Programma 3. Fysiek

Beleid programma 3

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Stichtse Vecht is een prachtige gemeente om in te wonen, te leven en bewegen. Het programma Fysiek speelt een cruciale rol in de ontwikkeling en het beheer van onze leefomgeving. De regie ligt op alles wat zichtbaar, tastbaar en openbaar is in de ruimte om ons heen, zoals wegen, parken, waterwegen en de stedelijke infrastructuur. Het gaat om de fysieke structuren die bijdragen aan de kwaliteit van leven, het wonen en de economie. 

Om betaalbare en passende woningen mogelijk te maken voor meer mensen dan nu het geval is, staat het bouwen van voldoende (betaalbare) woningen bovenaan onze prioriteitenlijst in het coalitieakkoord ‘Bouwen aan een stevig fundament". In 2024 hebben we verder ingezet op de realisatie van voldoende betaalbare en passende woningen voor iedereen in 2030.  

Daarnaast hebben we de afgelopen periode de focus gericht op het verbeteren van de openbare ruimte. Daarbij hebben we de organisatie op orde gebracht door in de begroting voor 2025 een realistische investeringsplanning te organiseren. Daarmee kijken we vooruit en koppelen we capaciteit, middelen en planning aan elkaar tot een haalbaar plan. Bewoners hebben daar ook al het eerste van gemerkt door de aanpak van groen, wegen en andere facetten van de openbare ruimte.

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt in 2024?

Voldoende betaalbare en passende woningen

Terug naar navigatie - Voldoende betaalbare en passende woningen
Begroting 2024

Wij willen meer betaalbare en kwalitatief goede woningen. Daarom werken we hard samen met alle betrokken partijen aan het herstellen van de balans op de woningmarkt voor zowel de behoefte als het aanbod. 

De vraag naar betaalbare woningen bij verschillende doelgroepen is groot. Er zijn ouderen die naar een geclusterde woning voor ouderen (met zorg) willen. Jongeren willen een eigen plek om te wonen. Daarnaast zijn er verschillende doelgroepen die een woning nodig hebben, zoals bepaalde beroepsgroepen, statushouders, daklozen en doorstromers uit maatschappelijke opvang en beschermd wonen. We hebben met name een tekort aan een- en tweepersoons appartementen in de sociale- en middenhuur en aan betaalbare koopwoningen tot € 300.000. Op basis van de huidige prognoses is er in Stichtse Vecht tot 2040 behoefte aan 3.700 woningen. Op dit moment zijn er voldoende woningbouwplannen om aan deze behoefte te voldoen met een totaal van ca. 4.500 woningen. We letten hierbij op een goede spreiding van het woningbouwprogramma binnen de gemeente en bouwen we minimaal 70% in het betaalbare segment. Hiermee geven we uitvoering aan de Woondeal U10 2022-2030. 

Bij deze opgave hebben we de volgende ambities:

  1. We bouwen tot 2030 4.500 woningen
  2. We versterken de samenwerking met de woningbouwcorporaties
  3.  We geven uitvoering aan het Volkshuisvestigingsprogramma
  4. We bekijken woningbouw vanuit een breder perspectief

De gemeenteraad ontvangt twee keer per jaar het Dashboard woningbouwprogramma.

Toelichting maatschappelijk effect (causaliteit activiteiten/prestaties/mijlpalen en effecten)

Beoogd effect
Uit de Woonvisie 2023 en het daarbij behorende woningbehoefteonderzoek (2021) komt naar voren dat tot 2040 3.700 woningen noodzakelijk zijn. In regionaal verband is een percentage van 20% bepaald voor het compenseren van planuitval en planvertraging. Bij een netto behoefte van 3.700 woningen hoort derhalve een bruto behoefte van 4.440 woningen tot 2040.
De doelstelling is dat we gemeentebreed 70% bouwen in het betaalbare segment. Met het dashboard woningbouw wordt de nieuwbouwprognose gevolgd. De ontwikkeling van het % passend gehuisvest huishouden – corporatiewoningen – hanteren we als signaleringswaarde of de samenstelling van het aantal woningen passend is.

Toelichting op gerealiseerd effect in 2024
In 2024 zijn er 253 woningen gerealiseerd. Uit het dashboard woningbouwprogramma blijkt dat er voldoende woningbouwprojecten zijn om de streefwaarde van het aantal woningen in 2030 te realiseren, waarvan 65% in het betaalbare segment. Door de nieuwe wet betaalbare huur zien we dat het voor ontwikkelaars lastiger wordt om betaalbare woningen in het middensegment te realiseren. Met maatwerk per project wordt gekeken naar een oplossing waarbij de Woonvisie de randvoorwaarde is. 

Wat hebben wij daarvoor gedaan in 2024?

Een klimaatbestendige leefomgeving en duurzame energievoorziening

Terug naar navigatie - Een klimaatbestendige leefomgeving en duurzame energievoorziening
Begroting 2024

We willen een klimaatbestendige en daarmee gezonde en veilige leefomgeving, waarbij energiebesparing en een grotere onafhankelijkheid van fossiele brandstoffen belangrijke pijlers zijn. 

De lokale urgentie van deze opgave volgt uit mondiale trends en ontwikkelingen; klimaatverandering en afspraken hierover in het Klimaatakkoord, de schaarste (en daarmee samenhangende prijsstijgingen) van fossiele brandstoffen en het belang van een goede luchtkwaliteit. Om de CO2-uitstoot te verlagen en uitputting van fossiele brandstoffen voor te zijn, werken we in Stichtse Vecht aan slimme besparingen, het opwekken van meer duurzame energie en nemen we geleidelijk afscheid van aardgas. We zijn lokaal en regionaal in gesprek om deze overstap zo haalbaar en betaalbaar mogelijk te maken voor Stichtse Vecht en haar inwoners. De energietransitie is van iedereen en kunnen we alleen samen maken. Het is geen gemakkelijke opgave. Samen werken we aan een gezonde, duurzame en prettige leefomgeving.


Bij deze opgave hebben we de volgende ambities:

  • We nemen onze verantwoordelijkheid als het gaat om de klimaatverandering
  • We maken afspraken met verhuurders van woningen
  • We kijken realistisch naar de energietransitie
  • We verplichten niemand om van het gas af te gaan

Wat hebben wij daarvoor gedaan in 2024?

Bereikbare, duurzame en verkeersveilige mobiliteit

Terug naar navigatie - Bereikbare, duurzame en verkeersveilige mobiliteit
Begroting 2024

We willen bereikbare, duurzame en verkeersveilige vervoersstromen die leefbaar en gezond zijn voor iedereen. Dit doen we zonder verdere groei van het autoverkeer door vooral een toename van andere modaliteiten zoals fiets, openbaar vervoer en voetgangersverkeer.

Wij zien dat de mobiliteit op onze wegen toeneemt. Dit is onder andere het gevolg van de centrale ligging van onze gemeente tussen Utrecht en Amsterdam en het toenemende inwoneraantal in onze provincie. Er wordt gewerkt aan een nieuw mobiliteitsprogramma. Het college stelt een startnotitie op en legt deze voor aan de gemeenteraad. We geven prioriteit aan openbaar vervoer, fiets en verkeersveiligheid. Daarbij hebben we oog voor de verschillen in bereikbaarheid van verschillende delen van onze gemeente en de daarbij passende vervoersstromen.

Bij deze opgave hebben we de volgende ambities:

  • We anticiperen op de toename van de mobiliteit
  • We zetten in op doorstroming van A naar B
  • We kijken met een nieuwe blik naar de parkeernormen
  • We betrekken inwoners om de juiste keuzes te maken
  • We zien kansen bij station Breukelen

Wat hebben wij daarvoor gedaan in 2024?

Veilige en leefbare buurten, dorpen en landelijk gebied

Terug naar navigatie - Veilige en leefbare buurten, dorpen en landelijk gebied
Begroting 2024

Wij willen dat iedereen in Stichtse Vecht veilig kan wonen en ondernemen én we willen werken aan een krachtig en vitaal landelijk gebied. We willen een goede balans tussen natuur, landbouw, water, cultuurhistorie, landschap en recreatie. 

We willen de landschappelijke kwaliteiten en diversiteit behouden en versterken. De 17de eeuw en de waterlinies hebben onze gemeente vormgegeven. We zien veranderingen in de kernen door o.a. verschuiving van de bevolkingsopbouw en verandering van de klimaatverandering. We zetten in op een gezonde en toegankelijke omgeving waarin jong en oud fijn wonen, werken en hun vrije tijd besteden. 
Door verschillende oorzaken zal het gebruik van het landelijk gebied in de toekomst veranderen. Hoe kunnen we de boeren ondersteunen of faciliteren bij de ontwikkelingen waarvoor ze staan waarbij we rekening houden met de bijzondere ruimtelijke landschappelijke kwaliteiten. We zoeken naar een nieuwe balans voor het platteland. 
Een gebiedsgerichte benadering om deze vraagstukken aan te pakken ligt voor de hand. Dit doen we samen met inwoners, ondernemers, belangenverenigingen en andere overheden.

Bij deze opgave hebben we de volgende ambities:

  • We zijn samen verantwoordelijk voor een veilige leefomgeving
  • We zorgen voor vitale kernen
  • We zorgen voor een schone en groene openbare ruimte
  • We koesteren ons waardevolle gebied
  • We kijken naar kansen voor een toekomstbestendig platteland 

Wat hebben wij daarvoor gedaan in 2024?

Going concern-taken

Terug naar navigatie - Going concern-taken

Naast bovengenoemde ambities zijn de volgende reguliere taken onderdeel van het programma Fysiek:

  • Verkeer, vervoer en waterstaat
  • Openbaar groen;
  • Riolering;
  • Afval;
  • Milieubeheer;
  • Begraafplaatsen;
  • Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening.


We monitoren deze taken aan de hand van de op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) verplichte set indicatoren.

Verplichte indicatoren Rijk P/E Bron Realisatie 2022 Realisatie 2023 Begroting 2024 Realisatie 2024
Hoeveelheid restafval in kg per inwoner op jaarbasis P AVU/Afval- visie - 163 150 nb
Hernieuwbare elektriciteit (elektriciteit die is opgewekt uit wind, waterkracht, zon of biomassa) P RWS leef- omgeving 5% 6% 7% 17%
Aantal nieuwgebouwde woningen per 1.000 woningen P BAG 1,3 3,1 20,4 8,6
Informatie is beschikbaar op www.waarstaatjegemeente.nl
Woningbouw: De oorzaak van het verschil tussen realisatie en begroting is het feit dat oorheen veel woningen in het project ruimtekwartier begroot waren voor oplevering in 2024. Deze woningen worden echter pas later gerealiseerd.
Naar nu is gebleken lopen de cijfers over de hoeveelheid restafval altijd een jaar achter. Voor 2024 zijn de cijfers nog niet bekend

Financieel overzicht programma 3

Wat heeft het gekost in 2024?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost in 2024?
Bedragen x €1.000
Programma 3 Begroting 2024 primitief Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Saldo 2024
Lasten
0.8 Overige baten en lasten (stelposten) 0 395 0 -395
2.0 Verkeer, vervoer en waterstaat -12.989 -13.041 -14.223 -1.182
5.7 Openbaar groen -7.531 -7.119 -7.094 24
7.2 Riolering -5.996 -5.915 -6.007 -92
7.3 Afval -8.410 -8.352 -8.431 -79
7.4 Milieubeheer -3.960 -6.696 -4.549 2.146
7.5 Begraafplaatsen -548 -542 -644 -102
8.0 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening -10.858 -15.936 -10.650 5.286
Totaal Lasten -50.291 -57.205 -51.599 5.606
Baten
2.0 Verkeer, vervoer en waterstaat 208 333 8.096 7.762
5.7 Openbaar groen 191 191 1.097 906
7.2 Riolering 8.402 8.402 7.844 -558
7.3 Afval 10.829 10.829 10.508 -321
7.4 Milieubeheer 1.110 3.338 1.911 -1.427
7.5 Begraafplaatsen 600 600 462 -139
8.0 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening 7.637 12.296 5.994 -6.302
Totaal Baten 28.977 35.990 35.913 -77
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -21.314 -21.215 -15.687 5.529
Stortingen
0.10 Mutaties reserves -921 -921 -9.088 -8.167
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 605 911 1.359 448
Mutaties reserves -316 -10 -7.729 -7.719

Toelichting lasten en baten per soort kosten

Terug naar navigatie - Toelichting lasten en baten per soort kosten
Fysiek Begroting Begroting Realisatie Saldo
primitief na wijziging
(x €1.000) 2024 2024 2024 2024
Toegerekende personeelslasten -11.029 -11.187 -12.342 -1.155
Kapitaallasten -6.842 -6.723 -5.862 862
Overige lasten -30.847 -34.787 -33.396 1.391
Overige verrekeningen GREX -1.573 -4.509 - 4.509
Totaal lasten -50.291 -57.205 -51.599 5.606
Baten 30.982 39.097 37.130 -1.967
Overige verrekeningen GREX -2.005 -3.107 -1.218 1.889
Totaal baten 28.977 35.990 35.913 -77
Gerealiseerde saldo van baten en lasten -21.314 -21.215 -15.687 5.529
Toevoeging aan reserves -921 -921 -9.088 -8.167
Onttrekking aan reserves 605 911 1.359 448
Gerealiseerd resultaat -21.629 -21.225 -23.415 -2.190

Toelichten van de verschillen in de lasten

Terug naar navigatie - Toelichten van de verschillen in de lasten
Analyse verschillen lasten (x €1.000) Begroting 2024 Realisatie 2024 Verschil
Lasten -57.205 -51.599 5.607
Toelichting Taakveld Bedrag
Toegerekende personeelslasten (zie paragraaf bedrijfsvoering) div -2.279
Kapitaallasten div 862
Stelposten zijn in 2024 niet ingezet. 0.8 395
Er is in 2024 een inhaalslag gemaakt op het onderhoud van wegen. 2.1 -298
Na een gebrek aan uitvoeringskracht en onderbesteding in 2023, is de uitvoeringskracht in 2024 op orde gebracht en is er in 2024 een inhaalslag gemaakt. Daardoor is er meer planmatig onderhoud uitgevoerd met betrekking tot verkeersprojecten. 2.1 -256
Er is meer (correctief) onderhoud uitgevoerd dan verwacht aan verkeersregelinstallaties, openbare verlichting, wegen en civiele kunstwerken, als gevolg van achterstanden in het vervangen van objecten. 2.1 -226
De onderhoudslasten voor de Plassencahppen zijn hoger uitgevallen, hier staan ook hogere baten tegenover. 5.7 -62
De personeelskrapte is deels opgelost, waardoor er extra aandacht is voor het uitvoeren van onderhoud aan de riolering. 7.2 -144
De inzamelkosten voor afval vallen hoger uit door meerkosten tuinvuilzakken, indexering, hogere kosten papierinzameling, de inzameling van kerstbomen. 7.3 -908
De lasten voor de verwerking van afval vallen lager uit door efficientere uitvoering. 7.3 408
Op diverse specifieke uitkeringen is minder uitgegeven dan ontvangen, het restant van de uitkering wordt doorgeschoven naar 2025. 7.4 1.731
Er zijn voor meerdere onderdelen (o.a. omgevingsplannen, adviseren WABO, omgevingswet) minder uren afgenomen bij de ODRU dan verwacht. 7.4 689
Er is een inhaalslag gerealiseerd op het onderhoud bij de begraafplaatsen. 7.5 -102
Voor de lopende grondexploitaties waren uitgaven en inkomsten geraamd die in 2024 niet konden worden gerealiseerd. Voor een aantal ontwikkellocaties zijn vooruitlopend op de vaststelling van de grondexploitatie (voorbereidings)kosten gemaakt. Jaarlijks beoordelen we de omvang van de benodigde verliesvoorzieningen voor lopende grondexploitaties. Een aantal voorzieningen is verlaagd en een aantal voorzieningen is verhoogd (zie baten). Tevens is bij de afsluiting van de grondexploitatie Kockenest een voorziening gevormd voor nakomende kosten.Voor de toelichting op de grondexploitaties verwijzen we u naar de paragraaf Grondbeleid en de Mutaties reserves. 8.0 5.280
De geraamde uitgaven van een (specifieke) uitkering voor een ontwikkellocatie is in 2024 verricht. Dit project loopt in de komende jaren nog door. 8.0 313
In 2024 is een deel van de in 2023 ontvangen specifieke uitkering voor het beschermd wonenproject ingezet, dit project loopt in de komende jaren nog door. 8.0 -110
In 2024 zijn voor de invoering van de Omgevingswet niet alle werkzaamheden verricht.Voor dit project is ook extern personeel ingehuurd (€ 255.000). Zie paragraaf Bedrijfsvoering. 8.0 377
In 2024 zijn lagere kosten gemaakt voor de verlening van omgevingsvergunningen. 8.0 99
In 2024 zijn niet alle werkzaamheden voor de actualisatie van bestemmingsplannen verricht. 8.0 91
Overig Diverse -254
Totaal mutatie lasten programma 3 5.607

Toelichten van de verschillen in de baten

Terug naar navigatie - Toelichten van de verschillen in de baten
Analyse verschillen baten (x €1.000) Begroting 2024 Realisatie 2024 Verschil
Baten 35.990 35.913 -77
Toelichting Taakveld Bedrag
Meeropbrengsten kabels en leidingen door een inhaalslag 2.0 105
Vrijvel voorziening wegen n.a.v. omzetting naar reserve. Hier staan evenredige lasten tegenover. 2.0 7.724
De baten ten behoeve van het Plassenschap zijn hoger, hier staan de onderhoudslasten tegenover. 5.7 868
De rioolheffing is lager uitgevallen doordat meer mensen in een lagere klasse wat betreft waterverbruik vallen. Daardoor worden er minder heffingen geind. De BGHU is nog bezig met de accountantsverklaring, de kans bestaat dat deze beoordeling op basis daarvan aangepast moet worden. 7.2 -646
De prijzen voor o.a. papier en textiel zijn in 2024 dusdanig hard gezakt, dat deze afvalstromen veel minder opleveren. 7.3 -335
Er zijn diverse specifieke uitkeringen ontvangen vanuit het Rijk voor duurzaamheid. Deze kunnen in 2024 en de komende jaren worden ingezet voor bijvoorbeeld de inzet van capaciteit en de aanpak van energiearmoede. Dit jaar zijn niet alle middelen besteed, maar voor 2025 en verder zijn plannen gemaakt om deze middelen in te zetten. 7.4 -1.649
Er zijn minder leges ontvangen voor Begraafplaatsen 7.5 -141
In 2024 zijn minder legesinkomsten ontvangen. Voor grotere projecten zijn in 2024 geen vergunningen aangevraagd en afgerond. 8.0 -1.652
Voor de lopende grondexploitaties waren uitgaven en inkomsten geraamd die in 2024 niet konden worden gerealiseerd. De grondexploitatie Kockenest sluiten we in 2024 af met een positief saldo. Jaarlijks beoordelen we de omvang van de benodigde verliesvoorzieningen voor lopende grondexploitaties. Een aantal voorzieningen is verlaagd en een aantal voorzieningen is verhoogd (zie lasten). Voor de toelichting op de grondexploitaties verwijzen we u naar de paragraaf Grondbeleid en de Mutaties reserves. 8.0 -5.117
De ontvangen bijdragen in de door de gemeente gemaakte plankosten zijn in 2024 ontvangen. 8.0 455
De grondverkopen waren in 2024 hoger dan geraamd. Tevens zijn de huuropbrengsten hoger door afrekeningen uit voorgaande jaren. 8.0 167
De geraamde ontvangst van een (specifieke) uitkering voor een ontwikkellocatie is in 2024 niet ingezet. Dit project loopt in de komende jaren nog door. 8.0 -313
In 2024 is een deel van de in 2023 ontvangen specifieke uitkering voor het beschermd wonenproject ingezet, dit project loopt in de komende jaren nog door. 8.0 110
Overig Diverse 346
Totaal mutatie baten programma 3 -77