en crematoria -22 53 58 -182
8.1 Ruimte en leefomgeving
Lasten -2.530 -2.669 -2.921 -2.997
Baten 498 3 315 408
Totaal 8.1 Ruimte en leefomgeving -2.033 -2.666 -2.606 -2.589
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
Lasten -1.487 -3.618 -7.843 -2.791
Baten 1.190 3.663 7.700 3.039
Totaal 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) -297 45 -143 247
8.3 Wonen en bouwen
Lasten -4.142 -4.570 -5.172 -4.861
Baten 5.646 3.971 4.281 2.547
Totaal 8.3 Wonen en bouwen 1.504 -599 -890 -2.314
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -3.156 -2.724 -4.642 5.160
0.10 Mutaties reserves
Stortingen -6.115 -1.340 -1.740 -9.907
Onttrekkingen 14.154 4.632 6.740 7.171
Totaal 0.10 Mutaties reserves 8.040 3.292 5.000 -2.735