Programma 5. Samenleving

Beleid programma 5

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Voor toekomstbestendige onderwijsgebouwen is een Integraal huisvestingsplan (IHP) en wordt een uitvoeringsplan opgesteld. We kijken, samen met de schoolbesturen en partners, naar multifunctionele inzetbaarheid van gebouwen.

Wat hebben we bereikt in 2024?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt in 2024?

Huisvesting onderwijs

Terug naar navigatie - Huisvesting onderwijs
Begroting 2024
Goede onderwijsgebouwen door (ver)nieuwbouw van schoolgebouwen.

Wat hebben wij daarvoor gedaan in 2024?

Toekomstbestendige economie en arbeidsmarkt in balans

Terug naar navigatie - Toekomstbestendige economie en arbeidsmarkt in balans
Begroting 2024

We willen ruimte bieden aan een krachtige economie met toekomstbestendig werklocaties waar economie verbonden wordt aan een gezond werk- en verblijfsklimaat.
Stichtse Vecht heeft een unieke ligging tussen de grote steden Utrecht en Amsterdam en biedt daardoor veel kansen voor ondernemers. Daarnaast kent Stichtse Vecht veel Mkb’ers en ZZP’ers. Wij willen ondernemers de ruimte bieden om te ondernemen en bij te dragen aan de maatschappelijke ontwikkeling van de gemeente. Als gemeente maken we dit, waar mogelijk, aantrekkelijker en gemakkelijker. Wij willen zorgen voor een gunstig vestigingsklimaat en ondernemersklimaat. Ondernemers weten wat zij nodig hebben om hun bedrijf hier te kunnen runnen. De gemeente faciliteert hierin. Daarom is het belangrijk om als gemeente goed samen te werken met alle ondernemers, groot en klein.
Bij deze opgave hebben we de volgende ambities:

  • Goede dienstverlening aan ondernemers
  • Verbetering van de samenwerking met ondernemers
  • Gezamenlijke inzet met ondernemers op maatschappelijk verantwoord ondernemen
  • Verbeteren van het ondernemersklimaat in Stichtse Vecht. 

Wat hebben wij daarvoor gedaan in 2024?

Going concern-taken

Terug naar navigatie - Going concern-taken

Naast bovengenoemde ambities zijn de volgende reguliere taken onderdeel van het programma Samenleving:

  • Economie
  • Onderwijs
  • Sportbeleid en activering
  • Sportaccommodaties
  • Cultuur
  • Musea
  • Media

We monitoren deze taken aan de hand van de op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) verplichte set indicatoren.

Verplichte indicatoren Rijk P/E Bron Realisatie 2022 Realisatie 2023 Begroting 2024 Realisatie 2024
Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, (zonder startkwalificatie) het onderwijs verlaat P DUO / Ingrado 1,6 1,7 1,5 0,8
Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school, per 1.000 leerlingen P DUO / Ingrado - 2,4 1,0 2,1
Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 leerlingen P DUO / Ingrado 12 18 25 44,7
Functiemenging: de functiemengingsmatrix (FMI) weerspiegelt de verhouding (%) tussen banen en woningen en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen P CBS / BAG / LISA 45,8% 46,6% 46,0% 46,6%
Aantal bedrijfsvestigingen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 65 jaar P LISA 203,00 216,6 895 1576
% Niet-sporters P Gezondheidsmonitor 42,4% - - -

Financieel overzicht programma 5

Wat heeft het gekost in 2024?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost in 2024?
Bedragen x €1.000
Programma 5 Begroting 2024 primitief Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Saldo 2024
Lasten
0.8 Overige baten en lasten (stelposten) 0 654 0 -654
3.0 Economie -1.084 -1.277 -843 433
4.0 Onderwijs -7.945 -9.333 -8.370 963
5.1 Sportbeleid en activering -834 -866 -715 152
5.2 Sportaccommodaties -5.483 -6.136 -6.534 -398
5.3 Cultuurpresentatie, -productie, -participatie -723 -1.079 -635 444
5.4 Musea -926 -923 -1.043 -120
5.5 Cultureel erfgoed -204 -388 -264 124
5.6 Media -1.309 -1.299 -1.444 -145
Totaal Lasten -18.506 -20.647 -19.848 799
Baten
3.0 Economie 863 908 1.031 123
4.0 Onderwijs 1.873 2.830 2.336 -494
5.1 Sportbeleid en activering 399 431 335 -96
5.2 Sportaccommodaties 2.090 2.090 2.325 234
5.3 Cultuurpresentatie, -productie, -participatie 48 48 89 41
5.4 Musea 295 295 286 -9
5.5 Cultureel erfgoed 26 26 25 -2
5.6 Media 106 106 154 48
Totaal Baten 5.700 6.735 6.580 -155
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -12.806 -13.912 -13.268 644
Stortingen
0.10 Mutaties reserves -419 -419 -419 0
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 1.334 2.111 2.094 -17
Mutaties reserves 915 1.692 1.675 -17

Toelichting lasten en baten per soort kosten

Terug naar navigatie - Toelichting lasten en baten per soort kosten
Samenleving Begroting Begroting Realisatie Saldo
primitief na wijziging
(x €1.000) 2023 2023 2023 2023
Toegerekende personeelslasten -2.683 -2.739 -3.068 -329
Kapitaallasten -3.632 -3.507 -3.231 277
Overige lasten -12.191 -14.401 -13.549 852
Totaal lasten -18.506 -20.647 -19.848 799
Totaal baten 5.700 6.735 6.580 -155
Gerealiseerde saldo van baten en lasten -12.806 -13.912 -13.268 644
Toevoeging aan reserves -419 -419 -419 -
Onttrekking aan reserves 1.334 2.111 2.094 -17
Gerealiseerd resultaat -11.891 -12.221 -11.593 627

Toelichten van de verschillen in de lasten

Terug naar navigatie - Toelichten van de verschillen in de lasten
Analyse verschillen lasten (x €1.000) Begroting 2024 Realisatie 2024 Verschil
Lasten -20.647 -19.848 799
Toelichting Taakveld Bedrag
Toegerekende personeelslasten (zie paragraaf bedrijfsvoering) div -329
Kapitaallasten div 277
Lagere uitgaven binnen het programma Economie zijn veroorzaakt door een aantal niet gerealiseerde projecten, met name uitstel van "Snel Internet" 3.1 164
Bij Vitaal platteland wordt voorgesteld het restant budget over te hevelen naar 2025 in verband met lagere uitnutting in 2024 3.1 137
Voor huisvesting basis onderwijs waren geen energiekosten meegenomen in de begroting 4.2 -186
Voor het Broeckland college was rekening gehouden met lasten voor tijdelijke huisvesting, deze lasten zijn lager uitgevallen 4.2 754
Bij het leerlingenvervoer heeft de regio heeft halve wege het jaar de overstap moeten maken naar een andere vervoerder. Dit was niet gepland, hierdoor zijn eenmalig extra kosten gemaakt. 4.3 -593
Kosten bureau Hevo lager uitgevallen (IHP Stichtse Vecht). 4.3 53
Afgelopen jaar niet veel initiatieven/aanvragen vanuit LEA (Lokaal Educatieve Agenda). 4.3 67
Het budget (dekking AOB) kon niet volledig worden uitgenut; restant gaat over naar 2025. 4.3 461
Het budget (dekking NPO) kon niet volledig worden uitgenut; restant gaat over naar 2025. 4.3 271
Subsidie voor reguliere peuters van wie ouders niet in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag en het bedrag afhankelijk is van het aantal geplaatste peuters. Het aantal geplaatste reguliere peuters is lager uitgevallen in 2024. 4.3 90
In 2024 zijn de lasten hoger uitgevallen, dit zit voor een groot deel in de energie lasten en afrekeningen voor de explotatiekosten van diverse kinderopvangen 4.3 -103
Binnen dit budget is per abuis 165.000 euro dubbel in de begroting opgenomen. Dit bedrag is daarom niet uitgenut 5.1 206
Lagere lasten breedtesport 5.1 83
De lasten voor de inhuur van personeel en de schoonmaakkosten zijn hoger uitgevallen dan begroot 5.2 -251
Hogere lasten dan begroot 5.2 -54
De uitkeringen uit de compensatieregelingen vielen lager uit dan begroot daarnaast is er minder subsidie uitgekeerd dan begroot 5.3 -410
De lasten voor het RHC VV zijn hoger uitgevallen dan begroot 5.4 -92
Er is minder subsidie uitgekeerd dan begroot 5.5 94
De subsidie aan de bibliotheek is hoger uitgevallen dan begroot 5.6 -125
Overig Diverse 285
Totaal mutatie lasten programma 5 799

Toelichten van de verschillen in de baten

Terug naar navigatie - Toelichten van de verschillen in de baten
Analyse verschillen baten (x €1.000) Begroting 2024 Realisatie 2024 Verschil
Baten 6.735 6.580 -155
Toelichting Taakveld Bedrag
Hogere baten Toeristenbelasting. 3.4 128
Hogere baten vanuit subsidie proceskosten UPLG en cofinanciëring verbreden wegen. 3.1 107
Hogere baten, voornamelijk servicekosten. 4.2 259
OAB gelden niet volledig kunnen uitnutten in 2024; restant SPUK-middelen gaan over naar 2025. 4.3 -461
NPO middelen niet volledig kunnen uitnutten in 2024; restant middelen gaan over naar 2025. 4.3 -271
Lagere baten mede door minder huurinkomsten. 4.3 -57
Hogere baten i.v.m. afrekening SPUK Sport 2023. 5.2 193
Er is een hogere SPUK ontvangen dan verwacht 5.2 312
Hogere huurinkomsten SFN. 5.2 103
Lagere huurinkomsten binnensportaccommodaties. 5.2 -103
Geen gerealiseerde huurinkomsten overige groene sportterreinen 5.2 -52
Betreft de SPUK IDO. Deze is ook volledig uitgegeven. De baat is alleen niet begroot, vandaar het verschil. 5.6 63
Overig Diverse -376
Totaal mutatie baten programma 5 -155