We hebben hard gewerkt om onze doelen te bereiken en dat is gelukt. Van de 67 mijlpalen die we hebben vastgesteld, is meer dan de helft behaald. Ruim één-derde is gedeeltelijk gerealiseerd en een klein gedeelte is niet gehaald. Dat betekent dat we goed op koers liggen en blijven werken aan een toekomstbestendige gemeente. In deze samenvatting leest u per programma welke successen we hebben geboekt en welke aandachtspunt er zijn.
Programma 1 Bestuur
In 2024 is volgens een gezamenlijke agenda (concernagenda) gewerkt aan de verdere doorontwikkeling van de organisatie. De dienstverlening is versterkt door het formuleren van servicenormen en verbeteren van werkafspraken. De kwaliteit van de bestuurlijke stukken is verbeterd doordat alle betrokken medewerkers een training hebben gevolgd en het proces is verbeterd. De organisatie is sterker en meer toekomstbestendig geworden, onder andere doordat er is geïnvesteerd in individuele- en teamontwikkeling en doordat inkoop- en contractmanagement op orde zijn gebracht. Continue wordt gewerkt aan het verbeteren van de informatieveiligheid en de brede bedrijfsvoering.
Met het toekomstgericht begroten zijn verdere verbeteringen aangebracht. Zo zijn de Nota monitoren maatschappelijke effecten bestuursperiode 2022-2026 en de Nota Strategisch financieel beleid 2024-2026 vastgesteld.
Om goed te weten wat onze inwoners belangrijk vinden, zijn ook in 2024 weer inwonerspanels gehouden. En om jongeren te betrekken, zijn met 25 jongeren gesprekken gevoerd op het Niftarlake College, bij Jeugd-Punt en op Broklede Regionale Scholengemeenschap. Het was mooi te zien dat deze jongeren zich met enthousiasme hebben ingezet.
Programma 2 Veiligheid
We hebben ons onverminderd ingezet voor een veilige omgeving voor inwoners en ondernemers door het uitvoeren van het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026. Om georganiseerde en ondermijnende criminaliteit te voorkomen en bestrijden, zijn alertheidstrainingen georganiseerd voor (eerstelijns)medewerkers om signalen van ondermijning (zoals mensenhandel) te leren herkennen. Het college heeft een weerbaarheidstraining ondermijning gevolgd. En er is veel aandacht besteed aan weerbaarheid en bewustwording van medewerkers op het gebied van ondermijning en Bibob.
Doordat werkbijeenkomsten voor en met zorgaanbieders zijn georganiseerd over thema’s als persoonsgerichte aanpak (PGA), bemoeizorg, onbegrepen gedrag en de aanpak van woonoverlast, werken we aan het beperken van overlast en onveilige situatie door inwoners met meervoudige problematiek. Hierbij werkt de gemeente samen met tien gemeenten uit (politiedistrict) West-Utrecht en het Zorg- en Veiligheidshuis.
In 2024 is een nieuw convenant Veilige Scholen ondertekend. Dit convenant heeft als doel om een veilig klimaat in en rondom scholen te creëren en overlast, vandalisme en criminaliteit te voorkomen en bestrijden. Door middel van dit convenant wordt de samenwerking tussen middelbare scholen, politie, stichting Halt, Jeugd-Punt en gemeente versterkt.
In oktober hebben diverse organisaties en ondernemers de intentieverklaring Samen Veilig Ondernemen (SVO) Maarssenbroek ondertekend. Dit deden zij tijdens de startbijeenkomst van deze samenwerking. De intentieverklaring is gericht op de winkelcentra in Maarssenbroek: Bisonspoor, Boomstede en Zwanenkamp. Met de ondertekening hebben de organisaties uitgesproken dat zij zich willen inzetten voor een veilige en prettige winkelomgeving. Een veilige winkelomgeving is belangrijk, niet alleen voor de ondernemers zelf, maar ook voor het winkelend publiek dat dagelijks hun weg vindt naar de winkelcentra.
Alle functies in de lokale crisisorganisatie zijn in het eerste kwartaal van 2024 ingevuld en opgeleid. In het laatste kwartaal zijn de crisisfunctionarissen daarnaast ook voorzien van een praktijktraining.
De recent gepresenteerde Veiligheidseffectrapportage 2024 gaat nader in op alle in het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 geprioriteerde veiligheidsthema's en de uitvoering van het veiligheidsbeleid in 2024 in Stichtse Vecht.
Programma 3 Fysiek
In 2024 zijn er 253 woningen gerealiseerd. Uit het dashboard woningbouwprogramma blijkt dat er voldoende woningbouwprojecten zijn om de streefwaarde van het aantal woningen in 2030 te realiseren, waarvan 65% in het betaalbare segment. Door de nieuwe wet betaalbare huur zien we dat het voor ontwikkelaars lastiger wordt om betaalbare woningen in het middensegment te realiseren. Met maatwerk per project wordt gekeken naar een oplossing waarbij de Woonvisie de randvoorwaarde is.
De uitvoeringsagenda warmte 2024-2026 is vastgesteld en projecten binnen deze integrale agenda zijn opgestart naar voorbeeld van de pilot Op Buuren. Er is een start gemaakt met de potentie inventarisatie Maarssenbroek en verkenning collectieve oplossingen Maarssenbroek. De strategie Zonnevelden is door de raad vastgesteld en de krachten zijn gebundeld om zoveel mogelijk zonne-energie op te weken met zonnepanelen op (grote) daken van bedrijven en maatschappelijke organisaties.
Het college heeft het ontwikkelscenario voor het nieuw te bouwen Circulair ambachtscentrum vastgesteld. Op basis hiervan is het implementatieplan opgesteld. De uitwerking van dit scenario is opgestart en er waren gesprekken met mogelijke exploitanten.
Verder is medio 2024 gestart met plaatsing van de laatste ondergrondse containers voor restafval en de vervanging van kliko's voor PMD. De verwachting is dat medio 2025 het hele project wordt afgerond.
Het project Kockengen Waterproof ligt op schema. De fasen 8 en 9 zijn afgerond. De openbare ruimte is opnieuw ingericht door o.a. meer groen en de speellocatie opnieuw in te richten. Lichtmasten zijn vernieuwd. Er is een nieuw rioleringssysteem aangelegd inclusief een infiltratieriool. Het bestaande asfalt is verwijderd en er is nieuwe open verharding aangebracht.
Er is gewerkt aan het verbeteren van het onderhoud van de openbare ruimte. Capaciteit en middelen zijn met elkaar in evenwicht gebracht in een haalbaar plan dat is verwerkt in de begroting 2025. Bewoners hebben de eerste effecten daarvan gezien bij de aanpak van groen, wegen en andere facetten van de openbare ruimte.
De opstart van het project Masterplan Knooppunt Breukelen heeft vertraging opgelopen. Inmiddels is het project gestart en kijken we samen met stakeholders naar de ontwikkelmogelijkheden in het gebied. Het Masterplan omschrijft op welke wijze en onder welke voorwaarden woningbouw en de ontwikkeling van een regionaal bedrijventerrein kan plaatsvinden.
Het mobiliteitsprogramma is vastgesteld door het college. Daarbij is ook een planning aangegeven van de deelprogramma's en de realisatie daarvan in 2025.
2024 was ook het eerste jaar waarin voor het eerst werd gewerkt met de nieuwe Omgevingswet. De implementatie van deze wet vraagt veel voorbereiding door de ambtelijke organisatie en ook de komende jaren gaat dit nog door. Als uitwerking van de Omgevingsvisie is een start gemaakt met de eerste gebiedsvisie.
De Startnotitie voor de gebiedsvisie Maarssenbroek is vastgesteld. In deze visie is de toekomstige ruimtelijke inrichting van Maarssenbroek tot 2050 beschreven aan de hand van verschillende ambities.
De startnotitie voor het omgevingsprogramma Landelijk gebied is tot stand gekomen in samenwerking met de betrokken belanghebbenden. Daarmee kunnen we een start maken voor een vitaal platteland. In 2025 zal de startnotitie worden gepeild in de raad en worden vastgesteld in het college.
Programma 4 Sociaal
In de arbeidsmarktregio Midden-Utrecht hebben samenwerkende partners een intentieverklaring ondertekend om begin 2025 een start te maken met de samenwerking binnen het Regionaal Werkcentrum (RWC). De uitwerking hiervan is opgenomen in een startscenario over de inrichting van het Werkcentrum en de ontwikkeling van een dependance bij Kansis.
In 2024 zijn in het Integraal Huisvestingsplan (IHP) goede stappen gezet. De raad heeft ingestemd met dit plan dat de kaders geeft voor goede en toekomstbestendige onderwijshuisvesting. Het plan is opgesteld samen met de schoolbesturen van het primair- , voortgezet- en het gespecialiseerd onderwijs.
Samen met maatschappelijke partners zetten we ons in om mantelzorgers op een goede manier te kunnen ondersteunen en waarderen. In 2024 is de Respijtwijzer gelanceerd. Naar aanleiding van de motie ‘mantelzorg’ (M 5.6, november 2023) is een behoefteonderzoek onder mantelzorgers uitgevoerd. Daarvoor zijn verschillende instrumenten ingezet, waaronder het inwonerspanel (Q4 2024). Op basis van de uitkomsten van het behoefteonderzoek kijken we of aanvullende mantelzorgondersteuning nodig is. In Q1 2025 informeren we de raad over de resultaten van het behoefteonderzoek.
De opvang van Oekraïners ging in 2024 onverminderd voort. Omdat ontheemde Oekraïners die in de gemeentelijke opvanglocaties (GOO) verblijven en die inkomen uit werk genereren, met ingang van 1 januari 2025 zelf een bijdrage betalen voor de opvang, is in 2024 een proces ingericht met medewerking van collega's uit verschillende teams van de gemeente.
De raad is tijdens verschillende informatieve commissies bijgepraat over de dienstverlening van TIM SV. Ook is in mei 2024 een toelichting gegeven op de inzet voor versterking van het voorveld (bestuursopdracht). Het Afwegingskader Passend Onderwijs en Jeugdhulp is voor de zomer vastgesteld door het college en de bestuurders van het Passend Onderwijs in het OOGO (Op Overeenstemmingsgericht Overleg).
De Raad is op 12 november 2024 geïnformeerd over het niet verlengen van het contract met TIM SV per 1 januari 2027. Het college heeft een principe besluit genomen voor het oprichten van een stichting voor de wijkteams en toegang.
Tenslotte zijn we in 2024 gestart met het voorsorteren op de landelijke verplichting per 1 januari 2027 om regionaal samen te werken m.b.t. de inkoop van jeugdhulp en begeleiding WMO en de oprichting van een gemeenschappelijke regeling. Stichtse Vecht zoekt deze samenwerking in Utrecht West verband.
Programma 5 Samenleving
Voor de dislocatie van De Pionier in Zuilense Vecht heeft de Raad in mei 2024 een aanvullend krediet beschikbaar gesteld in verband met de gestegen bouwkosten en om een sportzaal aan de bouwopgave toe te kunnen voegen. Voor de hoofdvestiging van De Pionier (Daalse Hoek) heeft de Raad eveneens in mei 2024 een aanvullend krediet beschikbaar gesteld. Hier wordt eerst een locatiestudie uitgevoerd om de definitieve bouwlocatie te bepalen. De nieuwbouw voor het Broeckland College is in december 2024 opgeleverd. Dit is enkele maanden later dan oorspronkelijk gepland.
Het programma Economie is vastgesteld door het college. De mijlpalen uit dit programma bereiken we voor een deel in 2025, zoals de centrumnota Breukelen, de horecanota en de Verkenning Circulaire Economie