Programma 4. Sociaal

Beleid programma 4

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Binnen dit programma zijn er veel activiteiten voor het welzijn en gezondheid van onze inwoners. Zo bieden we hulp bij het vinden van werk, verstrekken we bijstandsuitkeringen en persoonsgebonden budgetten en ondersteunen we mensen met een smalle beurs. Ook de opvang van Oekraïners, de re-integratie van statushouders en het bieden van passende ondersteuning aan inwoners, met Wmo-begeleiding en jeugdhulp, vallen onder dit programma.

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt in 2024?

Iedereen doet mee en hoort erbij

Terug naar navigatie - Iedereen doet mee en hoort erbij
Begroting 2024

We willen dat iedereen in Stichtse Vecht zich naar vermogen kan ontwikkelen, binnen zijn of haar mogelijkheden mee kan doen en aan de samenleving kan bijdragen.
Dit geeft voldoening en heeft een positief effect op het welzijn en de gezondheid van inwoners. Meedoen is niet voor iedereen even vanzelfsprekend of gemakkelijk. Voor die inwoners die dat nodig hebben bieden we hulp en ondersteuning om te kunnen (blijven) meedoen.
De coalitie heeft in deze periode de volgende ambities:

  • We zetten in op preventie en vroegsignalering
  • We zetten in op passende en snelle zorg en ondersteuning
  • We waarderen onze mantelzorgers
  • We zetten ons in voor een inclusieve samenleving
  • We stimuleren sport en bewegen
  • We investeren in toekomstbestendige sportaccommodaties
  • We zijn verbonden door cultuur
  • We zetten ons in voor gelijke kansen voor ieder kind
  • We willen voorbereid zijn op een nieuwe crisis
  • Samen met onze partners werken we aan het realiseren van deze ambities. De belangrijkste partijen zijn TIM SV, Kansis en partijen in het voorveld.

Toelichting maatschappelijk effect (causaliteit activiteiten/prestaties/mijlpalen en effecten)

Beoogd effect
Door meer in te zetten op eigen kracht en preventieve/collectieve oplossingen willen we problemen eerder signaleren en zo normaal mogelijk oplossen in de leefwereld van de inwoner. Daarmee houden we (specialistische) zorg en ondersteuning betaalbaar voor inwoners die dat echt nodig hebben.

Toelichting op gerealiseerd effect in 2024
We zien een toenemende druk op de gemeentelijke budgetten in het Sociaal Domein voor specialistische hulp en maatwerkvoorzieningen. Daarom streven we, samen met onze inwoners en maatschappelijke partners, naar het normaliseren van zorg. Hiermee bedoelen we dat we problemen niet groter maken dan ze zijn en we accepteren dat sommige problemen gewoon bij het leven horen en niet altijd door een professional opgelost hoeven te worden. We moedigen daarom onze inwoners aan om eerst zelf of met hulp van de omgeving, vrienden en familie een oplossing te vinden. Als het nodig is, kunnen inwoners gebruik maken van de collectieve voorzieningen in Stichtse Vecht. Als dit niet passend is, zetten we zwaardere hulp in, zoals een maatwerkvoorziening. We vragen ook aan onze maatschappelijke partners deze werkwijze richting inwoners te hanteren.

Het is voor inwoners belangrijk om te weten waar ze advies en informatie kunnen vinden om zelf problemen op te lossen. Een sterk voorveld in combinatie met een duidelijk informatie- en adviespunt is essentieel om dit doel te bereiken. Met deze aanpak signaleren we vroegtijdig wat er speelt en voorkomen we zo veel mogelijk de inzet van zwaardere zorg.

Wat hebben wij daarvoor gedaan in 2024?

Going concern-taken

Terug naar navigatie - Going concern-taken

Naast bovengenoemde ambities zijn de volgende reguliere taken onderdeel van het programma Sociaal:

  • Samenkracht en burgerparticipatie;
  • Wijkteams;
  • Inkomensregelingen;
  • Begeleide participatie;
  • Arbeidsparticipatie;
  • Maatwerkvoorzieningen (WMO);
  • Maatwerkdienstverlening 18+ en 18-;
  • Geëscaleerde zorg 18+ en 18-;
  • Volksgezondheid.


We monitoren deze taken aan de hand van de op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) verplichte set indicatoren.

Verplichte indicatoren Rijk P/E Bron Realisatie 2022 Realisatie 2023 Begroting 2024 Realisatie 2024
Aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar P LISA 602,7 621,9 590,0 n.n.b.
% 12 tot en met 21 jarigen met een delict voor de rechter P CBS 1% 1% 2% 1%
% Kinderen tot 18 jaar in een uitkeringsgezin P CBS 3% 3% 3% n.n.b.
Netto arbeidsparticipatie (% van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking P CBS 73,3% 74,4% 70,0% 75,3%
% werkloze jongeren (16 tot en met 22 jarigen) P CBS 1% 1% 0,5% n.n.b.
Aantal personen per 10.000 inwoners met een bijstandsuitkering P CBS 195,9 182,8 200,0 182,3
Aantal lopende re-integratieuitkeringen per 10.000 inwoners van 15 tot en met 64 jaar P CBS 44,6 0 60,0 84,3
% jongeren van alle jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp P CBS 13% 12% 7,0% 10%
% jongeren van alle jongeren tot 18 jaar met jeugdbescherming P CBS 0,8% 0,8% 0,9% 0,7%
% jongeren van alle jongeren van 12 tot 23 jaar met jeugdreclassering P CBS 0,2% 0,2% 0,2% 0,2%
Aantal cliënten per 10.000 inwoners met een maatwerkarrangement Wmo P GMSD 543 600 500 540

Financieel overzicht programma 4

Wat heeft het gekost in 2024?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost in 2024?
Bedragen x €1.000
Programma 4 Begroting 2024 primitief Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Saldo 2024
Lasten
0.8 Overige baten en lasten (stelposten) 0 0 0 0
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -5.721 -7.821 -12.412 -4.591
6.2 Wijkteams -2.599 -3.621 -1.733 1.888
6.3 Inkomensregelingen -16.997 -17.508 -17.812 -304
6.4 Begeleide participatie -4.396 -4.294 -4.262 32
6.5 Arbeidsparticipatie -1.416 -1.813 -1.596 217
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -3.407 -3.421 -3.440 -19
6.7 Maatwerkdienstverlening -26.193 -29.797 -34.003 -4.206
6.8 Geëscaleerde zorg -2.342 -2.342 -1.533 810
7.1 Volksgezondheid -3.674 -3.745 -3.607 138
Totaal Lasten -66.744 -74.362 -80.397 -6.035
Baten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 926 2.797 8.216 5.418
6.2 Wijkteams 0 0 51 51
6.3 Inkomensregelingen 11.819 12.638 13.349 711
6.4 Begeleide participatie 609 512 724 212
6.5 Arbeidsparticipatie 0 66 45 -21
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 334 334 331 -3
6.7 Maatwerkdienstverlening 0 0 0 0
6.8 Geëscaleerde zorg 773 773 886 113
7.1 Volksgezondheid 677 547 579 32
Totaal Baten 15.138 17.669 24.181 6.512
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -51.606 -56.693 -56.216 477
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 35 35 35 0

Toelichting lasten en baten per soort kosten

Terug naar navigatie - Toelichting lasten en baten per soort kosten
Sociaal Begroting Begroting Realisatie Saldo
primitief na wijziging
(x €1.000) 2023 2023 2023 2023
Toegerekende personeelslasten -10.601 -10.680 -12.755 -2.075
Kapitaallasten -225 -220 -220 -0
Overige lasten -55.918 -63.462 -67.422 -3.960
Totaal lasten -66.744 -74.362 -80.397 -6.035
Totaal baten 15.138 17.669 24.181 6.512
Gerealiseerde saldo van baten en lasten -51.606 -56.693 -56.216 477
Toevoeging aan reserves - - - -
Onttrekking aan reserves 35 35 35 0
Gerealiseerd resultaat -51.571 -56.658 -56.181 477

Toelichten van de verschillen in de lasten

Terug naar navigatie - Toelichten van de verschillen in de lasten
Analyse verschillen lasten (x €1.000) Begroting 2024 Realisatie 2024 Verschil
Lasten -74.362 -80.397 -6.035
Toelichting Taakveld Bedrag
Toegerekende personeelslasten (zie paragraaf bedrijfsvoering) div -2.075
Kapitaallasten div 0
Er zijn minder uitgaven geweest aan de reguliere maatschapelijke dienstverlening 6.1 63
Werkelijke lasten TM SV zijn hoger uitgevallen. Budget staat op Wijkteams. 6.1 -861
Er zijn lagere lasten aan welzijnwerk dan begroot 6.1 248
Oekraine: totale lasten voor opvang en leefgeld Oekrainers 6.1 -3.626
Bij de bestuursrapportage 2024 is er extra budget geraamd ad €594k, dit is niet uitgenut. 6.1 647
Er is minder gebruik gemaakt van de regeling Kinderopvang Sociaal Medische Indicatie dan verwacht. 6.1 123
Beheerskosten wijkteam lager uitgevallen dan verwacht. 6.2 131
Kosten TIM SV zijn geboekt op Maatschappelijke dienstverlening TIM, maar hier begroot. Daarnaast zijn er geen overige kosten gemaakt. 6.2 2.359
Voor de ondersteuning gedupeerde kinderopvangaffaire was geen bedrag begroot. Echter zijn hier wel uitgaven geweest 6.2 -323
Subsidie praktijkondersteuner huisarts voor jeugd hoger uitgevallen. 6.2 -59
Uitgaven veilig thuis lager uitgevallen. 6.2 272
Uitgaven beheerskosten inkomsensregelingen lager uitgevallen. 6.3 76
Hogere lasten bijstandverlening. 6.3 -443
Lagere lasten IOAW, minder gebruik van gemaakt. 6.3 404
Hogere lasten bijzondere bijstand, zit voor een deel in individuele inkomenstoeslag en studietoeslag. Daarnaast een overschrijding van de energietoeslag. 6.3 242
Lagere lasten minimabeleid vooral door lager uitgevallen verzekeringslasten. 6.3 146
Hogere lasten doordat er dit jaar meer gemeentelijke heffingen kwijt zijn gescholden. 6.3 -176
Lagere lasten van de uitvoering Wet Sociale Werkvoorziening. 6.4 166
Lagere lasten re-integratie. 6.5 343
Lasten reguliere woningaanpassingen zijn hoger uitgevallen. 6.6 -140
Lasten pgb woningaanpassingen zijn lager uitgevallen. 6.6 78
In de begroting is rekening gehouden met hogere advieskosten voor maatwerkvoorzieningen en centraledienstverlening 6.71A 92
Lagere uitgaven onafhankelijke client ondersteuning 6.71A 88
De lasten zijn hoger uitgevallen op de Begeleiding WMO 6.71B -1.259
667141 De lasten op de dagbesteding WMO zijn veel lager uitgevallen dan verwacht 6.71C 1.281
Op overig maatwerkarrangementen (WMO) was 864.270 euro begroot echter zijn er geen lasten 6.71D 864
De extra toevoegingen aan de primaire begroting voor jeugdhulp begeleiding zijn deels niet nodig gebleken 6.72A 922
Het begrote budget voor individuele voorzieningen jeugd is niet volledig uitgenut 6.72A 355
Lagere lasten ernstige Dyslexie 6.72B 58
De lasten voor de Jeugdhulp dagbesteding zijn hoger uitgekomen dan begroot 6.72C -3.694
Er zijn geen uitgaven geweest voor Jeugdhulp zonder verblijf overig 6.72D 199
De uitgaven voor sociale verstrekkingen Pleegzorg zijn lager uitgevallen dan begroot 6,73A 567
De Gezinsgerichte sociale verstrekkingen zijn hoger uitgevallen dan begroot 6,73B -105
Voor de "Jeugdhulp met verblijf " was 199.143 euro begroot. Er zijn echter geen uitgaven geweest voor de post 6.73C -3.089
Voor Jeugdhulp behand. GGZ zonder verblijf zijn de lasten hoger uitgevallen dan verwacht 6.74A -132
Lasten Jeugdhulp crisis/Lta/GGZ met verblijf hoger dan begroot 6.74B -912
Lasten voor Landelijk transitie arrangement (Lta) zijn hoger uitgevallen dan begroot 6.74B -123
De uitgaven aan YEPH zijn minder geweest dan begroot 6.74C 664
De verwachting conform kadernota 2025 was dat er meer gebruik gemaakt zou worden van beschermd wonen ZZP (zorgzwaartepakketten). De uitgaven die gepaard gaan met deze aanvragen blijken lager dan verwacht. 6.81A 511
Bij de uitgaven van de jeugdbescherming was rekening gehouden met een indexering deel voor energie. Bij de afrekening samen veilig bleken de totale uitgaven lager dan begroot. 6.82A 315
De lastenop Centrum Jeugd en gezin -uniform zijn lager dan begroot. 7.1 56
Bij de Openbare gezondheidszorg is een deel van de facturen per abuis niet geboekt binnen dit taakveld 7.1 109
Overig Diverse -397
Totaal mutatie lasten programma 4 -6.035

Toelichten van de verschillen in de baten

Terug naar navigatie - Toelichten van de verschillen in de baten
Analyse verschillen baten (x €1.000) Begroting 2024 Realisatie 2024 Verschil
Baten 17.669 24.181 6.513
Toelichting Taakveld Bedrag
Oekraïne: (hogere) rijksbijdrage is gebaseerd op landelijke norm en bedoeld om de lasten die hiermee samenhangen te dekken 6.1 5.401
Er is een niet begrote SPUK ontvangen voor de ondersteuning gedupeerde kinderopvangtoeslagaffaire 6.2 51
Er is een hogere SPUK toegekend dan begroot voor de bijstandsverlening 6.3 786
Er was een SPUK begroot van 121.304 euro die niet is toegekend voor de uitvoering van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) 6.3 -112
Voor Sociale werkvoorziening is een hogere subsidie ontvangen dan begroot 6.4 202
Beschermd wonen ZZP heeft een hogere bijdrage ontvagen 6.81A 113
Overig Diverse 72
Totaal mutatie baten programma 4 6.513