Programma 1. Bestuur

Beleid programma 1

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De volgende taken zijn onderdeel van het programma Bestuur:

  • Burgerzaken en publieke dienstverlening
  • Bestuur
  • Bedrijfsvoering
  • Lokale belastingen en heffingen
  • Solide financieel beleid

Het werk van gemeenten is belangrijk voor onze samenleving. Gemeenten zorgen voor zaken die we dagelijks nodig hebben: buurtveiligheid, het onderhoud van straten, de inzameling en verwerking van afval, de ontwikkeling van nieuwe woongebieden, het beheer van schoolgebouwen en hulp voor mensen die dat nodig hebben, van jong tot oud. 

Om een betrouwbare en transparante overheid te zijn, willen wij inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties betrekken bij beleid en uitvoering. Door vooraf aan te geven welke ruimte er is om mee te denken en mee te doen creëren we duidelijkheid. De door de raad vastgestelde participatieleidraad biedt hiervoor een goede basis. Ook jongeren willen we actief betrekken. 

Om alle taken goed te kunnen uitvoeren, hebben we een stevige ambtelijke organisatie nodig. En dan gaat het niet alleen om die onderdelen die direct contact hebben met de inwoners, maar óók om de ondersteuning daarvan (de zogenaamde ‘bedrijfsvoering’). We werkten in 2024 aan een toekomstbestendige organisatie. Bijvoorbeeld door te blijven investeren in ICT en het aantrekken en behouden van medewerkers. Met het toekomstgericht begroten zijn al mooie stappen gezet en ook in 2025 gaan we daar mee verder.

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt in 2024?

Een slagvaardige, betrouwbare en transparante overheid

Terug naar navigatie - Een slagvaardige, betrouwbare en transparante overheid

Toelichting maatschappelijk effect (causaliteit activiteiten/prestaties/mijlpalen en effecten)

Beoogd effect
Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties hebben vertrouwen in een slagvaardige, betrouwbare en transparante lokale overheid (Stichtse Vecht).

Toelichting op gerealiseerd effect in 2024
We zien veel veerkracht in de samenleving en in de ambtelijke organisatie. Deze bestuursperiode is het van groot belang om de schouders eronder te zetten. Om succesvol te zijn is samenwerking tussen het college, de gemeenteraad, de organisatie en de samenleving essentieel. Door in gesprek te blijven en met elkaar heldere keuzes te maken voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties werken we samen aan een slagvaardige en betrouwbare lokale overheid. Bij het maken van deze keuzes is balans tussen de bestuurlijke ambities, de financiële situatie en de ambtelijke organisatie een randvoorwaarde.

We hebben in deze bestuursperiode stappen gezet om de werkkracht van de ambtelijke organisatie te vergroten en te werken aan een toekomstgerichte begroting. In de beleidsbegroting 2025 hebben we voor een aantal thema's de ambities voor 2025 transparant weergegeven met doelenbomen en meetbaar gemaakt met top-beleidsindicatoren. Bij alle bestuurlijke opgaven en prioriteiten hebben we de bestuurlijk relevante mijlpalen voor 2024 benoemd. We hebben stappen gezet om onze begroting dichter bij de realisatie te brengen. De eerste stap is gezet om in de bestuursrapportage 2024 en begroting 2025 een realistischer en uitvoerbare meerjareninvesteringsplanning 2024-2028 op te nemen.

In deze Jaarstukken 2024 leggen we bij de verschillende bestuurlijke opgaven en prioriteiten verantwoording af over de voortgang en de realisatie van onze ambities in 2024 en of we op koers zijn om op termijn de beoogde maatschappelijke effecten te realiseren.

Een betrokken en professionele ambtelijke organisatie

Terug naar navigatie - Een betrokken en professionele ambtelijke organisatie
Begroting 2024

Het is noodzakelijk om het fundament van Stichtse Vecht op orde te brengen met als doel om een slagvaardige en betrouwbare lokale overheid te zijn voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.

Voor de zomer van 2022 zijn we gestart met een programma om de werkkracht van de ambtelijke organisatie te vergroten. Op 1 juli 2022 is een belangrijke fase van het lopende project Doorontwikkeling afgerond. Vanaf die datum is een nieuwe fase gestart met een project dat erop gericht is om de organisatie op kracht te brengen en de organisatie weer volledig te laten functioneren. Onderdeel van deze fase (zomer 2022 - zomer 2024) zijn in ieder geval:

  • het stoppen van de grote uitstroom van personeel;
  • het terugbrengen van het ziekteverzuim naar een gemiddeld percentage;
  • het intensiveren van de werving van nieuw personeel op de openstaande vacatures;
  • de huidige medewerkers koesteren, waarderen en blijven boeien (potentie benutten).

Fase 1 – de organisatie wordt ‘in control’ gebracht (periode zomer 2022- zomer 2023)

Fase 2 – De organisatie wordt toekomstbestendig gemaakt (periode zomer 2023 - zomer 2024)

 

Wat hebben wij daarvoor gedaan in 2024?

Een begroting gericht op de toekomst

Terug naar navigatie - Een begroting gericht op de toekomst
Begroting 2024
Een toekomstgerichte begroting geeft meer sturingsmogelijkheden
Een toekomstgerichte begroting heeft als doel om te komen tot een strategisch financieel meerjarenbeleid. We werken aan een nieuwe opzet van onze begroting. Dit is noodzakelijk om de sturing te versterken, tijdig te kunnen anticiperen op ontwikkelingen en heldere keuzes te maken. Ook als het gaat om nieuw beleid. Met de nieuwe opzet van de begroting moet de raad beter in staat worden gesteld om zijn kaderstellende en controlerende taak uit te voeren. Het vastleggen van de maatschappelijke effecten die we willen bereiken en deze effecten (waar mogelijk) meetbaar maken draagt bij aan een transparante en betrouwbare overheid.

Wat hebben wij daarvoor gedaan in 2024?

Samenwerking en participatie

Terug naar navigatie - Samenwerking en participatie
Begroting 2024
Door de kracht van onze samenleving te benutten, bereiken we onze doelen
Wij willen inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties betrekken bij beleid en uitvoering. Door vooraf aan te geven welke ruimte er is om mee te denken en mee te doen creëren we duidelijkheid. De raad heeft zowel een algemene  participatieleidraad, als een participatieleidraad voor ruimtelijke projecten (en een gelijknamige verordening) vastgesteld, die hiervoor een uitstekende basis bieden. Daarnaast is een inwonerpanel voor inwoners en ondernemers geïntroduceerd.
Ten slotte heeft Stichtse Vecht de vernieuwende ideeën en energie van jongeren hard nodig, nu en in de toekomst. Jaarlijks vinden  één of meerdere gesprekken met deze groep plaats, om hen meer te betrekken bij de lokale democratie.

Wat hebben wij daarvoor gedaan in 2024?

Going concern-taken

Terug naar navigatie - Going concern-taken

Naast bovengenoemde ambities zijn de volgende reguliere taken onderdeel van het programma Bestuur:

  • Burgerzaken en publieke dienstverlening;
  • Bestuursondersteuning;
  • Bedrijfsvoering, zoals ICT, juridische zaken, personeelszaken, huisvesting, facilitair, financiën, communicatie;
  • Lokale belastingen en heffingen;
  • Solide financieel beleid.


We monitoren deze taken aan de hand van door de raad vastgestelde top-beleidsindicatoren en de op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) verplichte set indicatoren.

Verplichte indicatoren Rijk P/E Bron Realisatie 2022 Realisatie 2023 Begroting 2024 Realisatie 2024
Formatie per 1.000 inwoners P SV 6,2 6,4 6,8 6,9
Bezetting per 1.000 inwoners P SV 5,5 5,8 5,5 6,2
Apparaatskosten per inwoner P SV 337,00 362,86 386,63 427,55
Kosten externe inhuur als % van totale loonsom P SV 20,6% 18,9% <10% 19,2%
Totale kosten inhuur externen (€ 1.000) P SV 6.833 6.908 1.489 5.884
Overhead als % van de totale lasten P SV 13% 13% 14% 14%
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishoudens in € Koopwoningen P SV 749,10 758,44 758,44 878,23
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishoudens in € Huurwoningen P SV 392,83 398,73 398,73 477,51
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishoudens in € Koopwoningen P SV 922,74 936,35 936,35 1091,62
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishoudens in € Huurwoningen P SV 566,48 575,41 575,41 690,9
Demografische druk *) E CBS 78,2% 78,9% 79,0% 76,8%
*) de verhouding tussen de niet-productieve leeftijdsgroepen 0-19 en 65+ en de productieve leeftijdsgroep 20-64
Gemeente Stichtse Vecht Demografische gegevens per 01-01-2025
Leeftijd Aantal SV-inwoners Percentage
< 19 jaar 14.606 22,09%
> 19 jaar & < 65 jaar 37.406 56,57%
> 65 jaar 14.116 21,35%
Totaal 66.128 100,00%
Aantal inwoners 31/12/24: 65.878

Financieel overzicht programma 1

Wat heeft het gekost in 2024?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost in 2024?
Bedragen x €1.000
Programma 1 Begroting 2024 primitief Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Saldo 2024
Lasten
0.1 Bestuur -4.427 -4.396 -5.243 -847
0.2 Burgerzaken -2.473 -2.623 -3.191 -568
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 0 0 -6 -6
0.4 Overhead -24.715 -26.361 -29.585 -3.224
0.5 Treasury -292 -854 -737 117
0.6 Belastingen -1.084 -1.084 -1.146 -62
0.8 Overige baten en lasten (stelposten) -4.805 -1.460 0 1.460
0.9 Vennootschapsbelasting 0 0 1 1
Totaal Lasten -37.796 -36.776 -39.906 -3.130
Baten
0.1 Bestuur 0 0 468 468
0.2 Burgerzaken 1.436 1.736 1.665 -72
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 40 40 39 -1
0.4 Overhead 6 6 1.701 1.695
0.5 Treasury 113 238 296 58
0.6 Belastingen 15.638 16.088 17.056 967
0.7 Algemene uitkering 111.572 113.840 116.780 2.940
0.8 Overige baten en lasten (stelposten) -102 -283 0 283
Totaal Baten 128.704 131.666 138.005 6.339
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 90.908 94.890 98.098 3.209
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 0 -400 -400 0
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 2.632 3.658 3.658 0
Mutaties reserves 2.632 3.258 3.258 0

Toelichting lasten en baten per soort kosten

Terug naar navigatie - Toelichting lasten en baten per soort kosten
Bestuur Begroting Begroting Realisatie Saldo
primitief na wijziging
(x €1.000) 2024 2024 2024 2024
Toegerekende personeelslasten -20.918 -20.902 -21.006 -105
Kapitaallasten 1.173 788 935 146
Overige verrekeningen 2.552 2.552 - -2.552
Overige lasten -20.604 -19.215 -19.835 -619
Totaal lasten -37.796 -36.776 -39.906 -3.130
Totaal baten 128.704 131.666 138.005 6.339
Gerealiseerde saldo van baten en lasten 90.908 94.890 98.098 3.209
Toevoeging aan reserves - -400 -400 -
Onttrekking aan reserves 2.632 3.658 3.658 -0
Gerealiseerd resultaat 93.540 98.147 101.356 3.209

Toelichting van de verschillen in de lasten

Terug naar navigatie - Toelichting van de verschillen in de lasten
Analyse verschillen lasten (x €1.000) Begroting 2024 Realisatie 2024 Verschil
Lasten -36.776 -39.906 -3.130
Toelichting Taakveld Bedrag
Toegerekende personeelslasten (zie paragraaf Bedrijfsvoering) div -1.454
Kapitaallasten div -146
Uitkering risicoverzekering 0.1 -448
Indexering pensioenen 0.1 -632
Inkomensoverdrachten aan het rijk hoger door meer naturalisaties 0.2 -59
Hogere lasten van energie en onderhoud locatie Maarssen 0.4 -192
Telefonie & datacommunicatie; na nieuwe aanbesteding en implementatie in 2023, zijn de structurele lasten teruggedrongen. 0.4 200
Meer koppelingen tussen verschillende applicaties zelf aangelegd, waardoor de lasten lager zijn uitgevallen. 0.4 85
Incidentele deel cloudbudget niet ingezet, wordt overgeheveld naar 2025 0.4 150
Juridische ondersteuning 0.4 -164
Inkoopbureau; ingezet ter dekking van toegerekende personeelslasten 0.4 163
Premie WGA-ERD verzekering; budget wordt niet geindexeerd, de premie wel. Daardoor is de premie uit de pas gaan lopen t.o.v. de begroting. 0.4 -131
Werving & Selectie; het effectiever inzetten van arbeidsmarktcommunicatie en het uitstel van het livegang van het ATS systeem, zorgt voor een lagere uitnutting van dit budget. 0.4 72
Storting voorziening personeel 0.4 -352
Dotatie dubieuze debiteuren 0.4 -88
Dotatie voorziening belastingen 0.4 -83
Generatiepact; wordt gedekt door hogere baten 0.4 -123
Ontwikkeling organisatie; meer ingezet op individuele training, coaching, samenwerking in leiderschap. Daarnaast gestart met de opdracht van de effectevaluatie. 0.4 -126
Abonnementen en licenties WMO 0.4 -137
Onderzoek schuldhulpverlening en inzet tolken 0.4 -102
Tijdschrijven versnelling woningbouw, minder uren toebedeeld dan begroot. Als negatieve last in de begroting verwerkt, daardoor hier als overschrijding op de lasten gepresenteerd. 0.4 -1.281
Rentelasten lager door uitstellen van aantrekken langlopende lening naar 2025 0.5 117
Subsidies sportobjecten 0.6 -40
Diverse stelposten niet ingezet (o.a. onvoorzien, lonen en taakmutaties) 0.8 1.460
Overig Diverse 182
Totaal mutatie lasten programma 1 -3.130

Toelichting van de verschillen in de baten

Terug naar navigatie - Toelichting van de verschillen in de baten
Analyse verschillen baten (x €1.000) Begroting 2024 Realisatie 2024 Verschil
Baten 131.666 138.005 6.339
Toelichting Taakveld Bedrag
Uitkering risicoverzekering 0.1 448
Documentverstrekkingen; paspoortenpiek in is 4e kwartaal 2024 lager dan bij de BERAP 2024 ingeschat. Het aantal aanvragen dat we in het 4e kwartaal 2024 hebben ontvangen was in verhouding lager. Daardoor zijn de baten voor 2024 te hoog ingeschat. 0.2 -182
Naturalisatie; afgelopen jaren is het aantal naturalisaties per jaar gestegen, maar de begroting is de afgelopen jaren niet geactualiseerd 0.2 110
Suppletieaangifte 2019-2022 - BTW Compensatiefonds, onderzoek naar deze jaren is in 2025 afgerond. Komende jaren verwachten we ook nog suppleties in te dienen over de jaren 2023 en verder. De resultaten daarvan zijn nog niet bekend. 0.4 875
Generatiepact; dient als dekking van de lasten 0.4 124
Ontvangen uitkeringen(o.a. UWV) m.b.t. loonsom 0.4 629
Overige rente baten 0.5 50
Hogere baten van met name OZB belasting, doordat de werkelijke WOZ-waardestijging hoger lag dan de geraamde WOZ-waardestijging. Het definitieve cijfer is in 2025 bekend geworden, na de jaarlijkse rapportage van de BGHU. 0.6 967
Hogere algemene uitkering gemeentefonds, zoals beschreven in o.a. de RIB Decembercirculaire 2023. 0.7 2.940
Stelposten niet ingezet 0.8 283
Overig Diverse 95
Totaal mutatie baten programma 1 6.339