Programma 2. Veiligheid

Beleid programma 2

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In 2024 zetten we ons in voor een veilige omgeving voor inwoners en ondernemers door het uitvoeren van het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026. We werken aan het voorkomen en bestrijden van ondermijnende criminaliteit, zoals drugshandel, mensenhandel en misbruik van gemeentelijke vergunningen, subsidies en opdrachten. We hebben aandacht voor de risico’s en bedreigingen van de snel digitaliserende maatschappij en zorgen dat we snel en adequaat optreden bij incidenten, rampen en (langdurige) crises of de dreiging daarvan.

Met maatschappelijke partners werken we aan maatwerkoplossingen voor inwoners met meervoudige problematiek, die door hun gedrag onveilige situaties en overlast veroorzaken. Ook zetten we ons in om het veiligheidsgevoel van inwoners te verbeteren, onder andere door gebruik te maken van de oren en ogen van onze inwoners en hen weerbaar te maken tegen veelvoorkomende vormen van criminaliteit. 

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt in 2024?

Een veilige gemeente voor iedereen

Terug naar navigatie - Een veilige gemeente voor iedereen
Begroting 2024

Tot en met 2026 geven we uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 om de door de raad vastgestelde kaders, ambities en doelstellingen te behalen. Jaarlijks ontvangt de raad een Veiligheidseffectrapportage waarin verantwoording wordt afgelegd over het gevoerde veiligheidsbeleid. Algemene ambitie uit het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026:

‘’Een integrale aanpak om overlast verder terug te dringen, nieuwe crises te beheersen, nieuwe vormen van criminaliteit te bestrijden en het behouden van het veiligheidsniveau op geregistreerde vormen van criminaliteit.’’

Om deze door de gemeenteraad vastgestelde algemene ambitie uit het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 te behalen, werken we binnen zes geprioriteerde thema’s aan de volgende doelstellingen:

  1. Voorkomen en bestrijden van georganiseerde ondermijnende criminaliteit in gemeente Stichtse Vecht.
  2. Een gemeente waarin inwoners en ondernemers weerbaar zijn tegen risico’s en dreigingen van de snel digitaliserende maatschappij.
  3. Een gemeente waar maatwerk wordt geleverd voor inwoners met meervoudige problematiek waardoor overlast en onveilige situaties tot een minimum worden beperkt.
  4. Een gemeente waarin jongeren zich in een veilige omgeving kunnen ontwikkelen en structurele jongerenoverlast nauwelijks voorkomt.
  5. Inwoners en ondernemers voelen zich veilig; het aantal traditionele geregistreerde misdrijven stijgt niet en de sociale cohesie en participatie zijn optimaal.
  6. Adequaat optreden bij de (dreiging van) incidenten, rampen en (langdurige) crises en daarmee de impact voor inwoners en ondernemers beheersen.

 

Toelichting maatschappelijk effect (causaliteit activiteiten/prestaties/mijlpalen en effecten)

Beoogd effect
We zetten ons in om het veiligheidsgevoel van inwoners daar waar nodig te verbeteren. We streven na dat de veiligheidsbeleving in Stichtse Vecht hoger dan of gelijk aan het landelijk gemiddelde is én dat het percentage dat zich vaak onveilig voelt (in het algemeen) lager dan of gelijk aan het landelijk gemiddelde is.

Toelichting op gerealiseerd effect in 2024
Uit de nulmeting in 2023 blijkt dat we voldoen aan de streefwaarde. In 2025 is het eerst volgende meetmoment na de nulmeting in 2023. De Veiligheidseffectrapportage 2024 geeft inzicht in de mate waarin de uitkomst van de meting in lijn is met de streefwaarde. Er zijn veel andere zaken die het veiligheidsgevoel kunnen beïnvloeden. Denk aan zaken in de persoonlijke levenssfeer, gebeurtenissen in de regio, landelijk of zelfs mondiaal. Ook is de kwaliteit van de fysieke leefomgeving een belangrijke determinant van het veiligheidsgevoel. De topindicatoren zijn geen doel op zich. We volgen vooral de ontwikkeling van de verschillende indicatoren. Op grond van de Veiligheidseffectrapportage beoordelen we of bijsturing of bijstelling van beleid nodig is.

De beleidsindicatoren zijn gebaseerd op de Veiligheids- en Leefbaarheidsmonitor die I&O Research voor het CBS afneemt. Deze worden om het jaar gemeten; in 2025 wordt de volgende monitor afgenomen.

Wat hebben wij daarvoor gedaan in 2024?

Going concern-taken

Terug naar navigatie - Going concern-taken

Naast bovengenoemde ambities zijn de volgende reguliere taken onderdeel van het programma Veiligheid:

  • Openbare orde en veiligheid
  • Crisisbeheersing en brandweer


We monitoren deze taken aan de hand van de op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) verplichte set indicatoren.

Verplichte indicatoren Rijk P/E Bron Realisatie 2022 Realisatie 2023 Begroting 2024 Realisatie 2024
Verwijzingen HALT per 1.000 jongeren E Buro HALT 9 6 55* 10,1
Winkeldiefstal per 1.000 inwoners E CBS 0,8 1,1 0,9 1,5
Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners E CBS 3,1 3,0 3,1 3,0
Diefstal uit woning per 1.000 inwoners E CBS 1,1 1,0 2,3 1,1
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) per 1.000 inwoners E CBS 2,6 2,7 2,6 4,0
* In de begroting is een getal per 10.000 inwoners opgenomen i.p.v. per 1.000 jongeren

Financieel overzicht programma 2

Wat heeft het gekost in 2024?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost in 2024?
Bedragen x €1.000
Programma 2 Begroting 2024 primitief Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Saldo 2024
Lasten
0.8 Overige baten en lasten (stelposten) 0 117 0 -117
1.1 Crisisbeheersing en brandweer -5.772 -5.817 -5.680 137
1.2 Openbare orde en veiligheid -2.188 -2.168 -2.142 26
Totaal Lasten -7.960 -7.868 -7.823 46
Baten
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 10 105 3 -102
1.2 Openbare orde en veiligheid 44 52 51 -1
Totaal Baten 54 158 55 -103
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -7.906 -7.711 -7.768 -57
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 26 26 26 0

Toelichting lasten en baten soort kosten

Terug naar navigatie - Toelichting lasten en baten soort kosten
Veiligheid Begroting Begroting Realisatie Saldo
primitief na wijziging
(x €1.000) 2024 2024 2024 2024
Toegerekende personeelslasten -1.443 -1.412 -1.548 -136
Kapitaallasten -543 -491 -361 130
Overige lasten -5.974 -5.965 -5.913 52
Totaal lasten -7.960 -7.868 -7.823 46
Totaal baten 54 158 55 -103
Gerealiseerde saldo van baten en lasten -7.906 -7.711 -7.768 -57
Toevoeging aan reserves - - - -
Onttrekking aan reserves 26 26 26 -0
Gerealiseerd resultaat -7.880 -7.685 -7.742 -57

Toelichten van de verschillen in de lasten

Terug naar navigatie - Toelichten van de verschillen in de lasten
Analyse verschillen lasten (x €1.000) Begroting 2024 Realisatie 2024 Verschil
Lasten -7.868 -7.823 46
Toelichting Taakveld Bedrag
Toegerekende personeelslasten (zie paragraaf bedrijfsvoering) div -108
Kapitaallasten div 130
Stelpost raming lagere kapitaallasten Bestuursrapportage 2024 0.8 -117
Personeelslasten buiten loonsom. Met deze vrijval worden de hogere toegerekende personeelslasten opgevangen. div 28
Teruggave VRU-deelnemersbijdrage in Bestuursrapportage 2024 opgenomen onder de baten. In de Jaarrekening 2024 opgenomen als negatieve last. 1.1 109
Hogere lasten brandweerkazernes, o.a. € 59.000 aan hogere huurlasten. We zetten de vrijval van kapitaallasten en de stelpost lonen prijzen in ter dekking van deze kostenstijgingen (zie Bestuursrapportage 2024). 1.1 -134
Meerdere (relatief kleine) overschotten op een aantal posten binnen het taakveld crisisbeheersing en brandweer. 1.1 26
Overschot van het IVP-budget: Enerzijds zijn we zuinig op dit budget, omdat het bedoeld is om (een deel van de) onverwachte kosten op te vangen van OOV-incidenten of crises. Door een veelvoud 1.2 28
De kosten van cameratoezicht variëren jaarlijks. Bij de inkoop van camera’s is een planmatige afschrijvingstermijn gehanteerd van 5 jaar. Jaarlijks wordt per camera een inschatting gemaakt of deze vervangen moet worden. De camera's functioneren nog naar behoren. Aan het eind van 2024 is geconstateerd dat een deel van de camera's aan vervanging toe is. Vanuit het samenwerkingsverband is een aanbesteding gestart. Voor 2025 verwachten we een hogere kostenpost dan voorgaande jaren, maar is dit nog passend binnen de begroting. Hiernaast is ook de flexibele camera minder ingezet dan voorgaande jaren, omdat er minder incidenten zijn geweest waarvoor dit het passende middel was. Daardoor is een restant van het (flexibele deel van het) budget niet besteed. 1.2 20
De werkelijke bijdrage aan regionale voorzieningen was lager dan begroot. Dit wordt veroorzaakt doordat een aantal regionale voorzieningen besloten de jaarlijkse bijdrage niet te indexeren. Voor een aantal voorzieningen zijn de kosten afhankelijk van de afgenomen diensten. Voor wat betreft het Zorg- en Veiligheidshuis is een deel van de stijgende kosten opgevangen door incidentele Rijksubisidies die aangevraagd zijn, om de kosten voor gemeenten te drukken. 1.2 30
In 2023 is de veiligheidsmonitor uitgevoerd. Voor de oplevering van de lokale veiligheidsenquête in 2024 zijn minder kosten gemaakt dan beschikbaar. 1.2 29
Overig Diverse 6
Totaal mutatie lasten programma 2 46

Toelichten van de verschillen in de baten

Terug naar navigatie - Toelichten van de verschillen in de baten
Analyse verschillen baten (x €1.000) Begroting 2024 Realisatie 2024 Verschil
Baten 158 55 -103
Toelichting Taakveld Bedrag
Teruggave VRU-deelnemersbijdrage in Bestuursrapportage 2024 opgenomen onder de baten. In de Jaarrekening 2024 opgenomen als negatieve last. 1.1 -95
Overig Diverse -8
Totaal mutatie baten programma 2 -103