Inleiding

Aanbieding

Aanbieding

Terug naar navigatie - Aanbieding

Met deze jaarrekening 2024 geven we als college inhoudelijk en financieel overzicht van het afgelopen jaar. We laten zien wat we wilden bereiken, wat we daarvoor hebben gedaan en hoeveel het heeft gekost. De jaarrekening van 2024 sluit af met een positief resultaat van € 2,4 miljoen op een omvang van  € 209 miljoen.

Terugblik 2024

In 2024 hebben we goede stappen gezet om de doelen uit het coalitieakkoord 2022-2026, ‘Bouwen aan een stevig fundament’, te bereiken. We liggen op koers en verwachten onze opdracht in 2026 met een trots gevoel te kunnen voltooien. Toch waren de omstandigheden soms uitdagend.

Een groot verdriet dit jaar was het overlijden van onze zeer gewaardeerde collega Arjan Wissenborn. Sinds september 2021 was hij wethouder, en daarvoor was hij enkele jaren raadslid. We missen in hem een betrokken en kundig bestuurder, die veel heeft betekend voor onze gemeente. Zijn brede portefeuille met onder andere financiën, mobiliteit, toerisme en recreatie is overgenomen door Hans van den Akker.

Op landelijk niveau was er veel politieke onzekerheid. De lange kabinetsformatie maakte het voor gemeenten lastig om vooruit te plannen. Het is nog steeds niet duidelijk of de aangekondigde korting van 2,3 miljard op het gemeentefonds (het zogenaamde ravijnjaar) doorgaat. Wij hebben als college meerdere keren via de VNG aangedrongen op het aanbrengen van een eerlijke balans van taken en geld. We willen onze gemeente sterk en leefbaar houden, maar daarvoor moeten we voldoende financiële middelen ontvangen vanuit het Rijk. In de Voorjaarsnota 2026 van het kabinet verwachten we hier meer duidelijkheid over.

En ook de geopolitieke veranderingen hebben invloed op ons dagelijks werk en leven. De wereld om ons heen is onrustiger geworden en dat voelen we als samenleving. Daarom is het zo belangrijk dat we blijven werken aan een gemeente waar iedereen zich thuis voelt, en waarbinnen we op een respectvolle manier met elkaar omgaan. De raad heeft dit benadrukt met de in het voorjaar unaniem aangenomen motie ‘Verklaring tegen antisemitisme en elke andere vorm van discriminatie’. Dit laat zien dat we als gemeente staan voor respect en saamhorigheid.

Resultaten

Als gemeente kunnen we niet functioneren zonder onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Veel inwoners zetten zich als vrijwilliger of mantelzorger in voor anderen. Veel ondernemers zijn betrokken bij hun omgeving en zetten zich in voor maatschappelijke doelen. Wij zijn trots op en dankbaar voor hun inzet.

In 2024 hebben we hard gewerkt aan de doelen uit het coalitieakkoord. Veel projecten die in 2022 en 2023 zijn opgestart, hebben we in 2024 verder voortvarend uitgewerkt. In deze Jaarstukken 2024 lichten we per programma toe welke stappen we hebben gezet.

Naast deze ambities draait ook het reguliere werk door. We blijven zorgen voor een goed functionerende gemeente: van het uitgeven van paspoorten en rijbewijzen tot aan het behandelen van uitkeringsaanvragen en vergunningen. Ook handhaven we de regels, beantwoorden we telefoontjes en mails, en helpen we inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties verder.

Met de gemeenteraadsverkiezing 2026 in zicht, verstevigen we het fundament voor een stabiele, betrouwbare en krachtige gemeente. We werken verder aan een toekomstbestendige organisatie met oog voor goede dienstverlening, duidelijke bestuurlijke stukken, een solide financiële organisatie, een zorgvuldige besluitvorming en brede bedrijfsvoering.

Een belangrijk onderdeel hiervan is het programma 'Een begroting gericht op de toekomst'. Hiermee maken we onze begroting overzichtelijker en vergroten we de mogelijkheden om (bij) te sturen. Dit helpt de raad om duidelijke keuzes te maken en te controleren of we onze doelen bereiken. Zo draagt het vastleggen en (waar mogelijk) meetbaar maken van de maatschappelijke effecten die we willen bereiken bij aan een transparante en betrouwbare overheid. Een gemeente waarin we samen werken aan een sterke en trotse gemeente.

College van Burgemeester & Wethouders

Samenvatting

Beleidsverantwoording 2024

Terug naar navigatie - Beleidsverantwoording 2024

We hebben hard gewerkt om onze doelen te bereiken en dat is gelukt. Van de 67 mijlpalen die we hebben vastgesteld, is meer dan de helft behaald. Ruim één-derde is gedeeltelijk gerealiseerd en een klein gedeelte is niet gehaald. Dat betekent dat we goed op koers liggen en blijven werken aan een toekomstbestendige gemeente. In deze samenvatting leest u per programma welke successen we hebben geboekt en welke aandachtspunt er zijn.

Programma 1 Bestuur

In 2024 is volgens een gezamenlijke agenda (concernagenda) gewerkt aan de verdere doorontwikkeling van de organisatie. De dienstverlening is versterkt door het formuleren van servicenormen en verbeteren van werkafspraken. De kwaliteit van de bestuurlijke stukken is verbeterd doordat alle betrokken medewerkers een training hebben gevolgd en het proces is verbeterd. De organisatie is sterker en meer toekomstbestendig geworden, onder andere doordat er is geïnvesteerd in individuele- en teamontwikkeling en doordat inkoop- en contractmanagement op orde zijn gebracht. Continue wordt gewerkt aan het verbeteren van de informatieveiligheid en de brede bedrijfsvoering.

Met het toekomstgericht begroten zijn verdere verbeteringen aangebracht. Zo zijn de Nota monitoren maatschappelijke effecten bestuursperiode 2022-2026 en de Nota Strategisch financieel beleid 2024-2026 vastgesteld.

Om goed te weten wat onze inwoners belangrijk vinden, zijn ook in 2024 weer inwonerspanels gehouden. En om jongeren te betrekken, zijn met 25 jongeren gesprekken gevoerd op het Niftarlake College, bij Jeugd-Punt en op Broklede Regionale Scholengemeenschap. Het was mooi te zien dat deze jongeren zich met enthousiasme hebben ingezet.

Programma 2 Veiligheid

We hebben ons onverminderd ingezet voor een veilige omgeving voor inwoners en ondernemers door het uitvoeren van het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026. Om georganiseerde en ondermijnende criminaliteit te voorkomen en bestrijden, zijn alertheidstrainingen georganiseerd voor (eerstelijns)medewerkers om signalen van ondermijning (zoals mensenhandel) te leren herkennen. Het college heeft een weerbaarheidstraining ondermijning gevolgd. En er is veel aandacht besteed aan weerbaarheid en bewustwording van medewerkers op het gebied van ondermijning en Bibob. 

Doordat werkbijeenkomsten voor en met zorgaanbieders zijn georganiseerd over thema’s als persoonsgerichte aanpak (PGA), bemoeizorg, onbegrepen gedrag en de aanpak van woonoverlast, werken we aan het beperken van overlast en onveilige situatie door inwoners met meervoudige problematiek. Hierbij werkt de gemeente samen met tien gemeenten uit (politiedistrict) West-Utrecht en het Zorg- en Veiligheidshuis. 

In 2024 is een nieuw convenant Veilige Scholen ondertekend. Dit convenant heeft als doel om een veilig klimaat in en rondom scholen te creëren en overlast, vandalisme en criminaliteit te voorkomen en bestrijden. Door middel van dit convenant wordt de samenwerking tussen middelbare scholen, politie, stichting Halt, Jeugd-Punt en gemeente  versterkt. 

In oktober hebben diverse organisaties en ondernemers de intentieverklaring Samen Veilig Ondernemen (SVO) Maarssenbroek ondertekend. Dit deden zij tijdens de startbijeenkomst van deze samenwerking. De intentieverklaring is gericht op de winkelcentra in Maarssenbroek: Bisonspoor, Boomstede en Zwanenkamp. Met de ondertekening hebben de organisaties uitgesproken dat zij zich willen inzetten voor een veilige en prettige winkelomgeving. Een veilige winkelomgeving is belangrijk, niet alleen voor de ondernemers zelf, maar ook voor het winkelend publiek dat dagelijks hun weg vindt naar de winkelcentra.

Alle functies in de lokale crisisorganisatie zijn in het eerste kwartaal van 2024 ingevuld en opgeleid. In het laatste kwartaal zijn de crisisfunctionarissen daarnaast ook voorzien van een praktijktraining.  

De recent gepresenteerde Veiligheidseffectrapportage 2024 gaat nader in op alle in het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 geprioriteerde veiligheidsthema's en de uitvoering van het veiligheidsbeleid in 2024 in Stichtse Vecht.

Programma 3 Fysiek

In 2024 zijn er 253 woningen gerealiseerd. Uit het dashboard woningbouwprogramma blijkt dat er voldoende woningbouwprojecten zijn om de streefwaarde van het aantal woningen in 2030 te realiseren, waarvan 65% in het betaalbare segment. Door de nieuwe wet betaalbare huur zien we dat het voor ontwikkelaars lastiger wordt om betaalbare woningen in het middensegment te realiseren. Met maatwerk per project wordt gekeken naar een oplossing waarbij de Woonvisie de randvoorwaarde is. 

De uitvoeringsagenda warmte 2024-2026 is vastgesteld en projecten binnen deze integrale agenda zijn opgestart naar voorbeeld van de pilot Op Buuren. Er is een start gemaakt met de potentie inventarisatie Maarssenbroek en verkenning collectieve oplossingen Maarssenbroek. De strategie Zonnevelden is door de raad vastgesteld en de krachten zijn gebundeld om zoveel mogelijk zonne-energie op te weken met zonnepanelen op (grote) daken van bedrijven en maatschappelijke organisaties.

Het college heeft het ontwikkelscenario voor het nieuw te bouwen Circulair ambachtscentrum vastgesteld. Op basis hiervan is het implementatieplan opgesteld. De uitwerking van dit scenario is opgestart en er waren gesprekken met mogelijke exploitanten.

Verder is medio 2024 gestart met plaatsing van de laatste ondergrondse containers voor restafval en de vervanging van kliko's voor PMD. De verwachting is dat medio 2025 het hele project wordt afgerond.

Het project Kockengen Waterproof ligt op schema. De fasen 8 en 9 zijn afgerond. De openbare ruimte is opnieuw ingericht door o.a. meer groen en de speellocatie opnieuw in te richten. Lichtmasten zijn vernieuwd. Er is een nieuw rioleringssysteem aangelegd inclusief een infiltratieriool. Het bestaande asfalt is verwijderd en er is nieuwe open verharding aangebracht.

Er is gewerkt aan het verbeteren van het onderhoud van de openbare ruimte. Capaciteit en middelen zijn met elkaar in evenwicht gebracht in een haalbaar plan dat is verwerkt in de begroting 2025. Bewoners hebben de eerste effecten daarvan gezien bij de aanpak van groen, wegen en andere facetten van de openbare ruimte.

De opstart van het project Masterplan Knooppunt Breukelen heeft vertraging opgelopen. Inmiddels is het project gestart en kijken we samen met stakeholders naar de ontwikkelmogelijkheden in het gebied. Het Masterplan  omschrijft op welke wijze en onder welke voorwaarden  woningbouw en de ontwikkeling van een regionaal bedrijventerrein kan plaatsvinden.

Het mobiliteitsprogramma is vastgesteld door het college. Daarbij is ook een planning aangegeven van de deelprogramma's en de realisatie daarvan in 2025.  

2024 was ook het eerste jaar waarin voor het eerst werd gewerkt met de nieuwe Omgevingswet. De implementatie van deze wet vraagt veel voorbereiding door de ambtelijke organisatie en ook de komende jaren gaat dit nog door. Als uitwerking van de Omgevingsvisie is een start gemaakt met de eerste gebiedsvisie.

De Startnotitie voor de gebiedsvisie Maarssenbroek is vastgesteld. In deze visie is de toekomstige ruimtelijke inrichting van Maarssenbroek tot 2050 beschreven aan de hand van verschillende ambities.

De startnotitie voor het omgevingsprogramma Landelijk gebied is tot stand gekomen in samenwerking met de betrokken belanghebbenden. Daarmee kunnen we een start maken voor een vitaal platteland. In 2025 zal de startnotitie worden gepeild in de raad en worden vastgesteld in het college.

Programma 4 Sociaal 

In de arbeidsmarktregio Midden-Utrecht hebben samenwerkende partners een intentieverklaring ondertekend om begin 2025 een start te maken met de samenwerking binnen het Regionaal Werkcentrum (RWC). De uitwerking hiervan is opgenomen in een startscenario over de inrichting van het Werkcentrum en de ontwikkeling van een dependance bij Kansis.

In 2024 zijn in het Integraal Huisvestingsplan (IHP) goede stappen gezet. De raad heeft ingestemd met dit plan dat de kaders geeft voor goede en toekomstbestendige onderwijshuisvesting. Het plan is opgesteld samen met de schoolbesturen van het primair- , voortgezet- en het gespecialiseerd onderwijs.

Samen met maatschappelijke partners zetten we ons in om mantelzorgers op een goede manier te kunnen ondersteunen en waarderen. In 2024 is de Respijtwijzer gelanceerd. Naar aanleiding van de motie ‘mantelzorg’ (M 5.6, november 2023) is een behoefteonderzoek onder mantelzorgers uitgevoerd. Daarvoor zijn verschillende instrumenten ingezet, waaronder het inwonerspanel (Q4 2024). Op basis van de uitkomsten van het behoefteonderzoek kijken we of aanvullende mantelzorgondersteuning nodig is. In Q1 2025 informeren we de raad over de resultaten van het behoefteonderzoek.

De opvang van Oekraïners ging in 2024 onverminderd voort. Omdat ontheemde Oekraïners die in de gemeentelijke opvanglocaties (GOO) verblijven en die inkomen uit werk genereren, met ingang van 1 januari 2025 zelf een bijdrage betalen voor de opvang, is in 2024 een proces ingericht met medewerking van collega's uit verschillende teams van de gemeente. 

De raad is tijdens verschillende informatieve commissies bijgepraat over de dienstverlening van TIM SV. Ook is in mei 2024 een toelichting gegeven op de inzet voor versterking van het voorveld (bestuursopdracht). Het Afwegingskader Passend Onderwijs en Jeugdhulp is voor de zomer vastgesteld door het college en de bestuurders van het Passend Onderwijs in het OOGO (Op Overeenstemmingsgericht Overleg).

De Raad is op 12 november 2024 geïnformeerd over het niet verlengen van het contract met TIM SV per 1 januari 2027. Het college heeft een principe besluit genomen voor het oprichten van een stichting voor de wijkteams en toegang.

Tenslotte zijn we in 2024 gestart met het voorsorteren op de landelijke verplichting per 1 januari 2027 om regionaal samen te werken m.b.t. de inkoop van jeugdhulp en begeleiding WMO en de oprichting van een gemeenschappelijke regeling. Stichtse Vecht zoekt deze samenwerking in Utrecht West verband.

Programma 5 Samenleving

Voor de dislocatie van De Pionier in Zuilense Vecht heeft de Raad in mei 2024 een aanvullend krediet beschikbaar gesteld in verband met de gestegen bouwkosten en om een sportzaal aan de bouwopgave toe te kunnen voegen. Voor de hoofdvestiging van De Pionier (Daalse Hoek) heeft de Raad eveneens in mei 2024 een aanvullend krediet beschikbaar gesteld. Hier wordt eerst een locatiestudie uitgevoerd om de definitieve bouwlocatie te bepalen. De nieuwbouw voor het Broeckland College is in december 2024 opgeleverd. Dit is enkele maanden later dan oorspronkelijk gepland.

Het programma Economie is vastgesteld door het college. De mijlpalen uit dit programma bereiken we voor een deel in 2025, zoals de centrumnota Breukelen, de horecanota   en de Verkenning Circulaire Economie 

Rekeningresultaat 2024 in een oogopslag

Terug naar navigatie - Rekeningresultaat 2024 in een oogopslag

Het jaar 2024 laat een positief saldo zien van € 2,4 miljoen. In onderstaande tabel vindt u de realisatie per programma, met onder de tabel een analyse op hoofdlijnen. Een meer uitgebreide analyse ten opzichte van de begroting is opgenomen in de programma’s.

Programma Begroting Begroting Realisatie Verschil
na wijziging
(x €1.000) 2024 2024 2024 2024
1. Bestuur 93.540 98.147 101.356 3.209
2. Veiligheid -7.880 -7.685 -7.742 -57
3. Fysiek -21.629 -21.225 -23.415 -2.190
4. Sociaal -51.571 -56.658 -56.181 477
5. Samenleving -11.891 -12.221 -11.593 627
Totaal 569 359 2.424 2.065

Analyse op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Analyse op hoofdlijnen

Analyse op hoofdlijnen ten opzichte van begroting na wijziging

Het werkelijke resultaat over 2024 bedraagt  € 2,4 miljoen. Dat is € 1,8 miljoen voordeliger dan in de primitieve begroting 2024 en € 2 miljoen voordeliger dan in de begroting na wijziging. In de realisatie 2024 is een aantal voordelen ten opzichte van de begroting na wijziging gerealiseerd. Deze zien we vooral in programma 1 Bestuur (hogere baten) en programma 3 Fysiek (hogere lasten).  Programma's 4 en 5 hebben ook een positief effect op het resultaat door lagere lasten. 

De belangrijkste verschillen tussen de begroting na wijziging en de realisatie per programma zijn:

  • Programma 1 'Bestuur': De baten zijn  € 6,3 miljoen hoger. De uitkering uit het gemeentefonds bedroeg  € 2,9 miljoen hoger. Daarnaast zijn er ook forse meevallers bij de inkomsten OZB (door hogere WOZ-waardes), uitkeringen m.b.t. de loonsom en suppletie aangifte 2019/202 Btw Compensatiefonds.  De lasten zijn hoger uitgevallen met € 3,1 miljoen, vooral veroorzaakt door minder verrekeningen, onder meer naar versnelling woningbouw en diverse hogere personeelslasten (zoals indexering pensioenen, voorziening personeel).  
  • Programma 2 'Veiligheid': De baten zijn  € 57.000 lager door een correctie op de bestuursrapportage 2024 van de post teruggave VRU-deelnemersbijdrage, welke ten onrechte als baten waren geboekt. De hogere kosten van de brandweerkazerne worden gedekt door de vrijval van de kapitaallasten. 
  • Programma 3 'Fysiek': Het extra nadelige resultaat van €  2,2 miljoen wordt per saldo vooral veroorzaakt door lagere legesinkomsten en lagere inkomsten specifieke uitkeringen (duurzaamheid). 
  • Programma 4 'Sociaal': De baten zijn € 6,5 miljoen hoger door extra inkomsten voor Oekraïne en diverse kleinere posten. De hogere lasten van € 6,0 worden veroorzaakt door de extra kosten voor jeugdhulp en Oekraïne. 
  • Programma 5 'Samenleving':  Per saldo is het resultaat ruim  € 627.000 voordeliger. De lagere lasten worden vooral veroorzaakt door lagere kosten van de tijdelijke huisvesting van het Broeckland college. Daarnaast zijn de baten iets lager, onder meer door lagere inkomsten van 't Kikkerfort.

Analyse financiële positie op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Analyse financiële positie op hoofdlijnen

De financiële kengetallen zijn, volgens verwachting, verslechterd ten opzichte van 2022 en 2023. Dit is in lijn met de verwachting en ook met de financiële strategie die de gemeente volgt om de ravijnjaren te overbruggen én te blijven doen wat nodig is voor burgers en bedrijven. Ten opzichte van de begroting 2024 pakken de kengetallen iets gunstiger uit als gevolg van het hogere positieve resultaat dan verwacht.

De structurele exploitatieruimte (resultaat gecorrigeerd met incidentele baten en lasten) laat een hogere positieve ratio zien dan begroot.  De tijdelijke dekking van de lasten door de Algemene Reserve wordt bewust ingezet en nauwgezet gevolgd. 

De netto schuldquote is gestegen in de realisatie 2024 door extra aangetrokken leningen, maar ligt nog ruim binnen de  bandbreedte van minst risicovolle waarde. De schuldverplichtingen kunnen prima gedragen worden.

Ten opzichte van begroting  is de weerstandsratio licht toegenomen als gevolg van lichte toename van de Algemene reserve . De waarde van 1,7 wordt beoordeeld als minst risicovol. Met het beschikbare weerstandsvermogen kent de gemeente, op dit moment,  voldoende weerstandscapaciteit om de financiële effecten van de huidige bekende risico’s op te vangen. Gelet op ontwikkelingen en daarmee gepaard gaande onzekerheden blijven wij het weerstandsvermogen wel nadrukkelijk volgen. 

De ontwikkeling van de  debt-ratio is in lijn met de verwachting. Ook hier geldt dat de gemeente deze zorgvuldig monitort en voor de lange termijn in het vizier heeft. 

Door het hogere resultaat dan verwacht is de solvabiliteitsratio van 19% gunstiger dan begroot. De waarde ligt echter nog wel onder de grens van 20%. 

De belastingcapaciteit is helaas gestegen t.o.v. 2022 en 2023, wat wel naar verwachting was. De waarde ligt boven de waarde die de gemeente zelf aanmerkt als minst risicovol (105) maar nog ruim onder de signaalwaarde van 120.

Kengetallen financiële positie SV 2020 2021 2022 2023 2024
Begroting
structurele exploitatieruimte 0,5 1,3 -1,6 1,5 0,4
weerstandsratio 1,8 1,8 1,7 1,7 1,6
netto schuld quote 105,0 82,0 78,0 78,0 72,0
debt-ratio 82,0 78,0 78,0 78,0 82,0
solvabiliteitsratio 18,0 22,0 22,0 22,0 18,0
belastingcapaciteit 111,8 114,4 102,1 100,4 109,8
Jaarrekening
structurele exploitatieruimte 1,4 1,7 0,1 1,8 0,7
weerstandsratio 1,8 1,6 1,7 2,2 1,7
netto schuld quote 64,0 64,0 64,0 69,0 77,0
debt-ratio 74,0 76,0 79,0 81,0 82,0
solvabiliteitsratio 26,0 24,0 21,0 19,0 19,0
belastingcapaciteit 111,8 114,4 102,1 100,4 109,8

          

Betekenis waarden kengetallen Minst risicovol Neutraal Meest risicovol
structurele exploitatieruimte > 0 0 < 0
weerstandsratio > 1,4 1,4 - 1,0 < 1,0
netto schuld quote < 90 90 - 130 > 130
debt-ratio < 50 50 - 80 > 80
solvabiliteitsratio > 50 50 - 20 < 20
belastingcapaciteit < 95 95 - 105 > 105

Financiële analyse

Terug naar navigatie - Financiële analyse

Omschrijving

De ratio's in samenhang laten zien dat de financiële positie van de gemeente Stichtse Vecht onder de streefwaarde van 65 is gezakt.  Dit wordt veroorzaakt door de volledige inzet van het structureel weerstandsvermogen (stelpost programma 1). Mogelijke bijsturing op realistisch begroten en kostenbeheersing zijn noodzakelijk. 

Excel-tabel

Kengetallen Score Ruimte Streefwaarde Herstel Kritische
Max B2024 JR2024 Stichtse Vecht ondergrens
1. Structurele exploitatieruimte
JR 2024 12 6 8 0,68%
2e jaar (B 2025) 8 8 12 < 0
3e jaar (2026) 8 0 0 < 0
4e jaar (2027) 12 0 0 < 0
2. Weerstandsratio (incidenteel) 15 15 15 1,7
3. Structureel weerstandsvermogen 15 15 7,5 0,0
4. Solvabiliteit 9 0 0 19%
5. Netto schuldquote 9 9 9 77%
6. Taakstellingen
1e jaar 3 3 3
2e jaar 3 3 3
3e jaar 3 3 3
4e jaar 3 3 3
Totaal financiële positie 100 65 63,5 JR2024 B2025

Omschrijving

In onderstaande tabel is de normering voor de toekenning van punten opgenomen.

Excel-tabel

Kengetal Normering voor toekennen punten
Structurele exploitatieruimte Negatief is 0 punten, positief 12 of 8 punten, kleiner dan 0,5% is 6 of 4 punten (12 en 6 bij 1e en 4e jaar; 8 en 4 bij 2e en 3e jaar)
Weerstandsratio (incidenteel) Weerstandsratio (incidenteel) groter dan 1,4 is 15 punten, tussen 0,8-1,4 is 7,5 punten en kleiner dan 0,8 is 0 punten.
Structureel weerstandsvermogen Weerstandsratio (structureel) groter dan 1,0 is 15 punten, tussen 0,6-1,0 is 7,5 punten en kleiner dan 0,6 is 0 punten
Solvabiliteit Boven de 50% is 9 punten, tussen de 20-50% is 4,5 punten en kleiner dan 20% is 0 punten
Netto schuldquote Kleiner dan 90% is 9 punten, tussen 90%-130% is 4,5 punten en boven 130% is 0 punten
Taakstellingen Taakstelling kleiner dan 0,5% is 3 punten, tussen 0,5%-1% is 1,5 punten en boven 1% is 0 punten
Normen Ruimte Streefwaarde Opgave voor Kritische
Koers houden Stichtse Vecht herstel ondergrens
Totaal financiële positie 100 - 76 75,5 - 65 64,5 - 0 1e en 4e jaar niet structureel sluitend

Ontwikkeling Algemene Reserve

Terug naar navigatie - Ontwikkeling Algemene Reserve

Onderstaande stortingen en onttrekkingen in de Algemene reserve zijn in 2024 verwerkt op basis van raadsbesluiten. In het overzicht zijn ook de verwachte mutaties in 2025 opgenomen, zoals de effecten van de begroting 2025. In het raadsvoorstel bij de jaarrekening 2024, is een afzonderlijk voorstel opgenomen over de resultaatbestemming van 2024. We stellen u voor om (1) het positieve rekeningresultaat over 2024 van € 2,4 miljoen te storten in de Algemene reserve; (2) een budgetoverheveling van € 1,3 miljoen te onttrekken aan de Algemene reserve. Hiermee stijgt de Algemene reserve als gevolg van het saldo van het positieve rekeningresultaat 2024 en de budgetoverheveling met € 1,2 miljoen (afgerond). 

Verloop Algemene reserve (x €1.000) Bedrag
Saldo 31 december 2023 -15.991
Stortingen:
Jaarrekening 2023: rekeningresultaat 2023 -4.884
Onttrekkingen:
Jaarrekening 2023: resultaatbestemming 2023 1.889
- overheveling comp publieke en maatschappelijke voorzieningen 351
- overheveling bijdr.inv. Sportclubs cfm harmonisatie beleid 131
- overheveling rest subs erfgoeddeal langlopende subsidie 186
- overheveling duurzaamheid uitgaven rrew subsidie 196
- tgv bestemmingsreserve grondexploitaties 400
- overheveling doorontwikkeling organisatie 100
- overheveling implementatie nieuwe e-hrm systeem 176
- overheveling omgevingswet 349
Primaire begroting 2024: mutatie 2024 incidenteel algemene reserve 2.416
Saldo 31 december 2024 -16.571
Stortingen:
Primaire begroting 2025 -38
Voorstel jaarrekening 2024: rekeningsaldo 2024 -2.424
Onttrekkingen:
Voorstel jaarrekening 2024: budgetoverheveling vanuit 2024 naar 2025 1.262
Prognose saldo 2025, op basis van voorstellen aan de raad -17.770

Leeswijzer

Leeswijzer

Terug naar navigatie - Leeswijzer

Inleiding

Voor u liggen de jaarstukken 2024 van gemeente Stichtse Vecht. Met de jaarstukken leggen we verantwoording af over het gevoerde beleid. We laten zien wat we in 2024 hebben bereikt, wat we daarvoor hebben gedaan en wat dat heeft gekost. Op grond van de Gemeentewet (artikelen 198 en 200) moet de raad de jaarstukken vaststellen vóór 15 juli 2025. De jaarstukken zijn het laatste product in de jaarlijkse planning- en controlcyclus.

Het ‘Besluit Begroting en Verantwoording gemeenten (BBV)’ maakt onderscheid tussen het jaarverslag (de beleidsverantwoording) en de (financiële) jaarrekening. Het jaarverslag is opgebouwd uit de programmaverantwoording (een programma is een samenhangend geheel van activiteiten) en de verplichte paragrafen. De financiële jaarrekening is opgebouwd uit de balans, het overzicht van baten en lasten, de rechtmatigheidsverantwoording, de verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen en een toelichting op onderdelen.
 

JaarverslagIn de programma’s leggen we verantwoording af over het uitgevoerde beleid. Dit doen we door drie vragen te beantwoorden, de zogenaamde 3W-vragen:

  • Wat wilde de gemeente bereiken in het afgelopen jaar?
  • Wat hebben we daarvoor gedaan?
  • Wat heeft het gekost?

In dit hoofdstuk geven stoplichten aan in hoeverre de mijlpalen zijn behaald:

  • Groen: gerealiseerd in 2024.
  • Rood: niet gerealiseerd in 2024.
  • Oranje: gedeeltelijk gerealiseerd in 2024. Dit gebeurt vooral als er meerdere mijlpalen per doelstelling zijn benoemd.

De financiële overzichten per programma bevatten een aparte toelichting op de lasten, baten en wijzigingen in de reserves. Een extra toelichting wordt gegeven als de afwijking tussen de gewijzigde begroting en de realisatie groter is dan € 50.000 per taakveld of als er sprake is van een politiek relevante afwijking. Baten worden als een positief bedrag en lasten als een negatief bedrag gepresenteerd. Extra baten en minder lasten zijn voordelige resultaten en zodoende met een positief bedrag weergegeven en vice versa. De lasten zijn geanalyseerd op drie onderdelen:

  • Toegerekende personeelslasten (loonkosten van de organisatie): in totaal een afwijking van €  2 miljoen negatief. Dit lichten we toe in de paragraaf Bedrijfsvoering.
  • Kapitaallasten: een afwijking van € 1,4 miljoen positief. Dit wordt per taakveld toegelicht in de jaarrekening.
  • Overige lasten: deze worden verklaard in de toelichting bij het overzicht van inkomsten en uitgaven.

De verantwoording over beleidslijnen die meerdere programma’s overstijgen, zoals beheerszaken of reguliere activiteiten, is opgenomen in verschillende paragrafen. Deze onderwerpen kunnen grote financiële gevolgen hebben of extra inzicht geven naast de programma’s. In de paragrafen bespreken we:

  • Lokale heffingen
  • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
  • Onderhoud van kapitaalgoederen
  • Financiering
  • Bedrijfsvoering
  • Verbonden partijen
  • Grondbeleid

 
Jaarrekening 

De jaarrekening begint met de rechtmatigheidsverantwoording. Dit is sinds 2023 een nieuw onderdeel. Daarna volgen de verplichte onderdelen volgens het BBV: een overzicht van baten en lasten met uitleg, de balans met uitleg en informatie over specifieke uitkeringen (de SISA-verantwoording).

In de uitleg bij het overzicht van baten en lasten staat ook een overzicht van de gerealiseerde bedragen per taakveld. Dit gebeurt volgens de indeling die het CBS voorschrijft.

Baten worden als een positief getal weergegeven en lasten als een negatief getal. Om het overzicht duidelijk te houden, zijn de bedragen afgerond op € 1.000. Hierdoor kan er soms een klein afrondingsverschil ontstaan. Als een bedrag op € 1 uitkomt, leggen we dit uit.
 

Monitoring maatschappelijke effecten

In deze raadsperiode zorgen we ervoor dat de basis van de gemeente Stichtse Vecht op orde is. Ons doel is een sterke en betrouwbare lokale overheid voor inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Een belangrijk onderdeel hiervan is het programma ‘Een begroting gericht op de toekomst’. Hierin werken we aan een nieuwe begrotingsopzet met meer sturingsmogelijkheden. Hierdoor kan de gemeenteraad beter zijn rol vervullen in het stellen van kaders en het controleren van beleid. Door maatschappelijke effecten vast te leggen en (waar mogelijk) meetbaar te maken, werken we aan een transparante en betrouwbare overheid.

In dit jaarverslag hebben we in de beleidsprogramma’s vijf soorten informatie opgenomen:

  1. Doelomschrijving en doelenboom
  2. Effectindicatoren
  3. Prestatie-indicatoren
  4. Mijlpalen
  5. Uitleg over het verband tussen activiteiten, prestaties en effecten in P&C-documenten (vooraf beoogd en achteraf gerealiseerd)

In de beleidsbegroting 2023 en 2024 hebben we hiermee een eerste stap gezet. We voegden een doelomschrijving toe bij de vraag ‘Wat willen we bereiken?’ en mijlpalen bij de vraag ‘Wat gaan we daarvoor doen?’. De andere informatie-elementen zijn toegevoegd aan de begroting 2025, nadat de gemeenteraad in oktober 2024 heeft besloten over het voorstel ‘Monitoren maatschappelijke effecten’.

In het jaarverslag 2023 hebben we in programma 4 Sociaal als eerste alle vijf informatie-elementen toegevoegd. Hierdoor kwamen er ten opzichte van de Beleidsbegroting 2023 extra onderdelen bij: een doelenboom, effectindicatoren, prestatie-indicatoren en uitleg over het verband tussen activiteiten, prestaties en effecten. In dit jaarverslag zijn deze elementen voor alle programma’s opgenomen. Daarmee zetten we in 2024 opnieuw een stap in het versterken van de basis van onze organisatie.

 

Monitoren maatschappelijke effecten de raad stelt kaders